Kraftig hälta vid böjprov, stäckning?

Troja

Trådstartare
Hej. Jag har en 10 årig kallblodsvalack hemma på prov för eventuellt köp. Han är inte tävlad och har gått i hage som sällskap o körd lite då och då enligt ägaren. Jag har endast skrittat och travat lite i skogen samt låtit hästen gått i hage för att bekanta sig med nya omgivningen i lite mer än en vecka. Nu när veterinären besiktade honom var han ua vid böjprov i alla ben utom h.bak där han fick 3-4 graders hälta (böjde högt). Visar ingen smärta när veterinären klämde och kände, ej heller varm eller svullen. Blev rådd att vänta en månad till och sen göra om besiktningen. Nu undrar jag av er kloka hästmänniskor om det kanske är en sträckning? (ägarens förslag för han lovar heligt att inga skador ska finnas på denna häst. Hästen är inte försäkrad av ägaren endast av mig men det täcker inte för ben, därav bla besiktningen) Kan hästar visa kraftig hälta endast vid böjprov och inte annars om de sträck sig? Ångrar så att jag inte besiktade som planerat innan vi åkte från ägarens gård...
Tacksam för svar

Sv: Kraftig hälta vid böjprov, stäckning?

Vad säger veterinären då?

Spontant tänker jag att om du skrittat och travat utan att ha märkt något, men att han blir 3-4-gradigt halvt vid böjprov, inte tyder på en sträckning utan snarare någon sorts ledpåverkan, kanske artros?
Att han bara egentligen gått i hage länge och ändå blir såpass halt(förutsatt att du tagit det lugnt när du ridit) känns väl inte heller jättebra.

Med tanke på att försäkringen du har inte täcker ben/hältor så skulle jag råda dig att lämna tillbaka hästen. Det där bör man utreda mer än att bara låta hästen vila ännu mer.

Som jämförelse kan jag berätta att min 4-åring som jag ridit extremt lite på sedan jag började rida in efter nyår, visade sig ha inflammation i både has och knä. Antagligen grundorsak en tidigare skada/spark i hagen som vi inte märkt, och som givit överbelastning osv. Att han är dåligt musklad och instabil i bakkärran gör saken värre.
Och detta är alltså något som han gått med, kanske länge, trots att han sett helt bra ut och trots att han inte är riden innan.
Hittills har vi nog bränt drygt 10 000 kr, och det blir nog 5 000 kr till i alla fall innan allt är kollat och ok. Nu har ju jag en försäkring som täcker det här, men tänk om det skulle vara typ samma fel på den du har där. Är du beredd att i så fall lägga 15 - 20 000 kr på hältutredning/behandling, som kanske i värsta fall har en dålig prognos?

Jag skulle lämna tillbaka hästen, låta ägaren utreda/behandla, och sedan återkomma om du är väldigt fäst vid hästen.

Annars finns det ett överflöd av fina friska hästar för nästan inga pengar alls nuförtiden.

Ledpåverkan säger jag.

Lämna tillbaka hästen till ägaren och hälsa att du är intresserad av köp när samma veterinär kan besiktiga hästen UA efter konvalcens.

Tack för era svar!
Veterinären blev själv förvånad då detta var det sista benet han böjde o de övriga var fina o han gav hästen beröm för att vara så mjuk och fin i lederna. Han sa inget speciellt utan om jag tyckte om hästen skulle jag göra en ny besiktning om en månad och se. Men jag fick känslan av att han inte trodde detta var något tillfälligt. Borde inte veterinären sagt något om han misstänkte en sträckning? Han kände igenom honom noggrant men hittade inget ömt på hästen. Det är ägaren därimot som inte tyckte jag skulle komma tillbaka med hästen utan tycker jag om den ska jag ge den en chans och inte ge upp så lätt som han uttryckte sig. Jag lät mig övertalas och den får stå kvar en vecka till o så får vi se om han ser bättre ut. Ägaren själv skulle komma och böja honom sa han. Jag har sagt nej till att bekosta en till veterinär besiktning så nu ligger det på ägarens bord. Skulle det därimot bara vara en sträckning eller så blir jag förstås glad då det är en fin häst som verkar trivas hos oss. Vi har absolut inte jobbat honom utan endast skrittat och travat lite på banan och på en grusväg här intill vid 4 tillfällen. Övrig tid har hästen stått i hagen, gått mellan hage och stall och blivit massa ompysslad. Bara att få hästen att stå still när vi skulle kliva upp har tagit största tiden av träningstillfällena.

Gör nu inte misstaget att låta hästen vila helt till ni tittar nästa gång, då kan den ha vilat bort symptomen även om problemen är kvar.

Låt ägaren ta hem hästen.

Det är ju klart att ägaren inte vill att du ska ge upp. då måste ju denna ta hand om hästen igen.

Ta dig inte an sjuka/skadade hästar. Du gör dig själv en enrom otjänst.

men vänta nu...
du har allså kvar hästen en vecka efter denna besiktning och sen säger säljaren att denne ska komma och böja hästen själv som koll om en vecka?

det är ju galenskap. lämna tillbaka hästen! en 4 gradig hälta är hästen blockhalt. 3 grader är jätte jättemycket!

Hade säljaren varit seriös hade denne 1. tagit hem hästen. 2. kostat på kost o logi samt ny bes.

Om han vill komma o "böja" lite mindre o få ett annat resultat så ska du säga nej.

3-4 grader är svinmycket. En gammal häst som kanske visar 1- 1½ grad är en annan femma.

oj, nu blir jag alldeles kallsvettig........ känner mig helt korkad och okunnig som hästköpare. Tusen tack för er tid, kunskap o att ni fått upp mina ögon. Tar till mig allt ni skrivit o ska stå på mig mot ägaren och köra tillbaka hästen.

Ja, jag vill också bara stämma in i kören.
Hästen ska tillbaka, det är inte du som "inte ska ge upp så lätt", du har köpt en häst i tron att den är frisk. Det är den uppenbarligen inte, så säljaren får ta tillbaka hästen och vårda den tills den är frisk.

Personligen skulle jag inte fundera på att ta hästen senare heller, risken är att säljaren låter hästen vila ut reaktionen, besiktigar UA och sedan står du där med en häst som inte ens kan gå i hagen utan att vara halt.

Så stå på dig! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 444
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka