Kraftfoder till avvant föl.

A

Abracadabra

Nu börjar det ju bli dags att avvänja fölisarna. Hur mycket kraftfoder ger ni då till dem? Jag har aldrig haft föl tidigare och är alldeles rådvill med hur jag ska göra. Vill gärna ha tips!

Sv: Kraftfoder till avvant föl.

När är fölet fött? Enligt de senaste rekomendationerna så bör man inte avvänja förrän fölet är 8 månader

Nu var ju inte det min fråga men han är född 2 maj och det är inte riktigt dags för avvänjning ännu. Och det finns då inte många som låter dem gå ihop så länge.

Jag avvande min nattetid då han var 6 månader och total avvänjning då han var 7 månader - det var inga som helst problem.

Men då var han van att äta krafftfoder sedan innan, åt med mamman och fick även eget då jag var ute & motionerade henne.
Viktigt & se till att dom är vana att äta krafftfoder innan avvänjningen tycker jag.

Tror min fick ca 1 kg KrafftPlussGrön och lite betfor & soja.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 313
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka