Kraftfoder... HJÄLP!!!

M

mathie

Jag har ett problem med min d-ponny. Han är av fullblodstypen, dvs, mycket smäcker. Helst vill jag att han ska lägga på sig mer, men eftersom han krubbiter, blir det ännusvårare för honom att gå upp i hull.
Han har fri tillgång till hösilage och äter nu hestekraft (dk) Jag har bara haft honom sedan i maj/juni ungefär och de som hade honom tidigare gav honom hestekraft. Själv tränar och tävlar jag mycket tuffare med honom nu än vad han gjort tidigare och jag är själv lite skeptisk till hestekraften.. Fråga mig inte varför! :) Hur som helst funderar jag på om han inte skulle behöva mer proteiner för det käns som om han inte sätter så mycket muskler som han borde med tanke på hur mycket vi tränar...
Någon som har bra tips på vad jag kan ge min ponny för kraft?

Sv: Kraftfoder... HJÄLP!!!

Du kan prova att ge lusernpellets eller hackad lusern till din ponny. Lusernen innehåller mycket protein och man kan fodra ett par kilo om dagen om man behöver. jag har haft flera hästar, både unghästar och fullblod som har tagit sig bra när det fått lusern + något annat kraftfoder och hö/hösilage. Jag kan tvyärr inte säga något om det foder du ger idag, för jag vet inget om det. Det finns flera olika musli sorter på marknaden för hästar som behöver gå upp i vikt, så att byta foder är en annan variant. Tänk bara på att göra en försiktig övergång. Lycka till!!

Jag har hållt på och krånglat med min hästs foder ett tag, men har nu hittat det jag tycker passar bra. Jag hade också problemet med att han behövde lite mer hull, men han blev så hyperpigg av nästan allt foder jag prova innan. Men nu får han Grov 125, det innehåller mycket protein och för min häst funkar det bra. Hoppas jag kan vara till någon hjälp!;)

Nu är jag ingen foderexpert, men jag själv har ett fullblod/oldenburgersto som oxå krubbiter och är lite svår att få upp i hull. Men ivarje fall hon ger jag 1.5kg krafft pluss grön, 1.5kg krafft grov 90 plus betfor och så försöker jag lura i henne lusern, fast det går väl sådär då det inte faller damen i smaken. Hon går fortfarande ute dygnet runt så jag stödfodrar lite grand med hö i hagen, i boxen står hon på halm, så hon har alltid något att pilla med om hon är inne.

När jag köpte henne var hon ju väldigt undernärd och krubbet en del, hela uppstallnigsperiodenförra året så höll jag på att smeta in hela boxen med div antibite medel och hade även rem på henne. Men damen skrubbade bort alla krämer, tjära och vad det nu kunde vara och fortsatte krubbita. Nu har jag upptäckta att om hon äter ur hink på golvet så försvinner krubbitningen vid fodringen, så vi tog helt enkelt bort krubban och vattenhinken från väggen och har det nu på golvet. Hon har nästintill slutat krubbita helt, tror inte att hon blir av med sitt beteende men kan man minimera det så är det ju bra. Men ett litet tips du kan prova, min häst krubbet alltid som mest när hon fick krafftfoder i krubban på väggen, nu ingeting när hon får äta ur hinken på golvet.

Hestekraften är nog i särklass det bästa fodret man kan ge för hästar med problem att få volym, så vari ligger funderingen. Enligt min mening är det svårt att få tag på ett så komplett foder, och till det priset.

Jo, jag vill ändå fråga dig varför du är skeptisk mot Hestekraft ? Någon åsikt måste du väl ha eftersom du är skeptisk :confused:

Det hela skulle ju underlättas av en analys på grovfodre, men fri tillgång är ju en jätte bra början.

Olja kan ju vara bra att ge om du tycker att hon är lite tunn.

Håller med Boj. HK är jättebra. Hög proteinhalt och en massa vitaminer och mineraler. Lucern istället för hackad halm och en massa andra godsaker. Müsliform så hästen får tugga ordentligt. Ingen strörre risk för foderstrupsförstoppning eller att det fastnar/packar sig i tänderna. Plus-sidorna är många. Kan inte hitta något negativt med HK: Mina hästar älskar det.
Hur mycket HK får din häst?

Mitt fullblod började tappa för några veckor sen. Då köpte jag lusernhack och lusernpellets och efter en vecka såg man lite skillnad o nu börjar han bli riktigt fin!

Jo, jag vill ändå fråga dig varför du är skeptisk mot Hestekraft ? Någon åsikt måste du väl ha eftersom du är skeptisk :confused:

Jo, eller saken är den att jag inte hört så mycket om HK tidigare.. Det är väl egentligen vid min syster som skon klämmer för hon kan mer än vad jag gör och hon är i sin tur skeptisk till det. Hon har iof emot allt färdigfoder. Har ringt runt lite till olika återförsäljare idag och de flesta tycker jag ska fortsätta med HK och lucern, men jag behöver öka på mängden. det blir säkert bra i längden.. Det tar ju ett tag att bygga upp muskler som inte funnits på länge också.. TACK för all hjälp allihop!!! :bow:

Tänkte på en sak, du kanske ska ta och göra ett "kolla masken" prov? Hästen kanske oxå behöver avmaskas? Tänkte med anledning att hon har svårt att lägga på sig. Gjorde själv ett sånt prov på min i sommras, hon behövdes inte avmaskas men det kändes bra att få reda på att hon var ok på den biten.

Många kliniker använder Hestekraft till hästar som av någon anledning hamnat där, ofta tappar det enormt i vikt under sin vistelse. Men med Hestekraften har man reducerat viktnedgången på många hästar, i vissa fall har de inte ens gått ner i vikt trots t ex en OP.

Läs mer om Hestekraft här http://www.beritmalmberg.com/hestekraft.htm också ett foder med lågt stärkelse innehåll.

Jag har en arabhingst som tappade väldigt många kilon i våras..jag började ge honom krafft groov 125 och jag vart väldigt överasskad vad fin han vart så fort i hullet. Jag ger honom det fortfarande och kommer inte sluta med det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 868
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka