kramper i bakben...

urkella

Trådstartare
Idag när hovis va ute så fick pållen kramper i sitt ena bakben :( han ville inte stå på det och sköt rygg och visade hela han att det va något som va fel. Det ben han fick kramp eller vad det nu va fick han en spark på hasen för ca 3 månader sedan som gjorde att han va halt i nästan 2 månader, är fortfarande lite stel i det benet i början på våra "pass", men han är röntgad och har av vet blivit friskförklarad. Hovis va iaf underbar och tyckte vi skulle byta ben lite så han slapp belasta det "ond" benet för mycket, han fick alltså kramp i det benet han stod på och inte det ben som skoddes för stunden, han stod där efter som ett ljus när hovis skodde det onda betet och även gjorde klart det sista på det andra. Kan dom bara få kramp så där, detta va första gången han fick skor på sig bak så hoppas att det bara va att han spännt sig och fått en låsning eller liknande. Någon här som varit med om liknande ?

Sv: kramper i bakben...

Ja det har jag varit med om, och jag skulle se till att få detta undersökt om jag vore du.

Jag har inga direkta problem med mina haser vad jag vet,;) men hästen hade problem i hasen. I aktuellt fall är pållen utsliten pga åldersskäl, han håller så länge han håller och sen är det slut. Det började med att han såg ut att få kramp i bakbenen när man tog tag i dem, i själva verket ville han inte räta ut bakbenet. När det var som sämst kunde man inte ens lyfta ett framben, då började bakbenen skaka på honom och ryggen krummade.

Mitt tips är således att kolla upp så att det inte föreligger problem i has och eller bakknä.

i såfall borde det va knät på honom, hasen röntgade vi för en månad sedan och den såg fin ut. Men det knät har han inte gjort något med vad jag vet, men kanske blivit en ansträngning från när han hade fått sparken över hasen. Hästen är bara 4 år och bara riden några månader och då i skogen så utsliten borde han ju värkligen inte vara, men ska ringa och prata med kliniken imorgon och se vad dom säger.

min arab visade sånt motstånd när han hade en sträckning i en muskel på sidan av korset.

Om jag var du så skulle jag ta ut en ET som känner igenom hästen.

min arab visade sånt motstånd när han hade en sträckning i en muskel på sidan av korset.

Om jag var du så skulle jag ta ut en ET som känner igenom hästen.

Just det, men sen är det så att problem i has eller knä ger symtom i kors och eller ländrygg också. Har man en häst som uppvisar klara symtom på smärta eller obehag, så ska den hästen undersökas av veterinär först och främst. Ingen seriös ET tar emot en sådan häst förrän den undersökts av veterinär.

Just det, men sen är det så att problem i has eller knä ger symtom i kors och eller ländrygg också. Har man en häst som uppvisar klara symtom på smärta eller obehag, så ska den hästen undersökas av veterinär först och främst. Ingen seriös ET tar emot en sådan häst förrän den undersökts av veterinär.

det har du rätt i. Tänkte inte på att skriva det.

självklart så ska veterinär tas ut i första hand.

Tänkt ta ut ET oxå, då han innan va stel i hals och bog på den sidan kan det ju vara att han en sträkning i kroppen innan när han va skadad som behövs rättas till, En i stallet (väldigt hästvan) trodde att det satt antingen i korset eller ryggen. Men kommer ta ut vet att kolla oxå, ska endå ta blodprov på honom då han haft feber som kommer och går i snart en månad :crazy:

Du tog orden ur min mun (eller texten från mina fingrar :D)!

/Jonna_NB, hästmassör

jag har hört att det ett symptom på shivering:bump:

Om hästen även haft feber till och från så skulle jag ta den till klinik för utredning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 872
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka