Kraftfoder till tjockis :p

S

svea08_

min matglada ponny har lagt på sig lite väl mkt och måste banta, men han måste ju samtidigt få kraftfoder eller något som erstätter havren. just nu får han 5 kg hö och bara en näve havre/mål samt en näve betfor.
finns det något som dom inte går upp av? :p

Sv: Kraftfoder till tjockis :p

Om hästen ska gå ner i vikt är det höet du ska minska på. Det är grovfoder som de går upp av, oftast inte kraftfoder.

Skulle låta både havren och betforn vara kvar, de mängderna han verkar få är helt försumliga vad gäller hans vikt, och han behöver mineralerna och vitaminerna i dem, men minska ner ett kilo på höet eller två. Då måste du självklart ersätta med något "kalorisnålt" för att tillfredsställa tuggbehovet och tarmfunktionen.
Antingen ett riktigt "dåligt". (Inte dåligt, du fattar vad jag menar, dåligt näringsmässigt sett) hö, eller halm.
Ersätt kilona du tar bort av höet med det, så ska det göra susen.
Och motionera honom! :)

Se bara till att han får vad han behöver i mineral/vitaminväg!
Du kan behöva komplettera med mineral/vitamintillskott.
Räkna på det till exempel på SLU;s foderstatsberäkning:

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

problemet är just motionen, eftersom han varit skadad och fortfarande bara skrittas så är det inte det lättaste, men han ska ut och galoppera ordentligt när han är igång helt igen.
efter veterinärens råd ska han ha mkt hö och mindre havre. nu är vårt hö så otroligt fint så har funderat på att blanda ut det lite med halm..

En näve havre har jag mycket svårt att tänka mig att han skulle gå upp i vikt av. Många gör felet att skära ner/öka kraftfodret när de ska banta hästen. Men kraftfodret gör inte så stor skillnad i mindre kvantiteter, det är mest för att tillgodose just tillskottsbehoven.
Ska man få en häst att öka vikt, höjer man högivan med ett par kilo, och det ger resultat ganska så fort.

Ska den minska i vikt, ger det snabbt resultat med en minskning av högivan. Har du väldigt näringsrkt hö, så tycker jag definitivt du ska blanda ut det med halm.

Vad du än skär ner på, är det viktigaste att han får i sig allt han behöver, och att han får tillräckligt med grovfoder att tugga på.
Halm ger mättnad och motion för magen, men har snudd på noll i näringsvärde.

Ger du några mineraler/vitaminer?
Vad har du för värden på ditt hö?
Om värdena är för låga, skulle jag verkligen inte ta bort havren och betforn.

han har vart överviktig alldeles för länge egentligen, han har tävlat och tränats ordentligt men han har inte gått ner ändå :crazy:
då har han stått på 4 kg hö och 2½ havre.
han får b-vitaminer och sen har han mineralsten.
vet tyvärr inte värdena på höet men de e väldigt näringsrikt.

han har vart överviktig alldeles för länge egentligen, han har tävlat och tränats ordentligt men han har inte gått ner ändå
då har han stått på 4 kg hö och 2½ havre.

Förmodligen har han inte behövt de kilona havre alls, även fast han tränats och tävlats. :idea:

Många överskattar sin hästs träningsdos och fodrar för medelhård eller hård träning fast de bara tränar hoppning och dressyr några gånger i veckan.
Hästen får mat som skulle räcka till en ridskolehäst som går flera timmar om dagen eller t.o.m. en travhäst i högsta tävlingskondition, men den gör inte ens halva jobbet...

Resultatet blir en seg, överviktig tävlingshäst som får ännu mer havre, och så är karusellen igång.

Man kan inte ge en häst hur lite grovfoder som helst, så vet du att ditt hö innehåller tillräckligt med protein så kan du gott blanda ut det med lite halm (=ungefär halva energiinehållet mot ett normalt hö) och istället försöka komma igång och motionera hästen så mycket det går.

Jag har själv en fet unghäst, men jag vill inte ge henne mindre grovfoder än vad hon äter nu, så jag försöker att motionera henne så mycket det bara går. Hon äter 9 kg grovfoder av blandade sorter och inget kraftfoder alls...

Oj, det var inte lite havre det på en ponny!
Balansen mellan kraftfoder och hö var kraftigt feldoserad där. Men du skrev innan, så jag antar att ha inte får mängderna nu?

Det är en mycket bra grej att låta analysera höet, och jag gör det varje säsong, för att kunna komponera en lämplig foderstat.

Grejen är att om du tar bort allt kraftfoder, kan balansen av magnesium, kalcium och fosfor rubbas. Eftersom du inte vet värdena på ditt hö, är det väldigt svårt att ge dig ett utförligt svar.
Om jag vore du skulle jag analysera höet. Det kostar en slant, men det är definitivt värt det.

Som jag ser det har du tre möjligheter:

A) Om höet innehåller tillräckligt mycket fosfor, kalcium och magnesium och protein, kan du slopa kraftfodret helt. Då kan du minska ner kanske ett kilo eller så, och ersätta det med halm. Då borde kilona börja röra på sig, och samtidigt motionerar du upp honom så sakta.

B) Om höet inte innehåller tillräckligt av önskade mineraler samt protein, skulle jag antingen låta iallfall betforn vara kvar, eller möjligtvis havren också, och skära ner 2 kilo på höet istället, och ersätta med halm. Alternativt tar du bort kraften helt, och ersätter med ett komplett mineralfoder för att tillgodose tillskotten. Mineralstenen, använder han den ordentligt? Det är bättre att ge mineraltillskott i maten, då du inte kan reglera hur mycket han använder stenen. I detta fallet tar också bort iallafall ett kilo av höet och ersätter med halm.

Det är viktigt att han får tillräckligt med grovfoder som sagt, mensamtidigt måste du få ner näringsvärdet.

Hur stor är ponnyn?

En häst/ponny behöver minst ha 1,5 kg grovfoder / 100 kg kroppsvikt.

Låt oss säga att din ponny väger 300 kg (som normalviktig), då ska den minst ha 4,5 kg grovfoder per dag. Det du kan göra är att byta ut en del av höet mot halm. Skippa kraftfodret helt.

En annan sak att tänka på är att en häst som har brist på proteiner blir bukig. En bukig häst och en fet häst är inte samma sak.

Om du är ute efter ett bra kraftfoder kan jag rekommendera Kraffts Ponny pellets.

Sen tycker jag du ska lyssna till de bra råden över.
5 kg hö är inte för mycket ens för en fet ponny.

Om du är ute efter ett bra kraftfoder kan jag rekommendera Kraffts Ponny pellets.

Annars brukar ju KP anses vara ett osedvanligt "dåligt" (svåranvänt/missanpassat/feldöpt/inte det minsta prisvärt etc...;) ) foder just pga sitt otroligt låga proteininnehåll.

Det är i princip bara användbart om man har ett ganska ordentligt bra hö, och då är det inte så ofta man behöver tillsätta något kraftfoder alls. Speciellt inte till en överviktig ponny...

Om hästen ska gå ner i vikt är det höet du ska minska på. Det är grovfoder som de går upp av, oftast inte kraftfoder.

DEt var det dummaste jag hört!
Det är precis tvärtom. Man minskar/tar bort kraftfodret i första hand - kraftfoder är ändå enbart till för att kompensera eventuella brister i grovfodret. Så om hästen har lätt att lägga på sig klarar den sig alldeles utmärkt på enbart ett bra grovfoder och ett mineralfoder. Och mår dessutom bäst i magen på det sättet.
Kraftfoder är absolut ingenting en häst MÅSTE ha, inte ens om den arbetas hårt (bara om den inte klarar av att hålla hullet/muskulatur med enbart grovfodret - som i sånna fall förmodligen har dåliga värden). Man kan uppfylla alla hästens behov med ett grovfoder och mineralfoder.

Och vad skulle den vara bra för? Innehåller fortfarande hela 9.5MJ/kg :eek: (samma som i spannmål) och jag förstår inte poängen med det fodret (vet att flera andra här tycker likadant). Att det är mindre protein per kg kan väl passa sig ibland då man t ex redan har ett grovfoder med högt proteinvärde - men annars :confused: .

min matglada ponny har lagt på sig lite väl mkt och måste banta, men han måste ju samtidigt få kraftfoder eller något som erstätter havren. just nu får han 5 kg hö och bara en näve havre/mål samt en näve betfor.
finns det något som dom inte går upp av? :p

Det du bör göra är att minska det totala intaget av framförallt energi (MJ) vilket du först o främst gör genom att minska ner kraftfodret till obetydliga mängder (bara krubbskrammel att blanda mineralfodret med). Precis som du redan verkar ha gjort!
Den måste inte alls få kraftfoder - kraftfoder är till för att kompensera ev. brister i grovfodret.

Om den tidigare fått 4kg hö och 2½kg havre (:eek: ) så kommer den sannolikt att gå ner när ni nu tagit bort havren nästan helt och ger bara 5kg hö. Det är så ni ska göra!
Vänta o se nu om han går ner med detta och om han INTE gör det kan ni minska ner höet lite till - beroende på hur stor ponnyn är... 5kg KAN vara minimum om det är en stor ponny?
Ett annat alternativ är att byta ut 1kg hö mot 1kg halm. Det man riskerar om man ger för mkt halm istället för hö är proteinbrist så byt bara ut 1kg av höet mot halm i sånna fall.

Ni har inte analys på det hö som han får?

DEt var det dummaste jag hört!
Det är precis tvärtom. Man minskar/tar bort kraftfodret i första hand - kraftfoder är ändå enbart till för att kompensera eventuella brister i grovfodret. Så om hästen har lätt att lägga på sig klarar den sig alldeles utmärkt på enbart ett bra grovfoder och ett mineralfoder. Och mår dessutom bäst i magen på det sättet.
Kraftfoder är absolut ingenting en häst MÅSTE ha, inte ens om den arbetas hårt (bara om den inte klarar av att hålla hullet/muskulatur med enbart grovfodret - som i sånna fall förmodligen har dåliga värden). Man kan uppfylla alla hästens behov med ett grovfoder och mineralfoder.

Tack :bow:
läste den första meningen och blev helt förskräckt,! :eek:
Hållet helt och hållet med dig.
Behöver inte tilläga något då du verkar ha täckt!

Börja med o analysera grovfodret o sen ser du vad du behöver lägga till för att få en korrekt balans mellan smpr/mj. Så länge balansen där emellan är bra (kvot på minst6) så blir inte hästen tjock, samma är jätteviktigt när den ska bantas. Hästen ska dock ha minst 1,5kg hö eller ca 2kg hösilage/ 100kg kroppsvikt.

Dra ner på höet! Varför? Det är väl i första hand kraftfodret man bör minska/ta bort. Hästen måste få sitt tuggbehov tillfredsställt!

En häst som får mycket energi (som det är i havre & betfor) och för lite motion blir så klart fet, överskottsenergin lägger sig på hullet.

Ponnyn skulle absolut klara sig på enbart hö & mineraler.
Vill man ge något så ge morötter som krubbskrammel.

tack för alla svar, ändå om det var lite blandade meningar..!
vi har en analys på höet men jag vet inte värdena bara (står i stort privatstall så jag har inte fixat analysen själv) men vi har alltid väldigt fint och näringsrikt hö.
ska iaf blanda ut lite av höet med halm nu så får vi se om det blir något resultat. sen morötter kan dom väl få? det är väl inget dom går upp av? nu snackar vi typ 5 morötter om dagen!

men sen när han börjar tränas och tävlas ordentligt igen vill jag ju att han ska få kraftfoder så han får mer energi, han är inte åt det heta hållet. är risken stor att han börjar gå upp då igen om man börjar ge honom havre eller finns det något annat man kan ge dom som ändå gör dom "piggare".. ?

hästen det gäller är en D-ponny (new forest) till er som undrade

Hästen blir piggare av energi (Mj). Hästen blir fet av den energi som han inte gör av med.

Det är en fin balansgång att få i honom tillräckligt med energi för att hålla honom pigg och allert, men samtidigt inte för mycket så han blir fet.

Det lättaste är att du börjar räkna på vad han får idag (det som gör honom fet), lägger honom lite lägre än vad han ligger idag (så han 1) inte går upp 2) tappar lite). När du sedan går ner i träning vet du exakt hur mycket han behöver få i sig för att inte bli fet.

När man räknar foderstat börjar man alltid med grovfodret, hästen måste ha i sig en viss mängd för att mage och tarmar ska fungera. Om det inte räcker (det räcker för många hästar om det är ett bra balanserat grovfoder) får man skjuta till kraftfoder. Är det dåligt med protein, får man skjuta till kraftfoder med protein, saknas energi får man hitta ett kraftfoder som innehåller mer energi. Men om man lägger till energi när det behövs protein blir det ju fel. Därför är det viktigt att veta VAD grovfodret innehåller, inte bara att det är bra. F ö vad tycker DU är ett bra hö? Det som är bra för din häst är ju inte samma som är bra för min häst, alla gånger. Det beror ju på hästen (halvblod/fullblod/ponny etc) och vilket arbete den utför.

vi har en analys på höet men jag vet inte värdena bara (står i stort privatstall så jag har inte fixat analysen själv) men vi har alltid väldigt fint och näringsrikt hö.

Om ni nu HAR analys så ska du ju ta nytta av den! Ta reda på vad det är för värden - (MJ (energi), smältbart råprotein (protein), Ca (kalcium), P (fosfor) och Mg (magnesium).
Så att du vet om det är en god balans av alla näringsämnen i det. Kanske har du fel balans mellan energi och protein till exempel?

Kan du inte tyda värdena själv så lägg in dom här (eller PM:a mig) så ska vi hjälpa dig. Med analysvärden kan man också se exakt vad hästen får i sig och då vet man bättre hur mkt som ska minskas osv.

ska iaf blanda ut lite av höet med halm nu så får vi se om det blir något resultat.

Det kan bli tokigt också. OM erat hö har lågt proteinvärde så blir det fel att blanda ut höet med halm som innehåller NOLL av protein. (det kan sluta med proteinbrist och hästen kan då i längden tappa muskler)

sen morötter kan dom väl få? det är väl inget dom går upp av? nu snackar vi typ 5 morötter om dagen!

Ja när det handlar om mängder under 1kg så är det ingen större risk för viktuppgång. Morötter innehåller nämligen bara drygt 1MJ/kg (ungefär som 0,2kg halm).

men sen när han börjar tränas och tävlas ordentligt igen vill jag ju att han ska få kraftfoder så han får mer energi, han är inte åt det heta hållet. är risken stor att han börjar gå upp då igen om man börjar ge honom havre eller finns det något annat man kan ge dom som ändå gör dom "piggare".. ?

Du menar alltså att hans TEMPERAMENT kräver lite kraftfoder när han tränas hårdare? Typ lite havre för explosivitetens skull?
Ni kan lägga till LITE (0,5kg kanske, absolut max 1kg) om ni börjar rida honom hårdare än nu (när han inte får nåt kraftfoder alls nästan) men ger ni mer än så kommer han nog att gå upp i vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka