Sv: Kraftfoder med låg kvot ??
Men nog måste man väl balansera även ett föls foderstat, jag har ju just nu själv ett problem höslage (därav att jag startade tråden) som är mkt högt i protein men lågt i energi. Jag har tidigare från avvänjningen fodrat med vårt eget hösilage (som har både högt protein och energi och har inte haft några som hellst problem att få i dem det protein de behöver), de har båda två hållt sig perfekta i hullet på den balans de hade i den foderstaten och därför strävar jag efter att få samma balans i den det blir med det nya hösilaget också. Körde första perioden vidare med samma foder som innan då jag inte ville byta både kraftfoder och hösilage samtidigt och vips hade jag en fölunge som var för fet och en som tappade alltså reagerade de uppenbart olika på att få för mkt protein och lite för lite energi. Nu har jag just "sänkt" kvoten för att balansera så att jag återigen kan lägga dem på så optimala värden som möjligt och det ser redan ut att börja gå på rätt håll, tyvärr ligger de hur jag än gör på för högt proteinintag jag vill ju inte gå ner på för liten högiva (8kg) nu börjar ju även gräset att växa så smått så det kommer ju att bli mer och mer proteinöverskott ju mer våren lider. Tyvärr har den ena känslig mage och blir koblajjig vid för högt proteinintag men jag antar att det bara är att stå ut med det under denna våren med detta hösilage som är så svårt att få balans i. (Kvot på ca 10 84 smpr och 8,7 MJ)