Kraftfoder hur ofta?

R

rosa_

Heej! jag har lite funderingar efter att jag pratat med en vän. Det är nämligen så att jag ger min häst kraftfoder (pelletsblandning + mineraler + olja o vatten) efter jag ridit och han får annars inte det. Är detta fel? att jag ger honom efter jag ridit och inte varje kväll.:S

Han står i ett litet stall (2 hästar) och jag är inte där varje dag. Vill inte att stallägarna ska få för mycket att göra då deras häst inte äter kraftfoder och så har dem lamm så dem har tillräckligt att göra.

tacksam för alla svar o förslag:)

Sv: Kraftfoder hur ofta?

Det beror ju på hur mycket foder den behöver, har den ordentligt med hö och fin i hullet så behövs inte alltid kraftfoder. Men endast med en analys på höet kan du veta säkert vad som behövs :)

På sommrarna när mina hästar går på bete får de i början bara kraftfoder de dagar jag ridit. De äter inne i boxen efter jag ridit/kört och får sen gå ut på betet igen. Mot sensommaren eller om man ser att de börjar falla ur så börjar vi fodra varje dag ute i hagen + efter ridning till att efter hur behovet ser ut börja fodra två ggr per dag ute med både hö och kraft samt att de fortfarande får en till portion kraftfoder de dagar de tränats och står inne i stallet en stund.

Märker inte att det varit något problem när jag bara gett kraftfoder de dagar jag tränat, när de går på bete och på så sätt har fri tillgång till gräs.

Jag antar att det bara är litegrann eftersom hästen inte får varje dag? I såna fall är det inga problem. Men du kanske inte ska ge kilovis bara ibland.

Hur mycket av allt ger du varje gång?

Det bästa är att beräkna foderstaten efter ett veckogenomsnitt av träning, och så ge lika mycket varje dag, eftersom hästars mage är känsliga för t.ex. större stärkelsemängder de inte är vana vid.

Många hästar klarar det, och ger du inga större mängder så är det säkert ingen fara, men kolla upp om hästen verkligen behöver dessa tillskott och undvik att ge dem så oregelbundet som du gör om det går.

Vet du vad höet har för värden? Hur mår de övriga hästarna som inte äter tillskott? Hur hårt rider du?

Det finns inget som säger att hästen behöver kraftfoder bara för att den rids.:)

Min vän tyckte inte att man kunde göra så. om man bara kunde ge mineraler hur som. men hon har nog inte alla hästar hemma....

Jag gav honom ca en liter med solvalla 1 + mineralar enligt anvisningar i vintras då jag var rädd att han skulle tappa hull. men nu ger ska jag börja ge en halv liter solvalla och mineraler efter jag ridit.

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar