Kraftigt bockande unghäst vid rädsla

Sarahandreasson

Trådstartare
Hej!
Jag har en unghäst som jag håller på att rida in.
Hon kan skritta och trava och är jättetrevlig att rida!
Men ibland när hon blir rädd, bara skjuter hon iväg.
Vet inte ens om jag kan kalla dett bocka, men jag hinner inte ens reagera innan jag flyger av.
Har hänt kanske 5gånger nu, och har hittils gett mig tre hjärnskakningar, tappad anda och brutna revben. Har inte under mina 20 år i sadeln stött på en häst som bockar så kraftigt som hon gör och jag har svårt att komma på vad jag ska göra åt det eftersom det bara händer ibland...
Finns det någon som har något bra råd?

Sarah

Skjuter hon iväg sådär om hon blir rädd även vid tömkörning/longering?
Min unghäst blev lite rädd en gång och ryckte till, då blev han rädd för rörelsen som blev av mig på ryggen och så sprattlade han till extra. Tänker att det kan vara något sånt, att hon blir dubbelt rädd?
I så fall skulle jag jobba mer med att vänja henne vid att ryttaren rör sig på henne. Hoppa på och av många gånger, hänga över ryggen och gunga, glida av, hoppa på och av barbacka. Dona och greja, prassla med jacka osv. Först stillastående och sedan i skritt och tillslut i trav när allt känns stabilt.
Jag kanske även skulle desensibiliserat henne lite rent allmänt, så hon inte så lätt blir rädd för sin omgivning. Prassla med pressenningar osv utan ryttare på ryggen.

Hur är hästen som individ? Tänker på om den är väldigt flyktbenägen generellt? Jag red in en häst för några år sedan som hade liknande reaktioner som din häst uppvisar, inte regelrätta bockningar men den for iväg supersnabbt.
Även ett bra tag efter att den ridits in hade den snabba reaktioner med mycket energi i, typ om en kanin dök upp på marken eller något annat som den inte sett så var det omöjligt att sitta kvar för den lade så mycket tryck i språnget..
Jag fick börja om helt, jobba mycket med att hästen skulle acceptera att den inte skulle fly utan mentalt hantera saker och lita på mig. Red in den barbacka andra "gången" och jobbade då mycket med att klänga, hoppa på och av på olika sätt, oavsett vad som hände skulle han stanna med mig.
Det blev en fin häst men han som individ var reaktionssnabb, även om han till vardags lugnade sig, så jag lärde mig också att sitta kvar.

Skjuter hon iväg sådär om hon blir rädd även vid tömkörning/longering?
Min unghäst blev lite rädd en gång och ryckte till, då blev han rädd för rörelsen som blev av mig på ryggen och så sprattlade han till extra. Tänker att det kan vara något sånt, att hon blir dubbelt rädd?
I så fall skulle jag jobba mer med att vänja henne vid att ryttaren rör sig på henne. Hoppa på och av många gånger, hänga över ryggen och gunga, glida av, hoppa på och av barbacka. Dona och greja, prassla med jacka osv. Först stillastående och sedan i skritt och tillslut i trav när allt känns stabilt.
Jag kanske även skulle desensibiliserat henne lite rent allmänt, så hon inte så lätt blir rädd för sin omgivning. Prassla med pressenningar osv utan ryttare på ryggen.
Nja, inte på samma sätt, hon brukar mer rusa iväg om hon blir skrämd under longering.. Hon hoppar inte till på så sätt att jag hamnar ur balans innan hon skjuter iväg, utan hon bara skjuter helt utan förvarning.. Hon flesta gångerna har varit i skritt. Hon är supersnäll att hoppa upp på, behöver inte ens tänka på att hon är ung, hon var väldigt bakskygg när jag fick henne, det har blivit mycket bättre, men hon kan bli rädd vid ex. Kraftig blåst bakifrån.
Jag tror att allmän miljöträning är en bra idé, men känner att jag inte vill göra det till häst, då jag har lite självbevarelsedrift efter mina senaste luftfärder haha :)

Hur är hästen som individ? Tänker på om den är väldigt flyktbenägen generellt? Jag red in en häst för några år sedan som hade liknande reaktioner som din häst uppvisar, inte regelrätta bockningar men den for iväg supersnabbt.
Även ett bra tag efter att den ridits in hade den snabba reaktioner med mycket energi i, typ om en kanin dök upp på marken eller något annat som den inte sett så var det omöjligt att sitta kvar för den lade så mycket tryck i språnget..
Jag fick börja om helt, jobba mycket med att hästen skulle acceptera att den inte skulle fly utan mentalt hantera saker och lita på mig. Red in den barbacka andra "gången" och jobbade då mycket med att klänga, hoppa på och av på olika sätt, oavsett vad som hände skulle han stanna med mig.
Det blev en fin häst men han som individ var reaktionssnabb, även om han till vardags lugnade sig, så jag lärde mig också att sitta kvar.
Hon är snäll och lugn, men kan vara lite skygg om baken ibland, detta har dock blivit mycket bättre :) störta problemet är väl egentligen att det inte är ett problem som uppstår hela tiden och därför är det lite svårt att träna bort. Tyckte att jag hade fått bukt på det då hon det senaste bara "sprungit in med rumpan" när hon blivit rädd. Men nu sitter jag här med brutna revben och känner lite hopplöshet.
Men ska absolut träna lite mer på läskiga grejer, det skadar ju inte!

Hej!
Vet inte ens om jag kan kalla dett bocka, men jag hinner inte ens reagera innan jag flyger av.
Har hänt kanske 5gånger nu, och har hittils gett mig tre hjärnskakningar, tappad anda och brutna revben. Har inte under mina 20 år i sadeln stött på en häst som bockar så kraftigt som hon gör och jag har svårt att komma på vad jag ska göra åt det eftersom det bara händer ibland...

Sarah

"Jag har en unghäst som jag håller på att rida in"
"Har inte under mina 20 år i sadeln"
"Har hänt kanske 5gånger nu, och har hittils gett mig tre hjärnskakningar"
"Finns det någon som har något bra råd? "

Vet man inte hur man ska göra så ska man inte ha en unghäst, oavsett hur länge man har ridit.

Byt häst och skaffa en som passar dig istället, och som du kan ha roligt med.

/Nappson

Hej!

Sarah

Låter som min häst när jag red in honom. Han är en väldigt snäll och bussig häst, men var något bakskygg som unghäst. Inte mycket men det räckte för att få den typen av reaktioner ibland. Givetvis är det lite extra laddat för en bakskygg häst att få upp en människa på ryggen "bakom" sig. Din häst bockar säkert pga att den är spänd, därför kommer det också lite oväntat.
Jag hade ingen speciell metod på min häst, mer än att ta det lugnt, alltid ha hjälp till hands och vänja honom vid att jag satt där uppe bakom hans öron. När han väl vant sig vid situationen och det blivit en rutin att jag satt där, så var det inte farligt längre :)

Jag tycker inte alls att du ska sälja din häst som någon skrev, så vida du inte själv verkligen vill det. Annars - ta hjälp för att komma över tröskeln. Finns många ryttare som är duktiga på just unghästar - för det är en konst i sig!
Ovan nämnda häst var den första jag red in och jag åkte av ett par gånger. Men nu är han en häst med underbart temperament som egentligen skulle säljas då han är ponny och jag vuxen - men han är min drömhäst så han blir kvar! :D

"Jag har en unghäst som jag håller på att rida in"
"Har inte under mina 20 år i sadeln"
"Har hänt kanske 5gånger nu, och har hittils gett mig tre hjärnskakningar"
"Finns det någon som har något bra råd? "

Vet man inte hur man ska göra så ska man inte ha en unghäst, oavsett hur länge man har ridit.

Byt häst och skaffa en som passar dig istället, och som du kan ha roligt med.

/Nappson

Så det finns alltså unghästutbildare som föddes färdiga? Som aldrig behövt be om råd eller ta hjälp? Fascinerande.

Nu kommer jag dragande med den gamla tråkiga standardfrågan - men är hästen kollad? Jag har haft en som gjorde sådär, just när den blev skrämd så blev det en överreaktion och rodeobockade så man stöp som en projektil. Jag har fortfarande snart 20 år senare daglig värk av skadorna...

Den hade kissing spines. Vilket såklart inte var hela anledningen, men mest troligt anledningen att det lätt blev helt oproportionerliga rädslereaktioner med ryttare på. (Från marken var den fortfarande tittig och spooky men med mer normala rädslereaktioner). Men när man där uppe kom i obalans när den blev rädd och sköt iväg, så då skrämde den dels sig själv med (vanligt hos alla unghästar) men fick dessutom troligen ont av sin KS och då kom jättereaktionen

Så det finns alltså unghästutbildare som föddes färdiga? Som aldrig behövt be om råd eller ta hjälp? Fascinerande.

Det gör det nog, men de är väldigt väldigt få och hör till undantagen och det är väl inte undantagen vi ska diskutera här, de som bara vet, går på känsla hela tiden och vet vad som är rätt och fel.

Så det är så man lär sig rida in unghästar. Hjärnskakningar på rad och lite hjälp från proffsen på nätet när det behövs. Att jag inte kunde komma på det själv!

Men det blir säkert bra. Lite små tips här på Bukefalos så faller den sista pusselbiten på plats för att allt ska bli bra. Låter det så tycker du?

/Nappson

Det gör det nog, men de är väldigt väldigt få och hör till undantagen och det är väl inte undantagen vi ska diskutera här, de som bara vet, går på känsla hela tiden och vet vad som är rätt och fel.

Så det är så man lär sig rida in unghästar. Hjärnskakningar på rad och lite hjälp från proffsen på nätet när det behövs. Att jag inte kunde komma på det själv!

Men det blir säkert bra. Lite små tips här på Bukefalos så faller den sista pusselbiten på plats för att allt ska bli bra. Låter det så tycker du?

/Nappson

Jag undrar mest varför du har valt att tolka det så?

TS redogör för min erfarenhet och kunskap, och erkänner sedan att hon inte stött på det här problemet tidigare och ber om hjälp och råd. Jag kan inte se några problem med det - tvärtom så just att inse att det här har man inte riktigt koll på och just be om råd och hjälp är positivt i min värld.

Sen avstår jag från att tro att personer på Buke dels enbart frågar på Buke, och dels slaviskt följer tips som någon slags allenarådande sanning. Utan värderar dem, och sen utifrån det fattar beslut om de ska fortsätta försöka lite mer själv, eller t ex lämna bort.

Det är inget fel att råda just att en period lämna bort hästen, men ditt svar var inte ens ett sådant råd. Det var bara onödigt snorkigt och elakt.

Jag undrar mest varför du har valt att tolka det så?

TS redogör för min erfarenhet och kunskap, och erkänner sedan att hon inte stött på det här problemet tidigare och ber om hjälp och råd. Jag kan inte se några problem med det - tvärtom så just att inse att det här har man inte riktigt koll på och just be om råd och hjälp är positivt i min värld.

Sen avstår jag från att tro att personer på Buke dels enbart frågar på Buke, och dels slaviskt följer tips som någon slags allenarådande sanning. Utan värderar dem, och sen utifrån det fattar beslut om de ska fortsätta försöka lite mer själv, eller t ex lämna bort.

Det är inget fel att råda just att en period lämna bort hästen, men ditt svar var inte ens ett sådant råd. Det var bara onödigt snorkigt och elakt.

Anledningen till att jag skriver som jag gör är att jag är ganska säker på att problemet är mycket större än ryttaren tror. 20 år i sadeln är irrelevant. Det som spelar roll är vad man har försökt lära sig där i sadeln under dessa år, dvs. om man haft en kunnig instruktör eller en av alla okunniga som det kryllar av överallt. Och för att lära sig rida in en unghäst på rätt sätt så behöver man hjälp av en duktig unghästutbildare. Och då menar jag en med en korrekt utbildning och flera/många års erfarenhet.

Så det är mitt goda råd till ryttaren om hon inte vill byta häst. Ta kontakt med en riktigt duktig unghästutbildare. Du kommer troligen att få träna på helt andra saker än du tror nu för att lösa det här problemet.

I all välmening
/Nappson

Har i min närhet en känslig häst som tyvärr blivit skrämd under inridningen, vilken gick bra tills man skulle galoppera. Man var nog dels lite för ängslig/osäker/otrygg och för försiktig som ryttare, ihop med en känslig häst. När man då skulle galoppera och den gjorde nåt glädjesprång så var man oberedd och så åkte ryttaren i backen.

När ryttaren åkte i backen flera gånger på raken pga detta blev hästen istället rejält skrämd och sen satt det i. Hästen blev rädd för minsta minsta lilla ryttaren gjorde och så blev den en sk 'problemhäst' fastän den helt enkelt fått helt fel start iom att ingen kunde sitta kvar och reda ut problemet.

Har krävts ett par tre månader hos proffs (unghästutbildare/proffsryttare) för att få hästen trygg med ryttare igen. Den blev bakskygg och rädd för ryttaren helt enkelt. Idag fungerar den problemfritt iom att man kunde bryta beteendet och göra hästen trygg med ryttare som inte gjorde några misstag och ffa, krasst nog, inte trillade av om hästen ändå blev lite rädd.

Jag hade tagit hjälp av någon sadelfast trygg ryttare. Dels för att bryta beteendet och dels visa hästen att hysteriskt bockande inte behöver vara alternativet vid rädsla.

Om man kan utesluta att den har ont, vissa hästar när de blir rädd får en form av sadeltvång= de accepterar inte sadel med gjord runt magen fullt ut. Särskilt om de blir osäkra på ryttaren där uppe som rör sig.

Jag hade nog backat bandet rejält (även om det inte händer särskilt ofta) för att vara säker på att det inte är osäkerhets som döljs.
Så kolla upp hästen samtidigt som bandet backas är mitt råd. När hästen är uppkollad och grunderna genomgångna igen (vilket inte behöver betyda bakslag eller negativt, med mina unghästar efter vila tar jag alltid ett par dagar första året i.a.f. och kollar så att alla grunderna verkligen sitter).

Absolut backat bandet!
Gärna många steg för att förvissa sig om vart problemet kommer ifrån. Och börja om från där hästen är trygg och säker.
Särskilt viktigt tycker jag med unga hästar.

Tack för alla svar! Jag tycker att det är väldigt onödigt av Nappson att ens yttra sig. Jag vände mig hit i syfte att se ifall någon har liknande erfarenhet och därmed kan komma med några bra tips och råd. Inte för att bli kritiserad. Jag har ridit in min andra häst och det var inte alltid en dans på rosor, men han blev fantastisk. Jag har dessutom hoppat in flertalet hästar och har ridigt mycket unghästar, men trodde inte att jag skulle behöva skriva detta, utan att det var ganska givet att jag inte väljer att rida in en häst utan att ha någon kunskap.

Hästen är frisk och kry, masseras och kläms igenom regelbundet då jag själv är utbildad inom massage.

Jag ska absolut ta kontakt med en tränare, men då jag inte hittat någon som kan komma ut till mig eller som jag fått förtroende för än så vände jag mig hit.

Jag kommer inte att sälja eller att skicka bort henne, vi SKA ta oss igenom det här.

Jag var somsagt bara ute efter lite tips och tankar...
Tackar er alla som kommit med tips!

Tack för alla svar! Jag tycker att det är väldigt onödigt av Nappson att ens yttra sig. Jag vände mig hit i syfte att se ifall någon har liknande erfarenhet och därmed kan komma med några bra tips och råd. Inte för att bli kritiserad. Jag har ridit in min andra häst och det var inte alltid en dans på rosor, men han blev fantastisk. Jag har dessutom hoppat in flertalet hästar och har ridigt mycket unghästar, men trodde inte att jag skulle behöva skriva detta, utan att det var ganska givet att jag inte väljer att rida in en häst utan att ha någon kunskap.

Hästen är frisk och kry, masseras och kläms igenom regelbundet då jag själv är utbildad inom massage.

Jag ska absolut ta kontakt med en tränare, men då jag inte hittat någon som kan komma ut till mig eller som jag fått förtroende för än så vände jag mig hit.

Jag kommer inte att sälja eller att skicka bort henne, vi SKA ta oss igenom det här.

Jag var somsagt bara ute efter lite tips och tankar...
Tackar er alla som kommit med tips!

Jag räknade inte med att det skulle uppskattas. Tyckte bara lite synd om dig, men det kanske är helt normalt för dig med hjärnskakningar på rad och brutna revben. Vad vet jag.

Lycka till!

/Nappson

Jag räknade inte med att det skulle uppskattas. Tyckte bara lite synd om dig, men det kanske är helt normalt för dig med hjärnskakningar på rad och brutna revben. Vad vet jag.

Lycka till!

/Nappson

Tycker att man kan välja hur man uttrycker sig!
Det är inte normalt för mig att skada mig såhär hela tiden, det är därför ja lite desperat ser om någon här kan komma med några tips medan jag letar efter en bra tränare.
Samtidigt är det lite dethär som är det roliga med inridning, för om några år kan man se tillbaka och känna hur oerhört långt man kommit.
Tack!

@Sarahandreasson jag hade nog ändå valt att röntga rygg för att utesluta KS. Är inte så fasligt dyrt att göra.
Du får vara rädd om dig och skaffa lite självpreservation! Tråkigt att få men för livet av en häst.

Om hästen är bakskygg kan man ju träna olika saker som den lär sig acceptera ha kring rumpan. Träna mer på att få hästen trygg runt dig så att den litar mer på dig i sammanhang där den blir rädd. Så att du blir klippan, när hon då blir rädd och känner ditt lugn brukar de då lita på en och lugna ner sig fortare. :)

Jag är inte unghästutbildare, men jag har ridit in alla mina unghästar själv. Dessutom helt utan tränare, vad gör man när man bor i byn gud glömde lix?... Allt har gått fantastiskt! Lämnade dock 09.an på helt fel tillridningsställe och fick han förstörd. Tråkigt men sånt händer. Min senaste inridning f.2012 var även mitt första Föl köp då han var 9mån när jag köpte den lilla fisen! Det har också gått bra :)

Så visst går det, men när man stöter på så stora problem är det ju givet att ta hjälp. Men backa bandet några steg, jag skulle i ditt läge börja jobba mer från backen och skapa ett starkare band, det är det som räddat mig många gånger :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 272
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama