Krama tyglarna

L

lotti_08

Min ridlärare sa idag att jag skulle krama tyglarna. Hur menar han då egentligen?
Skall fortfarande tummarna vara uppåt?

Sv: Krama tyglarna

Precis som det låter!
Du ska inte ändra din handställning, dvs. tummarna ska fortfarande vara uppåt.
Du har säkert hört att du ska hålla tyglarna som om du höll i en fågel (lagom hårt alltså). När du kramar tyglarna växlar du i princip mellan att hålla något hårdare och något lösare.
Genom den minimala rörelsen får du bettet att röra sig lite i hästens mun, tanken är att hästen ska tugga på bettet istället för att bli stum i munnen (är din hand helt stum kan hästen ibland bli stum).

Och hur håller jag dem hårdare? Genom att korta tyglarna eller genom att dra dom mer mot kroppen?

du ska inte flytta handen, du ska krama med handen. om du tar ena handen och håller löst runt ditt pekfinger på andra handen. och sen kramar du hårdare, så menas det

Tänk att du har en mjuk gummiboll i handen, krama ihop denoch släpp sedan direkt efter. Håller fast tygeln så att den inte glider gör du med tummen, de andra fingrarna reglerar hårdheten i kramningen (finliret).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: Brynja
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 898
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar