Krånglande sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zania
  • Startdatum Startdatum
Z

Zania

Sitter här och är lite rådvill över mitt sto som är hos hingsten. Hos hingsten ville hon först inte bli brunstig, fick då sprutas igång. Kom i brunst efter det och blev betäckt från den 12 juni o framåt. Ett par dagar efter betäckning blev hon så brunstig igen, fast bara en dag. De betäckte henne på den dagen då hon visade brunst igen. Idag fick jag reda på att hon blivit brunstig igen och att de börjat betäcka.
De undrade sedan hur jag ville göra, om jag ville ta hem henne när de betäckt klart eller om jag ville att hon skulle stå kvar o bli kollad. Kändes lite som om att de tyckte att hon "borde" ta sig på den här brunsten om hon skulle gå och få dräktig i sommar. Till saken hör att hon står nere i Danmark hos hingsten, en resa på nästan 70 mil, så när vi tar hem henne så tar vi hem henne för säsongen så att säga.
Just nu är jag lite rådvill och funderar på vad jag ska bestämma. Borde jag säga åt dom att låta veterinären kika på henne, för att se om det är någon infektion som ligger bakom? Ska jag bara låta henne stå kvar och invänta 16 dgr koll? Hur många gånger är det "ok" att försöka i era ögon? ...

Många frågor i huvudet nu, berätta gärna vad ni tycker och skulle gjort.

Sv: Krånglande sto!

jag hade KRÄVT en gynundersökniung av veterinär, för att se hur det verkligen ligger till med ägglossningar och sånt... Det finns ju ston som brunstar även om de är dräktiga, men om hon visar brunst en dag då och då så låter det ju lite skumt och bör nog kollas upp...

Skönt att någon verkar vara inne på samma linje som jag. Tyvärr var det lite sent att ringa ikväll men mina tankar hittills har varit att ringa dom imorgonbitti så att de tar ut veterinären och kollar upp henne. Kan tillägga dock att den här brunsten verkar "normal", hon har varit brunstig i 3 dagar nu och inte alls som den dagen då hon bara var brunstig över dagen. Men det hela bör nog kollas upp som sagt!

Jag skulle vänta med att ta hem stoet tills hon är konstaterat dräktig och gärna vänta till dygn 40 eller senare.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 009
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 669
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka