Krånglande hälar!

Shaadoow

Trådstartare
Jag har alltid haft lite problem med spänningar i knäna vilket också gör att jag inte "trampar ner" hälen eller sviktar på rätt sätt i stigbyglarna, jag tror också att mina skänklar hamnar för långt fram.

jag har haft sitsträning med instruktör och fått till det hyffsat, speciellt när jag tagit bort stigbyglarna. men så fort jag ska börja arbete hästen så spänns knäna och jag står nästan på tå i stigbyglarna.

i fredags red jag lektion på en ny häst för en tränare jag aldrig tidigare ridit för och hon blev vansinnig på mig och sa hela tiden "TRAMPA NER HÄLARNA!" tyckte nästan att hon överdrev. hon sa att om jag inte trampar ner så driver jag på hästen hela tiden, det är ju inte min mening.

vad ska jag göra för att hålla kvar "trampet" och svikten när jag börjar arbete och hur ska jag påminna mig själv? jag glömmer ju hela tiden :crazy:

och hur mkt ska man igentligen trampa ner?? jag tycker inte sjäv att jag står såå mkt på tå och tycker det känns som om jag ska glida ur om jag trampar överdrivet.

vet att det blev lite långt och svamligt nu som vanligt :angel: men om ni vet hur jag ska påminna mig själv om trampet och knäna eller har några tankar om detta eller själv har haft/har samma problem så skriv! :bow:

Sv: Krånglande hälar!

Testa med att höja tårna i stället. Det ger faktiskt en annorlunda effekt/ känsla mot att trampa ner hälen; jag upplever att jag kommer bättre och djupare ner i sadeln när jag försöker med det i stället.

Det finns en jättebra bok som kan köpas genom Ridsport (en av författarna är Agneta Aronsson) om just sits, pedagogik etc:
RYTTARENS SITS OCH BALANS heter den och återfinns för hundralappen hos http://www2.ridsport.se/ om du vill läsa mera.

tack så mkt!

jag ska kolla in det.

om det är nån mer som har något förslag om hur man ska påiminna sig att att trampa ner/lyfta tårna o slappna av i knäna så hör av er.
skriv också gärna åsikter om det här med hur mkt man ska tra,pa ner osv.

Någon sa att man kunde tänka ''tryck ner knät'' istället för att trampa ner hälen.. Jag vet inte om det fungerar men du kan ju alltid prova :P

Jag håller med "ang". Tänk höj tårna istället. Det ger en helt annan efftekt och spänningen som kan bli när man sänker hälen försvinner. Det är mycket större skillnad än man kan tro. Prova nästa gång du rider.
Sen tycker jag det är mycket bättre att tänka "släpp ner knäna" istället för att fokusera på hälen.

ska prova det där med allt lyfta tårna istället, så fort jag kommer upp på hästryggen :bump:

det där med "släpp knäna" håller jag med om, det brukade min tränare säga, det fungerar faktiskt.

men när jag ska använda skänkeln så spänns knäna igen, blir det så för er med eller e ni alltid mjuka i knäna? (jag som inte kan kontrollera min kropp :crazy: )

men hur djupt ska trampet igentligen vara?
ska foten vara lodrätt med marken eller med 45 graders lutning?
förstår ni mitt vimsiga prat? :angel:

Du kan också prova att strecha ut vadmuskeln innan du rider, värm upp den och gör den varm liksom :bump: Spänn den, slappna av och töj. Upprepa några ggr. Det kan också vara så att dina hälsenor är korta, vilket inte alls är ovanligt men som visar sig mkt tydligare när det kommer till just ridning. Detta blir ofta tydligt om man går i högklackat. Jag gör det i stort sett varje dag och när jag sen kommer ner i stövlar kan det kännas som om musklerna är för korta och då kan jag behöva töja lite innan jag sitter upp. Men som sagt, om du töjer musklerna/senorna regelbundet kommer de så småningom anpassa sig efter de nya kraven. Passa bara i början så att du inte sträcker dig då musklerna är ovana.
Man ska heller inte dra ner hälen så mkt, bara så det blir en lodrät sits.
Lycka till nu och ta inte för hårt av kritiken så ska du se att allt kommer att gå jättebra. Den är inte personlig du vet. Och är det nåt mer så finns vi ju alla här på buke :)

Jag hade också problem med hälarna förr, men det som hjälpte mig var att SLAPPNA AV. Så fort jag slappnade av i knä, vader och fötter skönk hälel. Dessutom stretchade jag musklerna vid ljumskarna/bäckenet (?), framsida av lår och baksida av vader, samt såg till att mjuka upp vristerna ordentligt inför varje ridpass.
Nu förtiden brukar jag under framskrittningen sitta och "snurra" på vristerna, röra underskänkeln fram och tillbaka, vrida om knäet och allmänt mjuka upp mig själv och sätta mig i en bra sits redan innan jag börjar rida. När jag har gjort så brukar det vara mycket lättare att behålla sitsen.
Men som sagt, det viktigaste tror jag är att du inte spänner dig! Lycka till :)

Nej perfekt är jag inte. Mina knän åker allt upp ibland de också. Det beror på hur utbildad hästen är jag rider eller hur bra kommunikation hästen och jag har. Fungerar det riktigt bra så rider jag mest med mellandelen och då kan ju underskänkeln bara vara där.
Jag har ganska långa ben och min fot kommer under hästen. Därför måste jag upp med hälen för att kunna använda underskänkeln ibland och då händer det att jag låter den bli kvar där uppe. Måste påminna mig om att släppa ner knäna emellanåt då.

Tack för all svar! :bow:
jag tar kritiken positivt ;) hur ska jag annars lära mig? :idea:

jag rpovade idag att "lyfta på tårna" istället och jag tror faktiskt det blev lite bättre. fast efter framridningen så glömde jag självklart bort att slappna av och släppa ner knäna igen. men jag antar att det bara är och nöta nöta nöta!

det är mkt möjligt att mina hälsenor är för korta. Jag spelar även fotboll på rätt hög nivå vilket har gjort mina vader stela.
uppvärminingen är ju superviktig i fotbollen och nu skäms jag lite över att jag under alla år i princip aldrig tänkt på att värma upp ordentligt innan ridning, skulle nog vara bra. :crazy:

ingen som vet nåt knep så man påminner sig att tänka på hälen/knäna/skänkeln och inte glömemr bort det??

Vi fick på 2 av våra lektioner rida med papperslappar mellan skänkeln (typ vaden) och hästen/sadeln. Jag tror det var ett tips inspirerat från någon artikel i häst & ryttare. Det gjorde att man iallafall var tvungen att tänka på att hålla skänkeln stilla för annars flög lappen iväg. Jag tyckte dock personligen att man var tvungen att knipa lite väl hårt vilket kunde leda till spänning. Men det var iallafall ett bra sätt att bli medveten om sin skänkel och man glömde inte bort dem eftersom papperslapparna flög typ var tionde sekund. I början va det helt omjöligt (läs fyra steg i skritt) men ge inte upp för det blir bättre på slutet och då märker man ju iallafall att det har blivit skillnad på relativt kort tid, och det är ju kul!

Mvh

En fuskmetod om det känns som att man inte får bukt med grundproblemet (att man t ex blir öm i knäna) kan vara att använda breda, lite vinklade stigbyglar. Heather Moffet bl a säljer sådana (www.enlightenedequitation.com) har inte testat dom själv, men med en av hennes sadlar (Flexion SBS) satt man otroligt avslappnat och med mycket stadigare underskänklar än jag normalt sett brukar ha, så är stigbyglarna ens en tredjedel så bra så kan jag rekommendera dom! :)

Bara slappna av helt och hallet och bara lata foten vila i stigbygeln...slappna av i laren och kann tyngden i vaden ner i halen. Det har om att trampa ner halarna har lart mig att rida pa helt fel satt, blir bara en massa spanningar fran vaderna och uppat. Tack gud for tranare. :smirk:

Tack för tipsen!

jag vet att jag ska slappna av i ben och knän, när jag gör det så blir det helt rätt. problemet är väl igentligen att jag ska komma ihåg att slappna av igen efter att ha använt skänkeln.

men det där med att lyfta på tårna har faktiskt hjälpt jätte mkt :bump: och nu har jag dessutom hängt upp mig så mkt på det här problemet att jag inte glömmer det lika ofta :rofl:

nu ska jag bara försöka strecha innan också så jag får lite längre muskler och förhoppningsvis kan undvika ev. sendrag :p

Tack för alla hjälp!!! :bow: :bow:

En grej som hjälpte mig var att tänka "sitt på sittbenen" genom att tynga på stigbyglarna (avslappnat så sittbenet kom ner) man kan gärna testa i det läget att föra bak underskänkeln så mycket det går bakåt/uppåt och ändå hålla kvar stigbygeln. Lättare att slappna av i låret då.
Jag själv gjorde det bara med en skänkel i taget eftersom det var just på volter och i skolor som jag behövde bli tydligare på att sitta på inre sittbenet.

Det enda jag kan rekommendera är att rida med ledade stigbyglar, jag har ett par och tycker det är jättebra! Finns en trå dsom heter just "ledade stigbyglar" kolla in den om du vill veta mer.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
629
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 800
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross