Kraftfoder UTAN energi!

frittan

Trådstartare
Vill ha tips för en häst som är något tunn över revben, inte magern , men får absolut inte tappa mer i vikt.

Behöver ett kraftfoder som får honom att lägga på sig mer men INTE ger någon energi, då han har extrem överskottsenergi som det är.

Funderat på lucern, kli... vad tror ni?

Kan tillägga att han har en känslig mage, och har lätt för att bli dålig i magen!

Han äter nu 10kg hö och mer går tyvärr inte trycka i honom, han äter inte upp mer!

Sv: Kraftfoder UTAN energi!

Krossat korn och foderolja, lite befor. Borde göra susen. :)

Energi är just det som får hästen att lägga på hullet. Allt foder innehåller energi.
Att ge mer mat behöver inte nödvändigtvis göra att hästen får mer "pigg-energi"

Vad ger du hästen mer än hö, just nu? Det går ju att öka befintligt kraftfodertillskott något.

Olja innehåller BARA energi, inget protein, förstår inte hur ni kan föreslå just olja?!

Sojaolja
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi 884,3 kcal
Protein 0 g
Fett 100 g
Mättade fettsyror 14,9 g
Kolhydrater 0 g
Fibrer 0 g
C-vitamin 0 mg
D-vitamin 0 mcg
Folat 0 mcg
Järn 0 mg
Zink 0 mg
Kalcium 0 mg
---
källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas

MYCKET förenklat beskrivet:

Överskott av ENERGI lägger sig som fett på hästen, t ex ett "lager" över revbenen. Energi kommer i olika former, t ex socker, fett etc. Precis som det du själv lägger på dig av.

PROTEIN är byggstenar som musklerna använder. För lite protein, musklerna får svårt att utvecklas. På tok för dåligt med protein så blir hästen takåsig över kors och rygg (tappar överlinjen) och ser muskelfattig ut över hela kroppen. En häst med proteinbrist blir ofta bukig (hängbuk t ex). Många förväxlar proteinbrist med tjock häst, ett ödesdigert misstag som hästen får lida för då den istället för att få MER bra mat får mindre av det ofta inte tillräckligt bra fodret som gett den proteinbrist. Ett överskott av protein omvandlas av energi och kan bidra till att hästen lägger på hullet.

Proteinöverskott från KRAFTfoder kan vara skadligt, man bör därför noga titta på balansen i kraftfodret man använder (om man måste använda kraftfoder). Optimalt är att ha ett så bra grovfoder att man helt slipper kraftfoder, då mår hästens matsmältningssystem bäst.

Vill man att hästen ska lägga på sig fett går det inte att undvika energi i någon form. Själv föredrar jag att ge snälla proteiner (lusern t ex om inte stråfodret räcker till) som alltså bidrar till både muskler och fett på hästen.

Allt är MYCKET enkelt uttryckt men kanske ändå kan ge ett hum om hur hästen fungerar.

Senast ändrad:

"Näringsämnet" energi har inte att göra med hur energisk hästen är. Däremot kan ju vissa foder göra hästen piggare, men det är mer individuellt från häst till häst. Det är svårt att veta vad som fattas (om man behöver tillsätta mer energi eller mer protein) utan att ha en grovfoderanalys.

om man ska prova med något så testa lite lucernpellets (ger framförallt protein i "snäll" form) och om det inte räcker 0.5-1 dl vegetabilisk olja om dagen (ren energi - dock ej att förväxla med "springa fort- energi").

Nja, jag har varit med om ett par hästar som har taggat upp rejält på just olja, det är rätt individuellt (och beroende på övrig foderstat) hur de reagerar på olja.

det är möjligt att jag tänker fel men olja ger väl inte ngn snabb energi? Det innehåller ju fettsyror som i så fall ska omvandlas till socker.

olja och korn ska väl vara bra för hullet, de brukar ju inte bli lika pigga av korn som av havren.

Tack för ett bra svar, nu är jag lite mer insatt, och som du skriver det så verkar det ju som att han har proteinbrist!!

Så kanske lite lucern kunde göra susen för honom! Eller? :d

Energi är just det som får hästen att lägga på hullet. Allt foder innehåller energi.
Att ge mer mat behöver inte nödvändigtvis göra att hästen får mer "pigg-energi"

Vad ger du hästen mer än hö, just nu? Det går ju att öka befintligt kraftfodertillskott något.

Han äter nu hö, havrefri musli och betfor, mineraler.

Har fått ta bort all havre då han blir helt "knäpp" av den.
Har även fått ta bort lite av muslin också, och han är nu
något lugnare (men absolut inte slö och seg).

Låter ju helt klart som om hästen har proteinbrist, släng på ett par kg lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka