Kraftigt bockande unghäst vid rädsla

Låter som något som gör mer ont när hästen spänner sig, därmed en förstärkt reaktion med ryttare. Det är ju logiskt som Alexandra beskriver med KS. Hästen går normalt avslappnat, känner inget av sin förändring. Blir lite rädd och spänner sig, känner därmed av problemet. Ryttare på förvärrar genom tyngd och obalans, och då känner hästen ännu större obehag/smärta och gör sig av med det som gör ont.

Jag hade börjat med en grundlig veterinärgenomgång med tester på ryggen. Därefter kollat bakknän. Efter det satt upp en duktig unghästryttare som kan utvärdera vad som händer.

Det jag fått lära mig genom alla år är att
1) man lär sig inte rida in unghästar genom learning by doing. Man har en erfaren instruktör under hela inridningen (varje tillfälle) som lär ut hur man ska hantera och tänka genom de olika faserna av utbildningen.
2) en unghäst får aldrig, aldrig, aldrig, aldrig under inridning tappa ryttare. Då är det fel ryttare som valt att sitta upp. Det finns hästar som aldrig blivit riktigt bra p g a att de är känsliga individer och blivit skrämda i en känslig fas av inridningen.

Att gå som elev hos någon duktig ryttare och lära sig rida in unghästar tycker jag är ett måste om man själv ska utbilda. Det är inget man lär sig i en bok, man måste kunna läsa hästar för att kunna lära hästar.

Tack för alla svar! Jag tycker att det är väldigt onödigt av Nappson att ens yttra sig. Jag vände mig hit i syfte att se ifall någon har liknande erfarenhet och därmed kan komma med några bra tips och råd. Inte för att bli kritiserad. Jag har ridit in min andra häst och det var inte alltid en dans på rosor, men han blev fantastisk. Jag har dessutom hoppat in flertalet hästar och har ridigt mycket unghästar, men trodde inte att jag skulle behöva skriva detta, utan att det var ganska givet att jag inte väljer att rida in en häst utan att ha någon kunskap.

Hästen är frisk och kry, masseras och kläms igenom regelbundet då jag själv är utbildad inom massage.

Jag ska absolut ta kontakt med en tränare, men då jag inte hittat någon som kan komma ut till mig eller som jag fått förtroende för än så vände jag mig hit.

Jag kommer inte att sälja eller att skicka bort henne, vi SKA ta oss igenom det här.

Jag var somsagt bara ute efter lite tips och tankar...
Tackar er alla som kommit med tips!

Min var hur fin som helst om du klämde på ryggen och masserade och sådär. Fanns inga som helst indikationer på hur det såg ut på röntgen då. Faktum är att hans KS inte upptäcktes förrän han pga ett spiktramp blivit stående på boxvila i flera månader. Sen vid igångsättningen fungerade absolut ingenting i ridningen, hästen gick emot och stod emot och for omkring. Massören hittade inget, vet 1 hittade inget, vet 2 palperade fram reaktion men svårt att säga om det var smärta eller att hästen (mycket nerv) blev skeptisk till vad vet höll på med. Så vi röntgade ryggen. Kissing spines. Var fortfarande osäkert om det var det som gav problemen men han fick ett ryggrehabprogram. Funkade fint, och med eftertanke och lite trix funkade han fint i många år innan han togs bort av annan anledning. Han slutade för övrigt flippa iväg som en rodeohäst efter ryggrehaben...:

Så, jag fick svaren och facit i efterhand, men då föll pusselbitarna som plats, de varför han ffa var som han var vid inridningen, och varför han kunde fortsätta senare att vissa gånger bli normalskrämd och sen var det bra, och andra gånger bli skrämd och sen gick det åt helvete och han bockade panikslaget.

Det är hur man än vrider det inte normalt beteende, inte ens för en bakrädd häst. Inte att helt utan sadeltvångssymptom eller generellt nervositet över ryttare plötsligt bocka som en tok när man blir rädd. Det är något som gör det. Kanske inte något fel på ryggen, kanske inte något som går att hitta. Men jag skulle - med en egen ryggskada som påminnelse - inte under några omständigheter fortsätta rida en häst som reagerar så utan att kolla upp den. Noga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 272
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama