Kraftfoder och sommar bete

_moa_

Trådstartare
Våra hästar går nu på gräs utan kraft foder. Dom kommer att gå på gräs fram till ocktober, november då betet tar slut. Om två veckor ska dom släppas på bete som inte har varit använt i sommar. Ganska högt gräs om man säger så. Behöver jag ge dom något kraft? Dom har tillgång till mineraler och saltsten. Hur ska man veta vad dom behöver ha ? Chansa?
Behöver dom ha hö också eller klarar dom sig på gräset? Min åring äter mossa när gräset tar slut, hö äter han inte förrän han kommer ner till vinterhagen och börjar gå in på nätterna.

Sv: Kraftfoder och sommar bete

Mina hästar får bara hö när det är dåligt med bete i hagarna... Kraft foder kan du ju ge i samband med att du rider... Annars ser du om hästen blivit tunnare på betet då kan du koplitera med kraftfoder...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 387
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama