Krafts Lucernpellets...Hur mycket?

B

Benzon_lover

Jag fick info om att fodermängd skulle stå på påsen men tittade inte förrän jag kom hem :o 0,5-2 kg står det angivet...Jaha... :confused:
Vet du?
Blir VÄLDANS glad om du ger mig ett svar! :bump:
Min pålle är 137cm, kraftigt byggd och fortfarande lite för tjock. Vi har konditionstränat (6dagar/vecka ca 45min-1tim/gång)och bantat honom sedan i september så han börjar se mer normal ut men behöver muskler! Nu ger vi honom 6kg hö, 0,5kg havre, 1msk vetegroddsolja, (vitlök och Kiselgur)/dag.
Höanalysen se ut så här:TS 84%, Rå prot 79g/kg TS, smlt.prot 43g/kg TS, Energi 8,1mj/kg TS
Tack på förhand :bow: ..."Lillis"
 
Sv: Krafts Lucernpellets...Hur mycket?

Jag fick info om att fodermängd skulle stå på Kraffts Lucern påse men tittade inte förrän jag kom hem 0,5-2 kg står det angivet...Jaha... :confused:
Vet du?
Blir VÄLDANS glad om du ger mig ett svar! :rofl:
Min pålle är 137cm, kraftigt byggd och fortfarande lite för tjock. Vi har konditionstränat (6dagar/vecka ca 45min-1tim/gång)och bantat honom sedan i september så han börjar se mer normal ut men behöver muskler! Nu ger vi honom 6kg hö, 0,5kg havre, 1msk vetegroddsolja, (vitlök och Kiselgur)/dag.
Höanalysen se ut så här:TS 84%, Rå prot 79g/kg TS, smlt.prot 43g/kg TS, Energi 8,1mj/kg TS
Tack på förhand :bow: ..."Lillis"
 
Sv: Krafts Lucernpellets...Hur mycket?

HALLÅ!!! Var är alla vänliga själar som kan hjälpa mig! :cry:
"Lillis" ;)
 
Sv: Krafts Lucernpellets...Hur mycket?

Tack för svaret...men jag vet inte om jag blev så mycket klokare :o .Killen som sålde det säcken till mig snackade om att två kilo motsvarade ungefär en dagsranson hö. Då låter även ett kilo rätt mycket, om jag inte skall ta bort något annat, eller...:confused:
Tanken var ju att jag skulle använda Lucern som ett tillägg.

"Lillis"
 
Sv: Krafts Lucernpellets...Hur mycket?

2 kg = dagsranson? Knappast! Och absolut inte om det rör sig om pellets... :eek: :eek:

Jaja... :angel:

Du har ett ganska bra hö ändå, så du behöver egentligen inte ge lucern. Men om du vill använda det så byt ut havren mot lucern. (Jag själv föredrar faktiskt lucern framför havre och skulle absolut göra så! :) )

6 kg hö
0,5 kg lucern

Ger 45 MJ (ungefär samma som hästen står på nu) och en kvot på 6.


Har du en mineralanalys på höet? Det kan hända att du behöver sätta till lite fosfor i foderstaten, men det vet man inte säkert utan analys.
 
Sv: Krafts Lucernpellets...Hur mycket?

Vad skönt att du anmärkte på det där med att 2 kg dagsranson skulle räcka...Blev själv inte riktigt klok på det men är hopplöst efter när det gäller "nya" foder. :o Tack!
Bonden som jag köper höet av hade tyvärr inte med mineralerna i analysen, men varför tror du att jag ev. skulle behöva tilsätta fosfor? Nyfiken...Skulle även vara intressant att få reda på hur du resonerar när du tycker att jag skall byta ut havren helt, mot Lucern...Kanske kan bli lite klokare själv! :idea: Personen som föreslog Lucerntillskott menade att det behövdes för att komlettera nuvarande fodergiva. :confused:
"Lillis" :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp