Sv: Kraftfoder före ströfoder?
Nä precis. Får väl se hur det funkar. Morgonmaten består dock av rätt blöt betfor med havre nedrört precis vid servering. I min hästs fall handlar det dessutom om 1 + 1 hg Det kanske är mer ok än att bara ge typ 1 kg pellets?
att de ska äta grovfoder före kraftfoder är ju för att de ska komma igång med salivproduktion och minska risken för foderstrupsförstoppning. Så man brukar vilja att de tuggar strå i ca 30 min innan kraftfodergivan. Men har man inte möjlighet att ge strå-foder innan kraftfodret så kan man minska risk för förstoppning genom att ge uppblött kraftfoder.
om de har fri tillgång på grovfoder under natten så är det ju inte alltid de äter grovfoder innan man ger kraftfodret - då är ju ingen salivproduktion igång och risken för foderstrupsförstoppning ökar. Men sånt är ju också olika från häst till häst. Vet ett stall som ger en av dagens 4 givor som bara består av kraftfoder och där har hittills under snart 20 år ingen häst råkat ut för foderstrupsförstoppning... men en av mina medryttarhästar är jättekänslig och får förstoppning om man inte vattnar hans kraftfoder trots att han stått och ätit hösilage i en timme innan kraftfodergivan.
Nä precis. Får väl se hur det funkar. Morgonmaten består dock av rätt blöt betfor med havre nedrört precis vid servering. I min hästs fall handlar det dessutom om 1 + 1 hg Det kanske är mer ok än att bara ge typ 1 kg pellets?