Kraftig eller nätt dressyrhäst?

Sv: Kraftig eller nätt dressyrhäst?

Jag syns det er artig å se litt kraftigere hesteraser på dressyrbanen, gjerne kaldblodige raser, da de er veldig sjeldne å se på stevner.

Men generellt er alle hester, som virkelig jobber i form og bruker hele kroppen, fine :)

För mig spelar färgen ingen roll men tycker teperamentet och ridbarheten är det viktigaste, det finns ju tyngre hästar som är lättridna och tvärtom. Mankhöjden måste ju anpassa efter ryttaren.
Finns alldeles för många tjejer som sitter på allt för stora och kraftiga hästar för att "det är så flott att ha stora maffiga hästar". Lagom är bäst. Själv skullr jag vara glad om jag kunde ha lite mindre hästar för det tar ofta längre tid att stärka 170+ hästarna.

din beskrivning på häst låter som om du förklarar min ;)
Bortsett från att min häst är kopparfux :)

hur hästen ser ut är inte så noga eg....
men den ska vara flott gärna högrest och ha utstrålning

pinky skrev:
Varför skulle han vara för liten?
Det går att rida dressyr på alla hästar, om man inte är extremt tävlinginriktad och siktar på höga klasser. Då krävs det mer av gångarter och utseende.
Ni har nog rätt allihopa :smirk: men de flesta hästar man ser är ju oftast å 170... Fast då är det ändå på en så hög nivå som min lilla gubbe inte skulle klara :crazy:
Fast jag tänker ju inte satsa på så höga klasser så han duger i vilket fall som helst :D

Men måste jag påpeka att hästen skall ha 3 bra gångarter när det är en dressyrhäst vi pratar om???

Tar det som givet att alla strävar efter det och att man inte behöver skriva det :smirk:

Jag vill gärna ha långbenta hästar åsså=) fast det vill jag ha oavsett vad det är för häst=)

Okej, ja min ponny har en Otroligt skumpig, men fin trav :D
Elin

Maffig men graciös kroppsbyggnad. Lång hals , kort rygg , långa ben. gärna mellan 165 och 170 cm mnkh. Hästen ska ha mycket utstrålning och en massa humör! :banana:

(Enligt Frida)

När jag tänker dressyrhäst så föreställer jag mig en högrest häst med väl ansatt hals samt lite låg rumpa. Hästen har ganska kort rygg som bidrar till att den är lätt att samla.

Temperamentet: Hästen ska vara känslig, nästintill superkänslig. Den ska känna av när ryttaren tänker galoppfattning. Hästen ska vara lugn men ändå nyfiken.

Färgen ska självklart vara brun med bruten bläs och två strumpor. :P Gångarterna ska vara rena och luftiga med härligt schwung. Hästen ska vara ett sto som inte är kraftig eller lätt, mittimellan.
Mankhöjden ska ligga mellan 160 - 170 cm.

Senast ändrad:

Min har väldigt korta dock taktmässigt trav. Men å andra sidan är det en hopphäst med mkt dressyrblod i sig=)

Fölet jag väntar som har saigon som far vill jag gärna ska bli 175 nätt och reslig men endå maffig inge pinne men en nätt mafig häst då=)

Traven ska vara stora och luftiga*önskar*=)
Skritten stor och med mkt övertramp

Galoppen stor och rund skön att sitta i med mkt bakbensarbete=)=) :love:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: skiesabove
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Tuvstarr
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 194
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka