Kraftfoder med minst protein

mahlmt

Trådstartare
Nu över vintermånaderna så har jag ett hösilage med högt proteininnehåll. 6,4MJ o 70g smbrp. Ett lyxigt problem denna vintern.
Min gamling (blir 19år) får jag inte i så mycket hösilage som jag skulle vilja så jag behöver ge nått mer.
Olja får han men det behövs mer energi och något att blanda oljan i. Hösilaget är ju ganska lågt i energihalt o han behöver komma upp i 90MJ för att hålla hullet.
Betfor fungerar tyvärr inte, totalt utflippad o farlig att rida även om man slår av vattnet o sköljer.
Nu ger jag 8kg av detta o 2kg av ett annat (dyra småbalar) 5,8MJ o 31g smbrp = 62,8MJ. Balarna ligger på runt 65% TS.

Vad finns det för kraftfoder som knappt innehåller protein?
Tom krafft groov 60 har en kvot på 6,7 o det hade varit bra med ännu lägre. Finns det?
// Linda

Sv: Kraftfoder med minst protein

Då ska du nog testa Max E glo! Det är riskli, har för mig att kvoten ligger runt 5,7! Samtidigt är det massor energi i så du behöver nog inte ge så mkt!

Du kan själv söka på google och få info om fodret.

Smb protein 103
MJ 18

Riskli vill jag inte ge. Med tanke på tävling.
// Linda

Du kan inte kolla efter ett annat hö som du kan köpa några balar av bara?

det är ju rätt många som fått massor energi i andraskörden.
Själv har jag ett hö med 10 MJ i...

Hö går inte pga hosta. Halm lär han inte äta.
Dessutom vill jag förbruka dessa 150kg balar på 2 hästar o då måste jag ge hyfsat mycket. Det hade annars varit perfekt att ge mer av småbalarna o mindre av 150kg. Det blir grymt dyrt med bara småbalar o jag har gärna högre kvot men det här var en dunder-andraskörd.
Varför är det enklare med proteintillskott än med energitillskott?
// Linda

Jag gillar egentligen inte färdigfoder, men har du provat fibergi? Det finns med lite olika Mj och protein nivåer och brukar få upp de flesta hästar fort i hull.
Annars får man ju gå på rena sädesslag som korn eller havre, problemet är ju då att man får vara försiktig med magen och att de egentligen innehåller för mycket protein.
Korn brukar ju ge bättre hull än havre av någon konstig andledning.
Ponny groov innehåller 9.5 Mj och 50 smb rp, kanske värt att prova?

Fibergi vet jag inte om jag vågar ge pga melassen. Annars så var Låg väldigt lågt i kvot 6,3.

Vad menar du med Ponny Groov? Är det Krafft Groov 60? I så fall är det 9MJ o 60g smbrp.

Hittade hippos havrefria müsli med 12MJ o 80g smbrp. Fast där fanns inget råvaruinnehåll.
Salsas havrefria 12MJ 0 70g smbrp. Kvot 5,8.

Ja, jag söker vidare. Tipsa gärna mer.
// Linda

Fungerar inte melassfri betfor heller?

Alternativen är få om man vill ge melassfritt. Då blir man oftast hänvisad till rena produkter, havre, kli, melassfri betfor och olja.

Om du kan ge melasserat foder så kolla på Eggersmans foder, där kan du hitta en hel del sorter med lågt protein men skapligt högt mj. Tycker inte du ska fokusera så mycket på kvoten utan kika på va det ger var för sig.

Fibergi vet jag inte om jag vågar ge pga melassen. Annars så var Låg väldigt lågt i kvot 6,3.

Vad menar du med Ponny Groov? Är det Krafft Groov 60? I så fall är det 9MJ o 60g smbrp.

Hittade hippos havrefria müsli med 12MJ o 80g smbrp. Fast där fanns inget råvaruinnehåll.
Salsas havrefria 12MJ 0 70g smbrp. Kvot 5,8.

Ja, jag söker vidare. Tipsa gärna mer.
// Linda

Hm, ponny groov kanske inte finns längre?
Hittade en sida där de värdena stod men den kan ju vara gammal:o

Nej, jag tänkte inte på melassen, det blir ju samma som betfor.

Jag provade speedybeet (stavning?) ett år. Det gick om jag gav lite men jag skulle ju behöva ge mer än typ 100g. Min häst har extrem motor vid ridning o fungerar som bäst på Groov 90 + olja.
Har igentligen inte provat så många olika foder på honom men konstaterat att ren havre fungerar inte, groov 90 fungerar (innehåller havre) men inte basfoderna typ grund, hippo basic. Havrefria brukar gå bra men har inte provat några större mängder o enbart hippo, salsa o lympos (jag har haft honom i drygt 15år så ingen tror att jag provat allt samma vinter).
Jag funderar på om majs hade varit ett alternativ att lägga till.
// Linda

Kan du inte använda groov 90 då och olja då? Alt nåt av energifodren som har kli av havre eller vete som bas? Testat om det blir nån skillnad på hel eller krossad havre?

Majs är ett alternativ, men jag tror utifrån din beskrivning av foderreaktioner att du kommer få en raket även av majs. Jag skulle för plånboken och ur stärkelsemässigt tänk börja att prova vetekli och olja.

Har bara sett en häst hittils som blivit raket av vetekli.

Jag har ju inte provat majs men tror på dig.
Kommer nog att fortsätta ge Groov 90 men med nått mer.
Han har fått 90 + lusern + olja med det lite sämre hösilaget så jag byter nog ut lusernen mot ex Salsa havrefri.

Har haft bättre energivärden alla åren i förra stallet så detta är ett nytt problem.
// Linda

Skulle också ta bort lucernet för i ditt läge så behövs ju en lägre helhetskvot genom höjande av Mj för att få önskvärt resultat. Försök hitta ett proteinfattigare havrefritt foder med hög råfetthalt så får du mycket hjälp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka