TinyWiny

Trådstartare
Min gamla hund, 12 år får ibland som kramp i ena bakbenet, han springer runt på tre ben men verkar inte ha ont av det, det kommer när han legat och sovit.
Fodret han får innehåller glucosamin.
Det verkar som om det hakar upp sig på något vis, jag har provat att massera honom och ibland släpper det då men ibland inte.
Vad kan det vara? Finns det något jag kan ge honom så att han slipper det?
Han verkar ju inte ha ont av det, han springer och leker och busar som vanligt fast han springer på tre ben:confused: han sätter bara ner benet när han står still då.
Det kommer inte ofta, kanske någon gång per månad, ibland oftare ibland mer sällan.

Vad kan jag göra?

Sv: Kramp?

Jo jag har ju funderat på atros.
Problemet är att min hund är totalt livrädd för veterinärer och jag vill inte utsätta honom för obehag om det inte är absolut nödvändigt, han är ju ändå tolv år och kommer ju tyvärr inte att leva för alltid:cry:
Vad gör man åt atros på hund?
Är det samma som på katt? Typ metacam?

Får ringa min vet och höra vad hon säger då, jag tycker bara att det är konstigt att han inte är sådan dagligen utan med så långa mellanrum?

Vår katt med atros hade inte så långa mellan rum, men det är väl olika.

Jo jag har ju funderat på atros.
Problemet är att min hund är totalt livrädd för veterinärer och jag vill inte utsätta honom för obehag om det inte är absolut nödvändigt, han är ju ändå tolv år och kommer ju tyvärr inte att leva för alltid:cry:
Vad gör man åt atros på hund?
Är det samma som på katt? Typ metacam?

Får ringa min vet och höra vad hon säger då, jag tycker bara att det är konstigt att han inte är sådan dagligen utan med så långa mellanrum?

Vår katt med atros hade inte så långa mellan rum, men det är väl olika.

Min hund som har konstaterad artros är också bara stel vissa dagar.
Jag skulle rekommendera "aktiv hund"s fodetillskott (är helt suveränt, jag bytte från metacam och seraquin till detta) samt regelbunden simträning..det gör underverk. Utöver simning så undvik asfaltspromenader i den mån du kan, gå i skog och mark där marken är mjuk bland rötter och stenar så hunden får jobba bak och lyfta på benen.

Så gjorde min numera kastrerade hanhund när han hade problem med prostatan, det var precis som om han gjorde så p g a smärtpåverkan, det verkade lindra smärtan på något vis.

Min hund som har konstaterad artros är också bara stel vissa dagar.
Jag skulle rekommendera "aktiv hund"s fodetillskott (är helt suveränt, jag bytte från metacam och seraquin till detta) samt regelbunden simträning..det gör underverk. Utöver simning så undvik asfaltspromenader i den mån du kan, gå i skog och mark där marken är mjuk bland rötter och stenar så hunden får jobba bak och lyfta på benen.

Vart köper man "aktivs hund" s fodertillskott? vet du vad det innehåller?
Simma kan jag tyvärr glömma, hans åsikt är att vatten dricker man:angel: han skulle aldrig gå att få ner i vatten, det är en strid att bara duscha honom:crazy:
Asfalt går vi aldrig på, enbart grus/skogsvägar, tyvärr vill han inte följa med på några längre promenader längre, kommer vi längre bort än vad det tar att gå 15-20 minuter så blir han rädd och osäker, jag tror att det beror på att han är senil:( men hemma är han trygg, han leker ju mycket jaga lekar med den andra hunden hemma i trädgården, de tillbringar många timmar med att springa och leka.

Så gjorde min numera kastrerade hanhund när han hade problem med prostatan, det var precis som om han gjorde så p g a smärtpåverkan, det verkade lindra smärtan på något vis.

Aj då:(
Han har ju synliga tumörer lite varstans (godartade) och det är min mardröm att han ska få ont av dem:cry:
Jag bestämde när han fick dem för ett år sedan att han inte ska behöva genomgå en operation, han lever redan på övertid med tanke på sin storlek enligt veterinären.

Den ena sitter så dumt till, nedanför analöppningen, som tur är växer den åt rätt håll, alltså neråt, jag har stenkoll så att han kan bajsa smärtfritt.
Den andra stora sitter på benet högt upp, och ser vid första anblicken ut som en extra pung.

Hur kollar man prostatan? Genom analen?

Jag vill verkligen inte utsätta honom för obehag i onödan, han betyder så oerhört mycket för mej och hans rädsla för veterinärer är så stark:(

Jag lovade ju honom att inte ta honom till vet. mer när det konstaterats att han hade tumörer.
Det besöket var verkligen hemskt för honom:(

Man kan ultraljuda men även gå in och känna "bakvägen". Det sistnämnda fick de aldrig göra på min hund i vaket tillstånd, finns ingen anledning att utsätta hunden för den smärtan eller stressen när man kan söva ner dem.

Sen tycker jag, även om jag förstår att det är oerhört smärtsamt för dig och du inte har bett om min åsikt i frågan, att för guds skull tänk på hundens bästa. Är det ett värdigt sätt att leva? Full av tumörer? Även om du tycker att du kan bedöma om han är smärtpåverkad eller ej eller om de sitter "bra till" etc så kan du inte veta, han kan inte berätta för dig hur ont han har. Vore det min hund så skulle jag tagit bort den omedelbart, han har levt ett långt liv. Du ska veta att jag aldrig har tagit bort mina hundar lättvindigt, jag har behandlat dem för svåra sjukdomar och kämpat med dem men försökt att dra en gräns i tid. Min gamle hund blev 12 år och levde på övertid, jag hade oerhört svårt att släppa honom i tid eftersom att vi arbetat tillsammans och varit ett tajt radarpar på jobbet och hemma. I efterhand så inser jag att jag höll honom kvar i livet aningens för länge och det känner jag skuld över än i dag när jag tänker på det.

Så, tänk över om det du gör är för din hunds bästa eller för din egen skull.

Jo jag vet mycket väl att jag inte kan veta till 100% att han inte har ont, men på samma gång är han full av liv, han leker som en valp och han äter bra, han har ju varit sjuk tidigare och då har jag känt att han är sjuk/har ont innan han har visat något vilket han har gjort väldigt snabbt, han är ingen hund som "står ut" utan visar verkligen när något inte är bra.
Men visst vet jag att den hemska dagen är nära:cry:
Och jag kommer inte att låta honom lida för min skull, kan han inte leka så får jag ta det tunga beslutet:cry:

Han har hjälpt mej på så många sätt i livet, han har alltid funnits vid min sida när livet har stormat som värst.

Tumörerna han har gör förmodligen inte ont, man kan klämma på dem utan reaktion och detta är en hund som skriker högt av vaccinationer.

Men jag vet att det låter som bortförklaringar alltihop och jag kommer ta upp detta när alla är samlade att nu så är det slut.
Min dotter är i Spanien nu och att låta honom somna in innan hon kommer hem på söndag finns inte i min värld om det inte skulle bli jätteakut.

Fyfan vad livet är grymt när döden gör sig påmind:cry:

Jag känner med dig oerhört mycket ska du veta - och hör på dig att du är på väg att ta det rätta beslutet.

Styrkekram skickas till dig:( Tänk på all den glädje din hund har gett dig genom åren istället för den sorg som döden innebär.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
398
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 901
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka