Kraftigt bränd mule i september?

Qosack

Trådstartare
Hej ponnyn har känslig mule och blir insmord hela sommaren med zinksalva som blockerar totalt. Denna sommar har hon varit jättefin mot förra som vi använde Helosan Sol som var helt värdelös.

Har mer eller mindre slutat smörja nu när vi har kommit in i september men upptäckte i söndags viss tendens till bränna. Så jag har återigen börjat smörja men nu blir det bara värre och värre:confused:

Hon är öm och huden är ordentligt sprucken:cry:. På mornarna smörjer jag med zinksalva för barn och kvällarna idominsalva. Vad kan jag mer prova?

Började fundera över om det finns någon växt i hagen hon reagerar på (johannesört, alsikeklöver) men jag hittar inget konstigt. Hon har gått i samma hage hela sommaren och bete finns än så de äter inte konstiga saker pga för lite gräs. Finns heller ingen tendens till mugg trots att det kan förekomma på henne ibland.

Någon med förslag på vad jag kan ta till för att lindra och stoppa brännan???

Sv: Kraftigt bränd mule i september?

Jag skulle kunna tänka mig att aloe vera lindrar solbrännan. Min häst blev också solbränd på mulen häromdagen, men det var faktiskt 25 grader när solen låg på så det är inte konstigt.

Nej det kanske inte är så konstigt det har ju faktiskt varit sol nu några dagar. Man tycker ju att det nästan är höst för det börjar bli kyligt men i solen är det ju varmt.

Ska testa Aloe vera på kvällarna:)

Skaffa nosskydd med UV-skydd som man sätter på grimman. Min blir alltid sån på sommaren/hösten, vet egentligen inte varför men hon är känslig för det mesta så jag funderar inte så mycket över det.

Jo, jag kom på att vi hade en sån i somras:idea: men jag har inte sett den på ett tag, den har nog åkt av i hagen:mad:Men i morgon ska en ny inköpas för hennes stackars mule ser helt förskräcklig ut:cry: Måste ta bort nosgrimman på tränset för det sitter långt upp och det gör ont.

Så du har också störst problem så här års jämfört med högsommaren?

jag har en jättebra solsalva för barn som är köpt på apotekt, solskyddsfakto 50, fungerar super.

Japp, så hon går med nätet på. Misstänker johannesört som orsak på min, dvs salvor gör ingen större nytta.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
M
Hästvård Hejsan, det är så att jag har en Knabstrupper ponny som är väldigt ljus i huden, helt rosa, (vet inte om det har något speciellt namn)...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: makejo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka