Kraftfoder nästan alla dagar?

trofé

Trådstartare
Funderar lite på hur det fungerar för en häst att få kraftfoder varje gång den blivit riden. Att kraftfodret alltså inte ges dagligen och vid samma tid, utan kanske 4-6 gånger per vecka i anslutning till att hästen blivit tränad (dvs varit intagen och omskött mm).

Blir det för oregelbundet? Blir det som ständiga foderbyten och en störning för tarmfloran? Även om det handlar om mängder upp till max ett kilo? Någon som har erfarenheter?

Sv: Kraftfoder nästan alla dagar?

Nu vet jag inte säkert men jag tror att så länge du har samma kraftfoder i samma mängd så blir det ju inget foderbyte, för du ändrar ju inte på något. Däremot så brukar det rekomenderas att dra mer/ta bort kraftfodret dagen innan hästen ska vila och inte samma dag. Antar att det beror på att det som tillförs genom kraftfodret inte förbräns "direkt" utan tar ca ett dygn innan det brytits ned och kan användas. Ska då hästen vila när den har oanvänd energi tillfört av kraftfoder i kroppen så blir det en pigg häst. :angel:

Men detta är bara mina gissningar. Har jag fel så rätta mig gärna! :)

Jag skulle nog inte ge mat när man ridit om hästen ska vila dagen efter. Det kan bli lite som den såkallade Måndagsjukan arbetshästar led av förr i tiden, har för mig att de vilade på söndagen med samma kraftgiva och blev sen sjuka på måndagen när de skulle arbeta igen. Måndagsjukan sägs vara likartat med korsförlamning osv.

Jag tänker lösa det genom att ge lusern när hästen kommer in från betet och sen göra i ordning för ridtur osv. Tänker att lusern som klassas som grovfoder är bättre iom. detta med "måndagsjukan" men är ändå bra som stödfodring.

Senast ändrad:

Måndagssjukan är ett gammalt ord för korsförlamning. Bara för att klarlägga det hela. ;)

Och tänkte bara påpeka att korsförlamning inte bara beror på kraftfoder under vila utan kan ha andra bidragande faktorer också.

Men annars är det ju en bra ide att ge något grovfoder liknande "kraftfoder" som ex. lusern så att hästen i alla fall tror att den fått lite kraft och inte går och läntar, som min häst gör. :angel:

Allt foder skall ges med regelbundenhet och trappas upp långsamt. Det är ingen smart ide att ge 1 kg kraftfoder lite då och då. För att ge 1 kg havre t ex ska du helst trappa upp det under en tid, typ en vecka. Det har ingen som helst inverkan att dra bort kraftfoder en dag då hästen vilar för att trycka i den det när den har arbetat, det enda som händer blir en störning i magen och tarmfloran.......

Det förstår jag också att man inte fodrar "lite då och då". Tanken och bakgrunden till frågan är för jag funderar ang ett lösdriftsstall där de löst kraftfodringen på det viset att man fodrar sin egen häst med kraftfoder då man tar in den för övrig skötsel.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 662
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka