Kräks varje natt! Hjälp

mariaandreen

Trådstartare
Hejsan. Nu är det så att min innekatt har i snart en veckas tid kräkts 1-2 spyor varje natt!!! Det är en kastrerad hane på 5 år... Spyorna är osmält mat. Ingen hårboll eller så... Han får torrfoder, Royal Canin "indoor". Han har ätit detta foder extremt länge så förstår inte varför det börjar nu? Han verkar inte nere eller hängig, utan bara lugn med det har han också alltid varit. Om det inte blir bättre kommer jag såklart åka till veterinären. Men kollar med er först, någon som känner igen sig???:(

Du bör inte avmaska katten utan att veta säkert att den har mask. Köp "kollamasken" på apoteket, eller ta in katten till veterinären för ett maskprov. Veterinär kan ju vara bra oavsett, eller ring åtminstone och rådfråga om de tycker du ska åka in eller ej.

Kokt fisk är bra när magen är instabil, börja ge det och fortsätt tills katten är helt bra i magen. Servera gärna i lite vatten så katten får i sig vätska. Den bör inte få något annat tills den är bra.

Du bör inte avmaska katten utan att veta säkert att den har mask. Köp "kollamasken" på apoteket, eller ta in katten till veterinären för ett maskprov.

Jag har aldrig varit med om att veterinären har tagit maskprov på katten utan alltid fått rådet att avmaska direkt, nu har jag visserligen en utekatt som behöver avmaskas regelbundet, men ändå.

Ring veterinären.
Jag känner tyvärr igen mig, på min katt var det njurarna men det finns säkert massa andra anledningar till att de kräks också.

Du bör inte avmaska katten utan att veta säkert att den har mask. Köp "kollamasken" på apoteket, eller ta in katten till veterinären för ett maskprov. Veterinär kan ju vara bra oavsett, eller ring åtminstone och rådfråga om de tycker du ska åka in eller ej.

Kokt fisk är bra när magen är instabil, börja ge det och fortsätt tills katten är helt bra i magen. Servera gärna i lite vatten så katten får i sig vätska. Den bör inte få något annat tills den är bra.
Tack för svar! Ska ringa och rådfråga vet. Tror du "bra kvalité" av blötmat har samma effekt som fisken? :confused:

Tack för svar! Ska ringa och rådfråga vet. Tror du "bra kvalité" av blötmat har samma effekt som fisken? :confused:
Kokt fisk är bättre. Jag tror inte blötmat ger samma effekt. Med tanke på hur länge katten redan har varit dålig bör du nog ta det mest skonsamma.
Jag har aldrig varit med om att veterinären har tagit maskprov på katten utan alltid fått rådet att avmaska direkt, nu har jag visserligen en utekatt som behöver avmaskas regelbundet, men ändå.
Det ska finnas viss risk att katten blir resistent om den avmaskas fel eller utan att ha mask, därför bör man kolla upp det.

Kokt fisk är bättre. Jag tror inte blötmat ger samma effekt. Med tanke på hur länge katten redan har varit dålig bör du nog ta det mest skonsamma.

Det ska finnas viss risk att katten blir resistent om den avmaskas fel eller utan att ha mask, därför bör man kolla upp det.

Okej, tack för hjälpen. Ringer vet imorgon. Köper hem lite fisk också, någon speciell, torsk?

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
874
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 921
Senast: Voeux
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 946
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama