kraftig brunst

Sv: kraftig brunst

Finns p-sprutor att ge. Men jag vet inte vad det kostar eller något sådant. Ring till en ATG klinik eller veterinärstation och fråga om information :idea: !

Det finns örter också som man kan ge som ska minska brunsten.

*Gotlandsrusset* skrev:
finns de något man kan ge för att minska brunsten på en tävlingshäst??

P-sprutor och annat som gör att brunsten avstannar är karensbelagda, 1 år på dessa.

Örter finns, dessa tar ej bort brunsten men minskar PMS symtom och annat som besvärar hästen. Dels har du www.equimins.se som har en flytande Tempremental, sen www.hippok9.nu Hilton regulate i fasta örter.

Finns ett vitt pulver på burk som jag har gett min.
Ej tävlingskarens på det, vågar inte svara på slaktkarrensen. Självklart kommer jag inte ihåg vad pulvret heter *suck* Så jag antar att det inte var till så mkt. hjälp...

Uppar en gammal tråd ist för att starta en ny med samma fråga.

Har ju gått nästan 6år sen trådstart, har det kommit nåt nytt i forskning kring dämpande av kraftig brunst??

Finns ju i alla fall en klinik i Sverige som kastrerar ston stående. Kastreras hon så blir man ju av med brunsterna helt och hållet.

Jag har för mig att det stod i artikeln jag läste att det numera var tillåtet. Tycker annars att det vore konstigt i och med att de flesta hingstarna kastreras och det finns många individer som kastreras då de inte fungerar som tävlingshästar.

Ja, det har fungerat bra för vårt sto, men tyvärr sitter de inte så länge som önskats. I vårt fall ca 6- 8 veckor, sedan åker den ut, och man ska pricka att boka en ny tid precis i brunstens slutskede.

Delvis knapplån:

Jag är intresserad av den där artikeln om kastrering, är det något som kan länkas till?

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
640
Senast: Leeelot
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
408
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka