Kraftfoder innan ridning

jis

Trådstartare
Hej! Är det någon fara/nackdel att ge kraftfoder direkt innan ridning?
Bör man vänta tills efter ridningen?
 
Ja, det är en klar nackdel. Hästen ska inte behöva motionera på full mage. Det mår ingen matsmältning bra av.

Den ska heller inte behöva vara sur och hungrig. Bäst är att låta hästen äta grovfoder en timme eller så innan ridning, så den inte är varken hungrig eller proppmätt. Vi löste det så att vi fodrade fri tillgång i hagen, då spelade det ingen roll när man kom för att rida, hästen var lagom mätt ändå.
 
Jo, han har fri tillgång till grovfoder. Kraftfoder får han max ett halvt kilo åt gången, så det är inte precis så att magen blir full. Anledningen till att jag undrar är att jag tycker att det hade vart bra att han har något gott i krubban när han kommer in och ska göras iordning för ridning.
 
Min får sina mineraler etc vid intag (ca 0,5kg lusern). Ska jag rida delar jag det på hälften, dvs hälften före hälften efter.
 
Jag ger alltid efter, eftersom jag tänker som med träning för oss människor så behöver man återhämtningen efter träningen. Grovfoder innan såklart så de inte är tjuriga å hungriga. Ger ganska proteinrikt kraftfoder för bästa återhämtning direkt efter träning :)
 
Kan jag välja så får han en lite gott i krubban innan ridning och sin vanliga giva när vi är klara.
Många hästar blir lite dästa direkt efter maten så vill jag ha min kuse lugn så får han äta först :D
 
Hej! Är det någon fara/nackdel att ge kraftfoder direkt innan ridning?
Bör man vänta tills efter ridningen?
Kraftfoder sänker ph:t i magen och därför ska man ge grovfoder innan kraftfoder. Då blir det besvärligt att ge både och före man rider, om du inte har fri tillgång förstås.
 
Jo, han har fri tillgång till grovfoder.
Men då blir det ju fel oavsett hur jag gör. Efter ridning har jag sällan tid att vänta på att han ska hinna äta hö före kraftfodret, så i så fall får han kraftfoder på fastande mage.
Ska han äta hö först så måste han få kraftfodret innan ridning och det är inte heller bra?
Vilket är minst dåligt, om man säger så?
 
Jo, han har fri tillgång till grovfoder.
Men då blir det ju fel oavsett hur jag gör. Efter ridning har jag sällan tid att vänta på att han ska hinna äta hö före kraftfodret, så i så fall får han kraftfoder på fastande mage.
Ska han äta hö först så måste han få kraftfodret innan ridning och det är inte heller bra?
Vilket är minst dåligt, om man säger så?
Tja eller också blir det rätt hur du än gör, om han har fri tillgång så räknas det som att han har hö i magen ständigt, och då skulle jag ge honom kraftfodret innan ridning. Har rådfrågat min veterinär för många år sedan och fått det rådet.
 
Förstår inte varför folk vill ge "lite gott i krubban när hästen kommer in"?? Det skapar bara hästar som börjar vilja in lite för fort, för att kasta i sig krafftfoder. Bättre att låta dem ha en tuss hö i hagen, ta in och rida och sedan ge krubbmat/skrammel.

Mvh Niikon92, som slutat ge hästen mat i krubban såfort han ska in.
 
För att annars blir min häst svår att fånga i hagen. Får han inget när han kommer in så vill han hellre stå kvar i hagen där han har fri tillgång till hö.
 
För att min går på lösdrift med fri tillgång, och jag vill ha i stort sett samma rutin varje gång han tas in oavsett om han ska ridas eller inte. Det vill säga, kommer man in får man mineraler.

Varför skulle han stressa in? Och om han känner peppen, vad gör det? Han ska ändå bete sig och gå avslappnat på slakt grimskaft.
 
Förstår inte varför folk vill ge "lite gott i krubban när hästen kommer in"?? Det skapar bara hästar som börjar vilja in lite för fort, för att kasta i sig krafftfoder. Bättre att låta dem ha en tuss hö i hagen, ta in och rida och sedan ge krubbmat/skrammel.

Mvh Niikon92, som slutat ge hästen mat i krubban såfort han ska in.

Kommer min häst lös så knatar han in till sin box för att se om det finns något gott.
Han har aldrig bråttom eller blir bökig bara för att få komma in.
Däremot får han sällan godis ur hand för då blir han lätt lite bufflig och påflugen efter ett tag.

För det mesta så får väl hästarna sin lunchkraft direkt när dom kommer in mycket för att kraftfodergivorna ska delas så lika över dygnet som det går.

Har man hästar som inte kan uppföra sig vid intag så får man ju se till att uppfostra sin häst och sluta ge kraftfoder vid intag.
Har man en svårfångad häst så är det ju en trevlig motivation till att komma in.
 
Kommer min häst lös så knatar han in till sin box för att se om det finns något gott.
Han har aldrig bråttom eller blir bökig bara för att få komma in.
Däremot får han sällan godis ur hand för då blir han lätt lite bufflig och påflugen efter ett tag.

För det mesta så får väl hästarna sin lunchkraft direkt när dom kommer in mycket för att kraftfodergivorna ska delas så lika över dygnet som det går.

Har man hästar som inte kan uppföra sig vid intag så får man ju se till att uppfostra sin häst och sluta ge kraftfoder vid intag.
Har man en svårfångad häst så är det ju en trevlig motivation till att komma in.

Håller helt och hållet med dig! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
933
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp