Kraftfoderförvaring

N

Nicke

Har någon nån smart idé på hur man ska förvara ca 10 st 25-kilos kraftfodersäckar åt gången, utan att bli festmåltid för små gnagare?
Plasttunnor tar för mcket plats. Vad ska man hitta på?
Hur gör ni när ni köper hem större kvantiteter?

Sv: Kraftfoderförvaring

Jag har två rejäla tunnor, ganska höga och tar inte så mycket plats. Jag skulle få plats med den mängden havre i dem. Jag har svårt att tro att 10 säckar havre skulle ta mindre plats än två tunnor.

Vi har en binge i plast hemma hos mina föräldrar, funkar utmärkt å tar ingen direkt plats. Fast den är gömd under en trappa oxå :angel:
Sedan har vi även en gigantiskt grön tunna som rymmer ofantligt mycket. Den är nog 150 cm hög skulle jag tro.

Ja, det är nog bara plasttunna som hjälper. Kan du inte stapla dom på varandra då?

Vi har flera tunnor som är till hundmat och förvarar våra i. Rymmer ca 30 liter, har jag för mig. :D Och de tar inte speciellt mycket plats heller.

Fast man måste vara noga med att stänga locket, hittade en mus där en morgon! ;)

Har haft mitt foder i en gammal frysbox nu i många år.
Aldrig haft en mus eller något annat som har kommit in, tycker det fungerar helt kanon. Det blir ju helt tätt, och det är smidigt att ta ur.

Så mitt tips är att få tag på en gammal frysbox, finns ju i olika storlekar. Folk vill gärna bli av med dessa då de inte funkar längre så det borde inte vara svårt att få tag på.
I min får jag nog plats med ca 7 st 25 kg säckar om jag öppnar dem och häller i löst. ( är inte riktigt säker då jag inte öppnar mina utan kan ställa in 4 st oöppnade på högkant ):banana:

En frysbox, vad smart det har jag aldrig tänkt på. Där inne är ju fodret desutom helt isolerat.

Smart :bow:

Ja, jag har tänkt på det det där med frysbox, det är det ju många som använder, men blir det inte för tätt för fodret? Behöver det inte lite luftcirkulation om det ska stå/ligga där i flera månader?
Gör man av med det snabbt är det ju inga problem, men för långförvaring?
Hur länge förvarar ni ett och samma foder i era frysboxar innan ni fyller på nytt?
Mitt foder har en hållbarhetstid på 12 mån., så jag köper hem vad jag ska ha för 1 år framöver.

Jag har min havre i en stor trälåda med järnkanter. Är tillverkad till att förvara traktor däck i från början så den är ganska stor. Käöper 10-12 st 25 kg säckar med havre åt gången och alla får plats.

Han_naH skrev:
Jag har min havre i en stor trälåda med järnkanter. Är tillverkad till att förvara traktor däck i från början så den är ganska stor. Käöper 10-12 st 25 kg säckar med havre åt gången och alla får plats.

Precis vad jag behöver! Och de gnager sig inte in genom träet då?

jemeni skrev:
Stor plast låda!!
Brukar stå längs vägarna med ordet sand på. :angel:

Hupp! Vilken tid på dygnet är lämpligast att "förvärva" en sådan på?

I stallet där jag håller till har en tjej havren i en sån där stor grön soptunna med lock. Det finns ju lite olika storlekar på dem. Kanske kan va nåt ;)

Nu har jag ju bara ca 4st 25 kg säckar i min frysbox åt gången så de blir inte dåliga.
Men lite ventilation ska det ju lätt gå att ordna om man vill.Några små hål i locket är nog allt som behövs. ( tillräckligt små så möss inte kommer in. Eller gör större hål och sätt finmaskigt nät över)

På min box behöver jag bara ha öppet locket lite om jag vill ha ventilation.
Har du den inte mot en vägg eller så där mössen kan komma upp så kan de inte springa på den hala frysboxväggen.

QQQ skrev:
Nu har jag ju bara ca 4st 25 kg säckar i min frysbox åt gången så de blir inte dåliga.
Men lite ventilation ska det ju lätt gå att ordna om man vill.Några små hål i locket är nog allt som behövs. ( tillräckligt små så möss inte kommer in. Eller gör större hål och sätt finmaskigt nät över)

På min box behöver jag bara ha öppet locket lite om jag vill ha ventilation.
Har du den inte mot en vägg eller så där mössen kan komma upp så kan de inte springa på den hala frysboxväggen.

3 mm har jag hört är gränsen, för mössens små skallar att tränga sig igenom. Kan det stämma?

Nej, inte än varje fall. har haft den i ca 1 1/2 år. Järnkanterna gör ju att de inte kan börja bita där utan att skada tänderna, sen är det nug svårt för dem att komma in och börja bita när den är helt slät på utsidan.

Vi har köpt plast "lådor" från Ikea som egentligen är tvättkorgar tror jag. Dessa rymmer mycket och har ett lock med en del som går att oppna, så man kan stapla dem och öppna dem i alla fall. Mycket funktionellt! :rofl:

Var inne på en bra sida häromdagen som handlade om rått och musbekämpning. Skall se om jag hittar den igen för där stod nämligen hur litet hålet måste vara.
Återkommer.

Ok, 6 mm stod det på denna sida. Så små hål med minsta borren borde klara sig.

Vi har ventilationshål i stallet som är ca 10 cm i diameter och där kom mössen in vintertid. Det var lätt för dem att springa på väggarna för att ta sig in.
De ville helst av allt in i min varma sadelkammare. Vi löste det genom att sätta nät på utsidan och har inte haft några möss sedan dess.

Ståltrådsnät är väldigt finmaskigt, håller borta möss och släpper igenom luft.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama