Kraftig svullnad i alla fyra ben...?

Jate Volim

Trådstartare
Vad kan utlösa detta? Kom med alla tips och förslag ni kan komma på!
Jag vill veta alla skador/sjukdomar/problem som kan utlösa jämn svullnad på alla fyra benen trots mycket rörelse.

Mvh JV

Sv: Kraftig svullnad i alla fyra ben...?

Infektion i kroppen, brukar iof för det mesta kombineras med (hög) feber...
Anaplasmos, Borrelia...
Fång?

Det är ju någon form av cirkulationsproblem, hur ser slemhinnor ut? Puls? Temp?

Tyvärr har jag ingen aning om vare sig puls, temp eller slemhinnor eftersom det inte är mina hästar det gäller. Det gäller alltså flera hästar men inte alla i ett stall. Därför känns t.ex. borrelia/erlichia långsökt eftersom det inte borde drabba mer än en häst.

Hästinfluensa har jag hört kan ge svullna ben men jag har inte själv sett någon hästinfluensa så hur ligger det till egentligen?

Tillägger att ingen av hästarna borde tillhöra riskgruppen för fång. Däremot har en krustor i pälsen som liknar mugg/eksem. Dock inte på benen och väldigt lindrigt/lite.

Tack för dina tips, tänkvärda! Har du fler så mottages de tacksamt :)

för mkr protein?
vad står dem på?
har dem bedd?
min häst blir gallig i alla 4 när han står på bedd.

Min förra häst svällde upp så varje år när det frös på och blev knöligt ute. Hon hade jättebra hovar som påminde om massivt gummi i konsistensen med tjocka sulor och gick barfota året om - förutom när det blev knöligt. Efter skoning gick svullnaden alltid ner inom 24 timmar. I hagen rörde hon sig inte men det gick alltså inte ner av att skrittas på plant underlag. Första året höll vi på med omslag, letade sår etc eftersom vet var övertygad om att det var lymfangit. När samma sak hände varje år var det dock uppenbart att det var sulömhet som orsakade svullnaderna.

Tyvärr har jag dålig koll på vad hästarna får i sig men alla hästar i stallet äter samma grovfoder så är det foderrelaterat så är det garanterat kraftfodret som spökar. Ang strömedel får man väl säga att de har bädd men de går på lösdrift. Alla utom 2 men de har inga symptom.

Mvh JV

Okej, jag har svårt att tro det när det gäller de häst hästarna dock. Dels tror jag att de är skodda, dock ej övertygad men hur som haver så kom första snön i morse här och hagarna är inte frusna ännu. Symptomen har funnits på ena hästen en vecka eller två. De andra upptäcktes nu i dagarna.

Mvh JV

Vi har ett virus som går i stallarna runt om, samt ett par drabbade hästar i vårat stall. Den medför snuva, feber och tjocka ben och hästarna något nedstämda. Min ponny har inte drabbats av det än. *peppar peppar*

En kort förkyldning som går över efter ett par dagar, som tur är. :crazy:

Hmm skumt....

Spontant tänker jag ju fortfarande på någon smittsam infektion eller allergisk reaktion på något dom fått i sig, foder eller i hagen -vilket skulle kunna ge hudproblem också.

Hästinfluensa kan absolut ge svullna ben men brukar ge feber i omgångar, näsflöde och hosta också...

Tillägg: det finns ju andra infektioner än hästinfluensa, både virus och bakterier.

Svarar er båda:

Jag är också rädd att det är ngt smittsamt :crazy: Dock har jag inte sett ngt näsflöde men däremot har en del av hästarna haft lite hosta, dock inget som vi har sett som en anledning till vila. (Dvs ingen misstänkt sjukdom s.a.s.) Ingen häst istallet har lämnat gården sedan början på månaden(tävling) bortsett från i förrgår (träning) men det känns inte som att de har utsätts för någon större smittorisk. Den hästen som lämnat gården har dessutom inte visat symptom och inte heller varit i kontakt med de hästar som visar symptom eftersom han står uppstallad på box i en helt annan byggnad.

Jag hoppas att det rör sig om ngt foderrelaterat men jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag fick se eländet idag och jag blev minst sagt illa berörd. Ser inte särskilt kul ut...

Mvh JV

Det låter ganska misstänkt... Just influensa brukar börja med klart näsflöde som sedan övergår i gult (när det blir bakterieinfektion), feber o torr hosta men en del kan få rätt lätta/diffusa symptom -särskilt vaccinerade eller om dom varit utsatta tidigare och har byggt upp försvar. Inkubationstiden är 1-3 dygn om jag inte minns fel. Men som sagt, det finns ju flera varianter. Det kan ju vara en allmän förkylning som drabbat flera.

Jag hade dock försökt få koll på temp och ev andra symptom och ringt en veterinär för konsultation.

Jo, jag tycker också det känns olustigt. Ena hästen är äldre och dessutom inte ridbar sedan länge tillbaka p.g.a. hälta så att hans ben svullnar kändes inte så himla märkligt egentligen. Den andra hästen är dock yngre och har inte haft problem tidigare så där känns det märkligare. I synnerhet eftersom de går på lösdrift och således inte borde svullna av brist på rörelse/cirkulation.

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
739
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 201
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka