Kraftfoder som inte ger så mycket energi?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Har en haflinger som inte rids så mycket för tillfället. Han får 10 kg hösilage nu (fjolårets, inte så mycket näring) och jag har märkt att han börjar tappa lite muskler nu (som jag tror beror på att han får för lite energi). Han får inget kraftfoder alls för tillfället då han blir så himla pigg av det. (när han får kraftfoder får han Krafft Groov, när han rids 5-6 dagar i veckan hyfsat hårt får han 0,5 kg/dag)

Så jag undrar om det finns nåt foder som kanske vore bra att ge honom så han inte tappar mer i hull/muskler men som inte gör att han blir så pigg? Han har rätt känslig mage också.. Korn går inte då han inte mår bra av det (inte ens små mängder) och havre gör honom helt knäpp.

Sv: Kraftfoder som inte ger så mycket energi?

lusernpellets ger muskler

Det är ingen näringsskillnad på fjolårets hösilage i år, var det bra förra året är det bra nu också. Hur blött är det? Kanske 10 kg är alldeles för lite.

Däremot låter det inte som om det är energi som saknas, utan proteiner. Om du börjar med en analys på ditt hösilge (om det inte redan finns) så blir det billigare i längden eftersom du då vet vad du behöver komplettera med. Men iom att din häst redan synligt tappar är det troligtvis ganska stort proteinbehov som behöver täckas.

Lusern eller Krafft Groov 125 som ska funka bra att ge rejält av utan att hästarna blir pigga. Troligtvis behövs det dock mer proteiner än så. Kanske du skulle byta grovfoder?

jag använder kraft protein för att få mycket protein då vårat foder inte är det bästa.. försökte med alfa innan men det blev han het på.. (tål ej havre)

Jag säger som Madick: Att höet (silaget) är från FJOL betyder INTE att det har tappat näring - det enda som går förlorat är vitaminerna.
Det är ett gammalt missförstånd att fjolårshö skulle vara näringsfattigare.

Dock verkar det som erat hösilage är PROTEINFATTIGT. Jag skulle fodra med minst 2kg lusern om du inte har möjlighet att analysera silaget så att du säkert vet vad/hur mkt som behövs.
Lusern räknas som grovfoder och du kan ge i princip hur mycket som helst... men börja successivt, så klart.
Om du inte analyserar hösilaget är det riskfyllt att experimentera med proteintillskott som soja eller Krafft protein... Använd bara lusern då! (överskott från grovfoder är ej farligt)

Jag är inte säker på att stallägaren har gjort en analys, men jag kan kolla med henne. Kan höja höet med 2 kg till och köpa lusern och se hur det går.
Tack för svaren!

Du säger ju att han för tillfället inte rids så mkt. Jag tror snarare att det är det som är problemet, och naturligtvis tappar hästen muskler om de inte används. Ge lite lucern om du vill ge mer protein, och vill du behålla musklerna måste de användas. Ger du mycket energi + lite motion är det mest fett som läggs på och inte särskilt mycket muskler.

Han har tappat muskler på en väldigt kort tid... Han rör sig mycket i hagen och så, och har även blivit lite bukig (vilket väl tyder på proteinbrist?) så jag tror inte att det är främst ridningen det beror på. Han har inte ridits så mycket de senaste 2 månaderna, men har hållit sig fin framtills nu. (för 3 veckor sen flyttade vi till ett annat stall, och sen dess har han börjat gå ner i vikt, men nu tycker jag att han börjar gå ner för mycket)

Det där tycker jag inte stämmer mer än på mycket högt tränade tävlingshästar. Om de får tillräckligt med stimulerande utevistelse tycker jag inte de tappar SÅ mycket, även om visst kanske försvinner för den riktigt hårdtränade hästen.

Lucern!! Helst den hackade. Faller han ur är dey förmodligen protein som fattas.

Håller med, en häst ska INTE rasa i hull bara för att den inte rids. Ta min gammling (född -81) som exempel, han har varit pensionär i ca tre år nu, men han har kvar sin fina runda rumpa, breda rygg och maffiga hals och jag är helt övertygad om att det beror på att han får mkt foder av bra kvalite, och som är mkt proteinrikt. Hade veterinären ute för nån vecka sen och hon var väldigt imponerad över hur fin han var i kroppen! :)

Ska jag ge lusernpellets eller hackad strå?
Hur mycket bör man ge av lusernpellets?

Det skrev jag ju ;) - Jag skulle ge minst 1.5-2kg när det är som i ditt fall (ganska klart fall av proteinbrist).

Det spelar ingen roll om det är hackat eller pellets vad gäller INNEHÅLLET men hackat är bättre ur den synpunkten att det ger mer tuggande till hästen (det är ju som hackat hö).

Hur bra håller sig hackad strå då? Håller det sig länge?
Han får nog sitt tuggbehov tillfredställt tror jag, för han har fortfarande gräs i hagen och får som sagt 10 kg hö (ibland 1-2 kg till på eftermiddagen också)

mitt hö är proteinfattigt så jag får fodrar med både vetekli, soja och lusernhack (olika beroende på behov). det fungerar alldeles utmärkt och genom en korrekt foderstat slipper man bukiga hästar eller totalt omusklade hästar trots att man inte tränar dem så mycket.
så jag tror också du bör ge något proteintillskott, testa nåt och se om magen klarar det.

Färdigblandade kraftfoder är ju lätt och funkar på många hästar men
i ditt fall kanske det är lättare att ta bort blandfodret och själv tilsätta det hästen behöver i "rena" produkter.
Lucern är det renaste proteinet du kan ge din häst, vilket också innebär att det är det protein de tillgodogör sig till fullo. Stråt är ju att föredra för tuggtiden men det inehåller även melass. Pelletsen är på så sätt ännu "renare" men minskar tuggtid.
Behöver sen hästen mer energi så tillsätter du tex havre, och beroende på vilken sort du ger så kan du även påverka fettillskottet.
Fördelen med att själv blanda till är ju att du kan ta bort och lägga till alterftersom det behövs.
Du doserar som annat kraftfoder, tar hänsyn till stråfodret, motion, hull och att en häst inte bör ha mer än, max 0,4kg kraftfoder/kg häst/utfodringstillfälle max 3ggr/dag.
( Jag har bara haft en häst som har behövt så mycket och han var ett svältfött äldre halvblod som man såg vartenda revben på.)
Lycka till!

Hippo foder har ju börjat med en variant som heter Basic Cool, (tror det är mindre havre i den.)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka