Kraftfoder till shettis?

A

AlvaCarlsson

Hej!

Har två shettisar, jag och min kompis brukar motionera dem (rider och tömkör) några gånger i veckan.

Till kvällsmat får de lite morötter samt några nävar havre och ibland lite krafft miner pellets blå.

Men vissa säger att shettisar egentligen inte behöver kraftfoder och sådant. Dock tycker jag att det verkar lite konstigt att motionera dem och inte ge dem något kraftfoder alls?

Om ni har shettis, vad brukar ni ge dem? Vad är lämpligast att ge, och hur mycket?

Tacksam för svar! :)

Sv: Kraftfoder till shettis?

Om hästarna är i bra hull är foderstaten tillräcklig, oavsett om det är en shettis eller något annat. De flesta vanliga ridhästar klarar sig bra på hö, eftersom de inte utför något hårt arbete, så jag tror inte att ni behöver oroa er.

Om hästarna däremot får ett hö med dåliga näringsvärden, eller om de inte äter så mycket hö att de håller hullet på det, då måste man ge tillskott av något slag, t.ex. ett kraftfoder.

Man ger inte kraftfoder "bara för att de rids", utan när det behövs.

Det är också viktigt att de får samma foder varje dag, inte bara när de motionerats eller lite då och då.

Jag har en shettis som min dotter rider och vi kör ca 1 timme per gång, 5-6 dagar i veckan. Han äter bara hö (även lite halm), men när de andra hästarna får lusern så får han en näve eller så för att inte bli avundsjuk. Mest som godis. Detta gör vi eftersom han har haft fång tidigare. De flesta hästar, speciellt små lättfödda ponnyraser klarar bra sig på enbart ett bra hö om de inte tränas hårt (tex går flera pass om dagen). Jag tror inte du behöver ge kraftfoder. Däremot är det viktigt att höet är av bra kvalitet.

Vad innehåller grovfodret ponnyerna får? Hur mycket ungefär väger de? Se om inte grovfodret täcker deras behov.

Jag har haft shettisar som verkligen haft stora behov och definitivt inte klarat sig på bara grovfoder under vissa perioder. Men jag också haft stora hästar som blir överfeta om man viskar mat i örat på dem.

Så det går inte att säga det ena eller andra utan man måste som skrivet lite innan utgå från vad fodret (hö/ensilge) innehåller och den enskilde hästen/ponnyns behov. Vet man det kan säga vad som är ett lämpligt foder och om det nu behövs något mer.

Håller med de flesta här, ett bra hö är det viktigaste, men sedan kan vissa individer skilja sig åt, om de är lättfödda eller inte. Likaså om de går ute på nätterna eller inte. En shettis som går ute utan täcke och är oklippt kan det ju vara lite svårt att bedömma hullet på pga tjock päls, där måste man verkligen känna efter noggrannt vad som finns under pälsen, och de har ju också ett större behov av tillskott vid tex kyla, än en shettis som står i varmt stall. Jag tycker också det är bra att ge alla hästar mineralfoder, men det varierar ju i mängd beroende på vad höet innehåller.
Min shettis har väldiga problem med pälssättning och fällning, men sedan vi började ge henne b-vitamin höst och vår och även krafft miner så fungerar det bättre. Nu har vi också låga proteinvärden i höet, så hon får en näve krafft groov 125 morgon och kväll, och det fungerar bra, men det har vi inte behövt förr om åren. :)

Min shettis få samma som dom stora hästarna fast i mindre mängd då.

1dl pellets på morgonen
1dl pellets mitt på dagen
1dl betfor på kvällen blandat med ca 2-3 dl vetekli och 1-2 morötter
och ca 3 1/5 kg hö per dag uppdelar på 3 potioner

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 857
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 881
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka