Kraftfoder

Kattennizze

Trådstartare
Jag har av olika anledningar inte behövt köpa kraftfoder på flera år till någon häst, men nu nyligen var jag och skulle göra det till min unghäst. Jag är intresserad av foder, och undrar hur ni alla resonerar, jag blev mörkrädd av allt foder! Det fanns något som heter musli till hästarna som verkar vara väldigt populärt just nu, jag började fundera på filmjölken...
Skämt åsido, istället för att bara säga att allt var bättre förr, hur ser ni som hållt på med hästar ett bra tag på denna foderutveckling? Vad är bra/dåligt? Jag vill gärna veta hur ni tänker när ni fodrar? Finns det överhuvudtaget några vetenskapliga belägg för att alla tillskott och örter är bra? Eller är det bara alla fodertillverkare som skrattar hela vägen till banken?
Jag blev helt yr i mössan av allting, och kom hem med en gammal hederlig havresäck. Och givetvis tänkte jag göra en analys av höet så jag ser om min häst överhuvudtaget behöver något kraftfoder. Men vad fodrar alla med egentligen? Det måste ju finnas en enorm marknad för kraftfoder eftersom det verkar komma så många nya sorter hela tiden?

Sv: Kraftfoder

de mesta örterna har effekt men kanske inte i de minimala mängder som tillsätts i kraftfoder.. t.ex säger man att örten B innehåller mycket Ditten och Datten som är bra för det då kommer du ändå behöva fodra med 40-50 kg kraftfoder för att komma upp i de vettiga mängderna av ört B för att Ditten och Datten ska ge verkan..

att man numera analyserar grovfodret är mycket bra tycker jag, man får ett facit i handen och fodrar rätt redan från början.. förr i tiden när det blev dåliga skördar märkte man det först efter det att man fodrat 2-3 månader och hästarna magrade av, visst en hel del av jordbrukskunskaperna går långt tillbaka i tiderna men idag är många så stressade, de kan inte vänta på att en åker ska ligga i träda ett år utan skörar år efter år efter år och med sämre värden som följd..

genom att kolla på analysen och titta på sin häst så kan man knåpa ihop en foderstat som passar bra.. titta gärna på min hemsida för lite mer tips och råd.. :)

Sv: Kraftfoder

Ingen annan som har funderingar kring det här?
Jag tycker det är en intressant fråga. Det finns ju som sagt en uppsjö olika foder och tillskott och lika många åsikter om dem. Men gemensamt är väl att det är en relativt ny företeelse? Satt och läste i en gammal jordbruksbok häromdagen och där stod det ungefär "De dagar hästen arbetar ska den ha si och så mycket havre, annars bara grovfoder"
Vad skiljer hästarna nu från då? De flesta hästar är ju "fritidshästar" och även om de rids varje dag så är det inget jättejobb de gör. Behöver de verkligen allt kraftfoder och alla tillskott man petar i dem? Hoppas ni förstår vad jag menar och att nån vill dela med sig av sina tankar..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 932
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Avel Jag var lite intresserad av veta hur ni andra fodrar era föl och fölston?. Jag har ett föl född i mitten av april e: De la gardie. Han...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 497
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka