kraftfoder till IR-ponny?

ameo

Trådstartare
Moderator
Här är en liten kluring...
Jag har en shettis som fick fång för första gången i vintras och då var hon tyvärr alldeles för fet. (och ännu mer tyvärr, inte dräktig vilket var planen...)
Efter att ha studerat lite texter har jag insett att hon sannolikt är insulinresistent, det känns som ett skolboksexempel när man läser om det.

Nu till mitt lilla udda problem.
Damen ifråga är utlånad till en ridskola - regelbunden motion och kontrollerad foderstat kändes som ett bra alternativ. Nu är det bara så att lilla fröken är egentligen inte så lättfödd som man skulle kunna tro. Hon har gått ner ordentligt i vikt och är nu på gränsen till för smal, vilket ju heller inte är bra. Problemet är att damen dessutom är kräsen, så vissa dagar ratar hon höet (har inget gräs i hagen, inget alls) och andra dagar tycker hon att lusern är pest (hon gillar varken pelletsarna eller att få det uppblött)
Lilla damen skulle behöva lägga på sig några kg och ha lite mer arbetsenergi inför höstsäsongen på ridskolan.

SÅ jag undrar vilka fodermedel funkar bra att ge till en insulinresistent pålle, som behöver gå upp i vikt/underhålla sin minimivikt?/B]¨
Höet duger inte, som sagt, och hon äter helst inte lusern. VAD ger man för något i stället, som är lämpligt för en IR-häst?

Sv: kraftfoder till IR-ponny?

Allt det som inte höjer blodsockret dvs olja, urvattnad betfor eller betfor/betfibrer utan melass för att höja energin. Proteinkoncentrat som soja, potatisprotein, rapskaka.

När det gäller färdiga foder, även fångfoder måste man vara ganska observant för de har spannmål i det mesta vilket ju inte är bra. Men det finns ett som heter Happy Hoof som tydligen är kan vara ganska bra även om deras innehållsförteckning får mig att välja bort det genast, massor av pengar för näringsberikad halm.

tack för svar :)
s.k "fångfoder" är jag väldigt skeptisk mot. De innehåller, precis som du säjer, en hel del sån som fångpållar inte bör äta. Sen är jag också så tjurig att jag vill använda svensktillverkade foder som är anpassade för våra förhållanden...
Men jag ska be dem testa sköljd betfor så får vi se om damen äter det. (hennes ena kompis på hemmaplan äter det INTE...)

linfrökaka är ett annat alternativ

Hur gammal är ponnyn?
Jag har bara erfarenhet av min egen troligtvis IR fångponny. Hon blev mindre lättfödd när hon hade bantats och det troliga är nog att de blir det när insulinkänsligheten kommer tillbaka.

Men om det är stor skillnad på hur mkt den kan/ska äta och hullet så kan det kanske bero på en metabolisk förändring (annan än IR ändringen). En del hästar som har Cushing ändrar sig så.

Men jag är ju inte veterinär och menar definitivt inte att det skulle vara så, bara att man kanske ska vara observant på det. Det första tecknet är vad jag förstått annars den långa pälsen.

En idé kan vara att kolla så att hon inte har magsår, det skulle kunna förklara dålig aptit.

linfrökaka är ett annat alternativ

Hur gammal är ponnyn?
Jag har bara erfarenhet av min egen troligtvis IR fångponny. Hon blev mindre lättfödd när hon hade bantats och det troliga är nog att de blir det när insulinkänsligheten kommer tillbaka.

Men om det är stor skillnad på hur mkt den kan/ska äta och hullet så kan det kanske bero på en metabolisk förändring (annan än IR ändringen). En del hästar som har Cushing ändrar sig så.

Men jag är ju inte veterinär och menar definitivt inte att det skulle vara så, bara att man kanske ska vara observant på det. Det första tecknet är vad jag förstått annars den långa pälsen.
Hon är 8 år
Och hon har egentligen aldrig varit en typiskt "lättfödd shettis" - när hon tävlade ponnytrav gick hon på (normal-) bete + 2 kg kraftfoder om dagen då hon var i träning... Att hon lyckades bli så himla fet förra sommaren berodde på flera saker i kombination - för bra hull före betessäsongen, för bra bete hela sommaren och ingen motion alls. Hade hon varit dräktig så hade saken löst sig själv, men nu var hon tyvärr inte det. :(

En idé kan vara att kolla så att hon inte har magsår, det skulle kunna förklara dålig aptit.
Mja, dålig aptit har hon väl kanske inte egentligen, men det är och har alltid varit en kräsen dam, där bara den godaste maten duger... :grin:

Ett annat alternativ om hon inte tävlar är riskli. Synnerligen högt i MJ, och tryggt ur IR-synpunkt. I övrigt skrev FA alla andra förslag jag tänkt skriva =)

Lucernhack faller inte damen i smaken? Annars så melassfritt lucernhack, det brukar av ngn konstig anledning kunna falla de kräsna i smaken nämligen.

Vet du något hon tycker om riktigt mkt? Tänkte att i ett besvärligt läge kan man ju kanske få överväga att blanda in liiiite av det där som är godisgott, men som eg inte är optimalt foder för IR-häst. Men där säg X gram av det faktiskt inte gör någon fara ens statistiskt.

Riskli - tack för tipset, men nej tack. Det känns inte okej att fodra med.

Lusernhack har hon aldrig velat ha här hemma, nu går hon på lösdrift och det är nog inte så enkelt att ge bara henne av det...

därför att det har/skulle kunna ha "dopingeffekt" och det är i min värld inte okej för en arbetande häst, oavsett om den tävlar eller inte.

Jag håller helt med dig, tycker inte att det känns bra att ge ett foder som kan ge dopingeffekt. Nu kommer jag inte ihåg vad just riskli innehåller men vet att jag tänkte så när jag läste om riskli.

Gamma-oryzanol är det som det innehåller. Det är en antioxidant, dvs nyttig. Men kan verka muskeltillväxtbefrämjande (har sett tillskott med mer 'rent' dito just för ändamålet).Och just eftersom det kan ha den effekten och mer muskler ju är prestationshöjande är det dopingklassat och bör inte ges till tävlingshästar.

Jag var som sagt bara nyfiken om det var den anledningen eller annan (finns ju miljöaspekter vad gäller riskli också, det går inte direkt att odla ris i norden t ex).

Jo, det är ju den muskeluppbyggande effekten. Jag menade inte att 'säga emot', bara nämna att dte var gamma-oryzanol det hette, och (för andra läsare) vad det är =)

Däremot ser jag inget problem att, under förutsättning att hästen inte plöstligt sätter massa mer muskler eller liknande, ge riskli om det är vad som passar bäst till en häst som inte tävlar. Det är ju dock ganska få ggr man inte får ihop det på annat vis. Men just när man har en häst som inte vill äta så mkt men har högt energibehov, och vill hålla ner stärkelse och socker är ett fall där det kan vara det som 'får ihop' det bäst.

Just för att det inte är skadligt för hästen. Vilket te x anabola steroider är (även om man ju gav det till hästar förr, lite scary faktiskt. Alltså gav som medicinsk behandling)

Min shettis, som fick fång vintern -08, var aldrig en "typisk" fet fångponny. Tvärtom var hon nästan för mager. Stor mage och märkliga svullnader över näsborrar och ögon, som veterinären inte kunde förstå sig på. Tillika ett fånganfall som var besvärligt att häva. Hade några cushingssymtom, men inte tillräckligt. Min veterinär rekommenderade Happy Hoof åt mig. Det hade gjort susen för en annan fångponny som också hade svårt att hålla hullet. I april förra året började vi laka ur hennes hö och samtidigt fodra med Happy Hoof. Det tog inte lång tid förrän hon började må och se mycket, mycket bättre ut! Detta är också en liten kräsen häst, som ofta har varit svår att få i tillräckligt med hö. Från början fick hon 1 kg Happy Hoof om dagen + ca 3 kg hö (som hon inte åt upp fullständigt). Nu har vi backat till 0,5 kg Happy Hoof och samma mängd hö, eftersom hon plötsligt för ett tag sedan började äta upp allt sitt grovfoder. Jag vet inte, det kan ju ha andra orsaker också, men det verkar som om Happy Hoof har varit ett väldigt lyckat foder för min lilla häst.

puttar upp min gamla tråd med några följdfrågor:
Jag skulle behöva ett energirikt foder för att få upp lilla fröken aningen mer i hull, frågan är vad man vågar använda? Vågar man tro på att insulinkänsligheten har förändrats, när hon inte längre har de IR-typiska fettansamlingarna kvar? Och vågar man i så fall prova att ge Kvarnbys Derby, som ligger lågt i stärkelse men innehåller en del socker?
Skööljd betfor är måttligt intressant, olja har hon börjat rata helt och hon reagerar negativt på för mycket lusern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka