kraftfoder som ger energi

CallMeAce

Trådstartare
Har ett halvblodssto på 5 år som precis börjat bli riden oc därför ska sätta massa muskler. Problemet med henne är att hon kan vara lite trög nu i början. Ger henne nu havre, korn och betfor. Vad skulle ag kunna ge henne mer eller istället för tex havren som ger mycket energi och som är bra att bygga muskler på?

Sv: kraftfoder som ger energi

Det som förmodligen hjälper bäst är en balanserad foderstat med tillräckligt mycket grovfoder.

Muskler byggs av protein, inte energi, och vissa hästar är helt enkelt lite sävligare i temperamentet. Det kan ju även ha att göra med att hästen inte är i kondition än, och att hon blir mer alert ju mer hon tränas.

jo absolut, hon orkar ju inte så mycket nu och då blir det enklare för henne att bli lat än att bli mer framåt eftersom hon är den typen av häst.

just nu går de fortfarande på bra bete så hon äter ju i första hand gräs o sen kommer hon in o får hö. kraftfodret är det som är svårast att pussla ihop just nu tycker jag. jag vill ju ha något som både är bra att bygga muskler med (alltså protein) och något som ger mer energi. men det är ju klart att jag kanske ska vänta med energibiten och lägga mer vikt i att ge henne ett proteinrikt foder. havre och korn är väl rätt lika i näringssammansättning bara det att de tar tills sig det på olika sätt?

Jag tycker att man bör ge e- vitamintillskott. Och nu på hösten kan man ge extra b- vitamin.

Liknande trådar

Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 823
Senast: Unhappy
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 778
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit