Kraftfoder före ströfoder?

Sv: Kraftfoder före ströfoder?

att de ska äta grovfoder före kraftfoder är ju för att de ska komma igång med salivproduktion och minska risken för foderstrupsförstoppning. Så man brukar vilja att de tuggar strå i ca 30 min innan kraftfodergivan. Men har man inte möjlighet att ge strå-foder innan kraftfodret så kan man minska risk för förstoppning genom att ge uppblött kraftfoder.

om de har fri tillgång på grovfoder under natten så är det ju inte alltid de äter grovfoder innan man ger kraftfodret - då är ju ingen salivproduktion igång och risken för foderstrupsförstoppning ökar. Men sånt är ju också olika från häst till häst. Vet ett stall som ger en av dagens 4 givor som bara består av kraftfoder och där har hittills under snart 20 år ingen häst råkat ut för foderstrupsförstoppning... men en av mina medryttarhästar är jättekänslig och får förstoppning om man inte vattnar hans kraftfoder trots att han stått och ätit hösilage i en timme innan kraftfodergivan.

Nä precis. Får väl se hur det funkar. Morgonmaten består dock av rätt blöt betfor med havre nedrört precis vid servering. I min hästs fall handlar det dessutom om 1 + 1 hg :cool: Det kanske är mer ok än att bara ge typ 1 kg pellets?

Jag skulle ta bort all kraftfoder o bara ge hö alt en näve.

Min häst bantar behöver gå ner ca 50kg totalt.
Han får hö samt halm
Samt 2dl mineraler och 1dl musli (endast för att maten ska ta slut o han ska få något utan att bli sur).
Hade också ideen förut att ge massa havre så han blir pigg.
Har nu tänkt om o ska ge året ut utan kraft för att se skillnande.
Kan redan nu 2månader senare säga att hästen e ganska HET o han brukar vara väldigt lat :)

Så lycka till :)

Okej, det låter ju bra! :laugh: skulle också vilja ge delvis halm åt mina då hästar hela tiden bör ha mat framför sig, men halm duger plötsligt inte som mat, konstigt nog :grin:

Då kanske dom inte e hungriga.
Min får 0,5kg halm per dag äter inte upp allt men har då tillgång till att tugga hela tiden.

ja, är det blött så kan de ju dels inte äta så fort, och så blir det inte så torrt i strupen.

till ts. om de får halm så har de ju i alla fall möjligheten att plocka i det några timmar senare när /om de känner behovet. Så jag skulle prova att ge en liten mängd, ca 0,5 kg halm per dag och se om de börjar fatta tycke efter någon v. De är ju lite som oss, får vi välja mellan knäckebröd eller något gott så äter vi det som vi gillar men kan kanske bestämma oss för att knapra lite knäckebröd om det är det enda som finns till mellanmål. (om man nu inte älskar knäckebröd förstås)

Okej, det låter ju bra! :laugh: skulle också vilja ge delvis halm åt mina då hästar hela tiden bör ha mat framför sig, men halm duger plötsligt inte som mat, konstigt nog :grin:

Du kan ju ha halm vid sidan alltid tillgängligt och så ger du hö efter vad hästen "kan" äta för att inte bli tjock. Är höet slut och hästen mer hungrig så kanske den lär sig att pilla lite i halmen upptill? Så gör iaf min lilla tjockis :) Men det är inte mycket han äter!

Aha, isf tror jag att jag ska skaffa lite halm iaf åt dem att ge, så får dom äta det om dom äter det :) Tack så mycket alla för svaren, blev bra mycket klokare nu! :bow: :laugh:

[QUOTE
En till väldigt okunnig fråga, nu på samma gång: hur mäter man fodret i kg? Väger man eller räknar man ut? Har alltid mätt det i liter och dl..[/QUOTE]

Allt näringsinnehåll anges i vikt. Det enklaste är att ha en liten köksvåg i foderkammaren där du kan väga upp fodret. När du vet vikten är det lätt att räkna ut hur mycket hästen ska ha.

p.s. Om man vill öka smakligheten på halm så kan man lägga halmen under höet. Då faller det ner en hel del hö i halmen när hästen äter och då smakar halmen genast bättre.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 682
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar