Kraftig eller nätt dressyrhäst?

A

Akustik

Hur tycker du att en bra dressyrhäst ska se ut?
Kraftig/nätt? Färg? Mankhöjd? temprament?

:)

Carro

Sv: Kraftig eller nätt dressyrhäst?

Akustik skrev:
Hur tycker du att en bra dressyrhäst ska se ut?
Kraftig/nätt? Färg? Mankhöjd? temprament?

:)

Carro

Utseende: Maffig utan att vara tung med högre anstatt hals som är kraftig och "hingstig".

Färg: Mörk (brun eller svart)

Mankhöjd > 165, gärna upp mot 170 eller högre (är svag för stora hästar)

Temprament: Ha nerv utan att vara stirriga.

Ops :o , jag beskrev visst min häst :D

Mvh//LG

Senast ändrad:

Jaa.. alla tycker att sina egna hästar är perfekta :D:D

Jag skulle också beskriva min egen häst! Men lite mera osmart då, för han vet verkligen hur man kommer undan! Så man själv måste vara minst lika smart !

tycker min har väldigt fin dressyrmodell.

Maffig, mkt hals. Mkt utstrålning.

Kraftig/nätt? Gärna lite grövre, maffig häst. Äldre modell av halvblod, lättare kallblod och PRE är hästtyper som faller mig i smaken.
Färg? Ganska oväsentligt, men mörka hästar ligger nog lite bättre till. Ev. vita tecken får de gärna vara "jämnt fördelade".
Mankhöjd? 160-165. Riktigt höga hästar, 170 +, har jag lite svårt för.
temprament? Lugn, lyhörd, energisk och läraktig. Hetsporrar som knappt håller sig på mattan och exploderar för minsta lilla blir lätt lite för mycket. Ser oftast spända ut...

I övrigt tycker jag faktiskt att dressyrhästar med "ordinära" gångarter är vackrast. Jag gillar inte stora, flashiga och sprättiga rörelser. ;)

Mount Never Rest
Så här ser min häst ut. Tror ni att han skulle passa som dressyrhäst?
Jag är tveksam :crazy:
Han är nämnligen 156cm hög/156cm lång... :crazy:
Visst är han för liten då??

Varför skulle han vara för liten?
Det går att rida dressyr på alla hästar, om man inte är extremt tävlinginriktad och siktar på höga klasser. Då krävs det mer av gångarter och utseende.

Fina hästar! :) jag gillar också den där typen av häst, maffiga men inte grova.

Kunde inte se bilden :( men dressyrhästar behöver inte vara stora! Är ryttaren liten ser hästen inte så liten ut heller! :)

Nätt/kraftig: Ganska maffig, men inte tung. Något mittemellan kraftig och nätt, men lite mer mot det närra hållet, ingen "svanhals".

Färg: Fux med bläs ;)

Mankhöjd > För ponny: 135-147 För häst: 160-170

Temprament: Vara pigg och lyhörd, men inte så hetsig eller tittig.
Elin
Som Bossen ;)

*nätta ska det vara ;) inte närra :p

stor och maffig med mycket power! Och långbent

Jag tycker det som gör hela hästen vacker är kraften i rörelserna och hur villig den är att arbeta..Det ser så otroligt vackert ut när hästen verkligen njuter av att få visa upp sig och arbeta.

Sedan skall en dressyrhäst för mig ha långa ben :love:
Ngt kraftigare hals, högrest, nätt huvud. Sen faller jag ofta för små öron, haha tycker det är så otroligt charmigt.

Tycker svettfuxar gör sig otroligt bra på dressyrbanorna, Gärna med ngt vitt täcken annars blir färgen för mäktig på nått sätt..

:love:

Senast ändrad av en moderator:

Beror ju på ryttaren, hur stor den är. Men en bra dressyrhäst är född i uppförsbacke, (dvs gärna långbent & med längre fram än bakben). Sen gillar jag lite lättare modell på häst men ändå med rejäl nacke. Stora hästar är maffigt och ger ett kraftfullt intryck på banan men då gäller det ju att man är tillräckligt stor & skicklig att kunna manövrera dem själv. Jag som är kort bör ju inte välja en häst på 170 cm+.

Bra halsansättning är viktigt, så hästen har lätt att arbeta i rätt form och även lätt att komma upp i formen då styrkan räcker för det.

Färg spelar väl inte så stor roll även om jag själv gillar mörka hästar utan så mkt vitt på.

Tempramentsmässigt måste de ju ha lite krut, de får ofta mer utstrålning då. Dock ej heta/spända/nerviga, det försvårar så mkt. Hästen ska gilla att visa upp sig.

Våran 6-åring tycker jag har en mkt bra dressyrhästmodell:
På denna bild är han 4 år så han har mer massa nu

Jag tycker inte det spelar nån speciell roll.
Huvudsaken är att hästen tycker det är någelunda kul :p
Stora maffiga hästar är iofs väldigt fina.
Gärna kolsvarta med kanske nått tecken. :angel:

Ja har en häst som är 150 +- så varför skulle inte du kunan rida dressyr på din?? ;)
fast sen finns det dommare som inte gillar små hästar menmen.

Fast det viktigaste på en dressyrhäst tycker jag är utstrålingen. Sedan spelar det inte så stor roll om den är står eller liten, nätt eller kraftig, brun eller skäck..ja.. ni förstår vad jag menar :p
Elin

jag vill ha en maffig häst men samtidigt väldigt reslig och nätt.Jag vill inte ha en ardennerliknande häst men heller ingen pinne=)

Mankhöjden ska vara 170-180

Färg... silverskimmel :love:

Temprament: allert, vaken, ej tittig, arbetsvillig och viljan att visa upp sig.

Domarna tittar ju JÄTTE mycket på GÅNGARTERNA... ;)
Jag tycker själv om Andalusier, friser m.m...
Alla hästar e fina på sitt sätt... :D

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
293
Senast: skiesabove
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu vet jag inte var jag ska placera det här, inte hör det hemma i dejtingtråden då det inte är dejting, kanske i störningstråden...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Tuvstarr
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 194
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka