kraftfoder

H

Hoppsijen

hade tänkt starta med kraftfoder men vad finns det för bra kraftfoder ?? Länka görna så kan jag läsa mera :D Även nypponpulver hade jag tänkt starta med som är bra för lederna hört att det bara är till för ston (min är valack) ??? I dagsläget får han bara 3 kilo hö 3 dl & musli på kvällen är det något en annan normal tränad ponny behöver ??? :confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Sv: kraftfoder

Ett bra kraftfoder är det som passar till grovfodret och har man tur så behöver man inget alls. 3 kg hö som dagsgiva låter väldigt lite om din ponny inte är en pytteliten fallabella.

Är ditt grovfoder analyserat?

Det behöver inte alls vara en pytteliten falabella. Det kan till och med vara en större ponny som går på gräs om dagarna.

TS: Det är inte alls säkert att din häst behöver något kraftfoder. Vad har du för ponny? Hur ser han ut i hullet?

Connemra ponny :) Nej da inte bara tre kilo han får 1 ½ morgon 1½ lunch och 3 kilo kväll ;D Han ser ganska bra ut i hullet karnnse lite tjock ... men inte mycket... han ser ut som de flesta ponnysarna och ingen annan i stallet tycker han är särkilt tjock ;) Tycker han blivet lite slö på banan... känner inte riktigt igen han sen i sommras :P

Är det den som är 21 år gammal? Hur är den övriga hälsostatusen? Är det något mer än ridningen som förändrats?

Vad har du för värden? Skulle öka upp höet ytterligare om det funkar med värdena än att ge kraftfoder.

Om hästen är slö kan den mycket väl vara omotiverad. Rid ut, variera träningen så ska du se att det blir bättre där.

Men det är ju du med den 21 år gamla hästen. Eftersom att hästen är konstaterad halt och har ont ska den inte ridas! Sannorlikheten är stor att smärtan orsakar den bristande framåtbjudningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama