Kraftig Bukandning

M

Mammamy

Hej
För 17 dagar sedan upptäckte jag att hästen andades kraftigt med buken och kallade på vetrinär.
Han skrev att det var kvickdrags symtom och på diagnosen COPD.
Han fick en injektion omgående och dagen efter var det mycket mycket bättre.
3 dagar efter att vi hade haft vetrinär på honom så hade han fått ett nytt hem,torvströ och bara blötlagt foder,han är också den häst som kommer in sist eftersom han inte kan vara inne när stallgång sopas och andra borstar sina hästar och vi borstar bara honom utomhus.
Under de 14 dagar som han stått på detta nya stallet så har han hörts hosta 3-4 ggr vid ett par enstaka tillfällen ingen attack utan en "liten host".
Men nu har jag några frågor som jag hoppas att någon kan svara mej på.
Har någonstans läst att det skall finnas något som heter IsoVet som skall vara väldigt effektivt till COPD hästar,var får man tag i det och vilka effekter kan man få?
Hästen får Ventipulm, men så har jag läst att andra får cortison och slemlösande har inte alla bronkithästar slem? Vetrinären sa att han inte ansåg att han hade något slem men??
Han skrev att han skulle äta Ventipulm i 10-12 dagar 2 ggr om dagen,
men i djurfass står det att de skall äta i 3 veckor vid akuta och subakuta fall och vid kronisk tills vidare,jag blir så frustrerad.
Är det någon som vet om en häst kan sluta bukandas ,är väl inte så vanligt kanske men efter att den medicinska behandlingen är över.
Hört om alger men vad är effekten,påverkar den andningen eller hostning?Våran häst har stått ett par år och har förutom detta dålig kondition.Kan hästar bukandas pga dålig kondition? Är tacksam för alla råd och tips jag kan få. GLAD PÅSK PÅ ER ALLA

Sv: Kraftig Bukandning

Det hästen blir FRISK av är förändrad miljö, så den kroniska inflammationen inte hålls igång.

Det finns lite olika bud vad man ska använda, cortison gör att inflammationen lägger sig snabbare.
Luftrörsvidgande preparat lindrar symptomen, som ventipulmin mfl. Slemlösande preparat har enligt vissa effekt, medans andra veterinärer säger att det inte hjälper alls.

Men som sagt, miljön är det viktigaste.
Bukandningen kan försvinna när inflammationen läker av, om det inte blivit kroniska skador med bindvävsbildning. Hästen ska inte bukandas oavsett kondition för att pressa ut luften i vila, men man kan se andetagen på buken. Jämför med friska hästar.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar, jag försöker att jämföra andning med andra hästar,men jag är halvt hysterisk och så tycker jag faktiskt att det varierar lite mellan hästarna iallafall i vårt stall.
Men läker Ventipulm infektionen det är väl bara vidgande?

Det vidgar luftvägarna, det verkar på glatta muskler runt de små bronkerna, läker inte inflammationen.

Hade ett sto som utvecklade kvickdrag.Hon var i dålig kondition när hon insjuknade och kunde pga andnings svårigheter och brist på kondition aldrig motioneras ordentligt så hon kom i form. Hon blev för varje år sämre.Jag gav henne Bisolvon när hon hade det som jobbigast samt utevistelse året runt med vatten dränkt hö.Till slut var hon så kraftigt påverkad av hostandet så hon ändrade humör och jag insåg att det hela var bara plågsamt för henne och hon fick sluta sina dagar .Men enligt vet så en gång kvickdrag alltid kvickdrag.Jag försökte få i henne alger men det funkade inte alls.Hon fick aldrig någon medicin mot det heller . Likadant med ett russ som fanns i samma stall vi hade våra hästar i innan.Han medicinerades varje år men han blev sämre med tiden (ganska snabbt) ...

Idag finns inhalator för hästar, som gör att läkemedlen hamnar där de ska. Själva masken kostar mellan 2-4000.
Man kan tex först låta hästen andas in ett bronkvidgande medel och sedan kortison, då kan korisonet komma åt att verka bäst.

Dessutom minskar risken för biverkningar av cortisonet för att det kommer till rätt plats och man inte behandlar hela kroppen.

Jo jag såg en på Tradera. Synd att man inte var så insatt i det när man hade hästen ifråga. De måste utveckla nya metoder hela tiden mot dessa sjukdomar.

Hej

Tusen tack!
För dina givande svar,var kan man få tag i en sådan mask om man skulle behöva?

Hej
Tack för ditt svar ja det stämmer en gång kvickdrag alltid kvickdrag
kvickdrag är desamma som Kronisk Bronkit och om något är kroniskt så är det bestående.

Sv: Kraftig Bukandning /Kronisk Bronkit

Hej igen !

Det var ett tag sedan jag skrev.
070319 kom jag till stallet för att släppa ut hästen ,han andades kraftigt med hela buken, han fick gå ut.... senare återkom jag och läget var oförändrat ..jag kontaktade veterinär.
det konstaterade att han andades med buken ,något lite pip ljud konstaterades från luftvägarna ,han fick en injektion med Ventipulmin, jag fick besked om att det kunde ta några dagar innan
jag kunde se resultat av medicinering, Men redan morgonen därpå var andningen helt annorlunda inte alls någon kraftig andning , jag fortsatte att medicinera enligt ordination med Ventipulmin och satte in allt för att underlätta för hästen och efter detta :
HÖ SKJÖLS IGENOM ORDENTLIGT ALT GE HÖSILAGE
HÄSTEN BORSTAS BARA UTOMHUS
ALL KRAFT ÄR BLÖTT
TORV SOM STRÖ
KALK FÖR ATT ELIMINERA AMMONIAK LUKT
INGEN BÄDD ! VI MOCKAR UT SÅ SNABBT SOM MÖJLIGT SÅ DET INTE BLIR LIGGANDE LÄNGRE ÄN NÖDVÄNDIGT , VI MOCKAR ÄVEN UT
URIN.
SE TILL ATT HAN INTE BLIR KALL,ALLTSÅ TÄCKE VID REGN
(ENLIGT VAD JAG SJÄLV ERFARIT OCH LÄST SÅ BÖR BRONKIT HÄSTAR SKYDDAS FRÅN ATT BLI FÖRKYLDA)
MESTA MÖJLIGA UTEVISTELSE

070322 Hade vi turen att få en stall plats på ett stall med helt underbara människor som verkligen ser till djurens bästa !
Efter någon vecka fick han flytta ut från stora fina stallet till en gammal del med lågt i tak men istället så fick han engelsk stalldörr och det skall även göras ett fönster och en rasthage så han har möjlighet att gå in och ut som han vill till hösten, det känns bra för jag oror mej för den kommande hösten (efter allt man läst).
Efter att han 3 dagar efter ställd diagnos fått ett nytt hem så hördes han hosta någon enstaka gång och ingenting överhuvudtaget efter 1 veckas behandling.
Någon gång i April fick han nog någon reaktion på pollen får då fick han behandlas i ett par dagar med Ventipulmin.
I lördags hade han blivit utsläppt så han hade fått tag på dammigt hö,hostade flera ggr vi gav honom Ventipulmin morgon och kväll, fick även medicin på söndag kväll efter det ingen ytterligare medicin och vi har inte hört någon mer hosta och ingen annan heller.
Som jag tidigare skrivit så har han stått i ett par år, men nu så har han satts igång igen och det har efter ridning börjat komma upp slem ur näsan och för att hjälpa till lite extra för att han skall få ut slem så har vi köpt Secreta Pro och skall se vad det eventuellt kan ge. Hör av oss med våra erfarenheter utav Secreta Pro snarast !
Har intresse av läkeörter och jag vet inte till 100% men vad jag läst eller hört så är både maskros rot och silverpil antiinflammatoriska.
Våran häst har fått bådedera, viktigt att skölja bort jorden ordentligt på roten ! Silverpil tycker vi är bra även för att ha hästen sysselsatt.
Våran häst har även blivit behandlad av en naturläkare, vet inte om det funkar !! men vi ett tillfälle när han hade blivit behandlad började han helt plötsligt dricka hinkvis med vatten från att knappt inte dricka något alls.Märkligt..kan också varit en tillfällighet.
Ha det bra allihop.

Vore intressant att höra vad Sevreta Pro ger för resultat.. Hoppas på det bästa förstårs. Min ponny ska få en kur med rödalger.. när dom nu kommer (har beställt).
Hur mycket rider du din häst?

Sv: Kraftig Bukandning /Kronisk Bronkit

Hej igen !

Har intresse av läkeörter och jag vet inte till 100% men vad jag läst eller hört så är både maskros rot och silverpil antiinflammatoriska.
Våran häst har fått bådedera, viktigt att skölja bort jorden ordentligt på roten ! Silverpil tycker vi är bra även för att ha hästen sysselsatt.
.

Salicyl, som är det antiinflammatoriska ämnet i pilträdet (Salix) fungerar inte på den typ av inflammation som uppträder i luftrören vid allergi. På råtta och människa har man sett att det tvärtom kan försämra astman/luftrörsinflammationen. I gammal folkdjurmedicin har det heller aldrig använts på den indikationen.
Maskros kan nog inte skada. HH

Hej

Han har dessvärre stått ett par år och det senaste halvåret har jag bott på annan ort så jag håller på att sätta igång honom nu.
Så det jag gjort nu i två veckor är att skritta honom och det har jag märkt tydligt att han har börjat få upp slem (som veterinären sa att han inte hade) efter ridning och jag hoppas som sagt att Secreta Pro hjälper till med detta.
Tiden varierar men har inte ridit honom någon gång över en timma.
Man får nog försöka och lita på sin egen känsla du känner ju din häst bäst.
En del säger ju att alger är bra andra säger att det är verkningslöst
det är nog individuellt så man får väl bara prova sig fram och försöka tipsa varandra om bra preparat.Kramar

Hej
Tusen tack för ditt svar ,du verkar påläst när det gäller örter.
Hade inte en aning om att det faktiskt kunde försämra andning så tusen tack för den informationen.
Jag har faktiskt gett honom ingefära,saft av citron,honung och morot vet inte om det gav någonting.
Men om det är så att du känner till örter och annat som man absolut inte skall ge till hästar (förutom vitlök) så får du hemskt gärna informera mej om detta. Kramar

Min häst har bronkit och hon får varje dag en "häxblandning" jag gör själv.
Det är: ca 40 gram anis
ca 40 gram timjan
2-3 tsk lakritsrot (finns i hälsokostbutik)
Koka anisen i ca 1,2 liter vatten i 10 minuter, tillsätt sedan timjan och lakritsrot. Låt stå i 12 timmar. Sila sedan allt, kläm ur vätskan från kryddorna. Det är alltså vätskan hästen ska ha.
Blandar ca 1,5 dl av detta med 1 msk vitlök och 1 dl äppelcidervinäger varje dag i hennes kraftfoder. Funkar jättebra! Kryddorna har olika egenskaper som slemlösande, lenande för slemhinnor m.m. Det går att kolla på nätet.
Ger hellre naturliga saker till henne än Ventipulmin, men har en burk i beredskap om hon blir dålig.

Förutom bra stallmiljö och sådant som alla bronkithästägare redan vet, har jag ett litet tips. Får hästen hö (min går bara på hösilage nuförtiden) vattnar man ju självklart höet ordentligt men min gumma doppar gärna sitt hö i en vattenhink också. Så har ni bara vattenkopp så kan ni göra som jag och sätta upp en hink bredvid höhögen.

Hej
Tack för ditt svar ja det stämmer en gång kvickdrag alltid kvickdrag
kvickdrag är desamma som Kronisk Bronkit och om något är kroniskt så är det bestående.

STORT FEL AV MEJ DET ÄR AVSEVÄRD SKILLNAD MELLAN COPD SOM ÄR KRONISK BRONKIT OCH KVICKDRAG DET ÄR INTE SAMMA SOM JAG TIDIGARE SKRIVIT!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är just nu jätteledsen. Jag köpte min alldeles egna häst för snart 3 månader sedan, en valack på 12 år. Han har sedan dess...
2
Svar
25
· Visningar
4 396
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år. Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns...
2
Svar
20
· Visningar
4 465
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: MaRomer
·
Hästvård Vill verkligen tipsa om detta under medel som har gjort våran ponny frisk! Vår ponny blev sjuk hade hostat någon gång då och då,så en...
Svar
11
· Visningar
7 848
Senast: Scarry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka