Sv: Kraftfoder till tjockis
Oj, det var inte lite havre det på en ponny!
Balansen mellan kraftfoder och hö var kraftigt feldoserad där. Men du skrev innan, så jag antar att ha inte får mängderna nu?
Det är en mycket bra grej att låta analysera höet, och jag gör det varje säsong, för att kunna komponera en lämplig foderstat.
Grejen är att om du tar bort allt kraftfoder, kan balansen av magnesium, kalcium och fosfor rubbas. Eftersom du inte vet värdena på ditt hö, är det väldigt svårt att ge dig ett utförligt svar.
Om jag vore du skulle jag analysera höet. Det kostar en slant, men det är definitivt värt det.
Som jag ser det har du tre möjligheter:
A) Om höet innehåller tillräckligt mycket fosfor, kalcium och magnesium och protein, kan du slopa kraftfodret helt. Då kan du minska ner kanske ett kilo eller så, och ersätta det med halm. Då borde kilona börja röra på sig, och samtidigt motionerar du upp honom så sakta.
B) Om höet inte innehåller tillräckligt av önskade mineraler samt protein, skulle jag antingen låta iallfall betforn vara kvar, eller möjligtvis havren också, och skära ner 2 kilo på höet istället, och ersätta med halm. Alternativt tar du bort kraften helt, och ersätter med ett komplett mineralfoder för att tillgodose tillskotten. Mineralstenen, använder han den ordentligt? Det är bättre att ge mineraltillskott i maten, då du inte kan reglera hur mycket han använder stenen. I detta fallet tar också bort iallafall ett kilo av höet och ersätter med halm.
Det är viktigt att han får tillräckligt med grovfoder som sagt, mensamtidigt måste du få ner näringsvärdet.