Kraftfoder före ströfoder?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Det är ju så att man inte ska ge kraftfodret före ströfodret för hästens magsäcks skull, men hur är det om man ger bara lite hö, typ ett halvt kg, därefter kraftfodret, och sedan den riktiga mängden hö, räcker det lilla halvkilo höet som hästen får först för att skydda magsäcken innan kraftfodret ges? Tänkte göra på detta vis eftersom mina hästar är på bantningskur och äter upp sitt kvällshö på nolltid :crazy: trots att de får fyra ggr per dag ströfoder + lite små givor här och där, t.ex före ridtur. Tänkte alltså göra så att jag ger lite hö att mumsa på 20-tiden på kvällen, sedan kraftfodret. Först 21-tiden ger jag den riktiga mängden kvällshö, just innan jag far, så att de fått mat så sent som möjligt. Går detta? Lite virrigt inlägg, hoppas ni förstod...:)

Sv: Kraftfoder före ströfoder?

Egentligen får de kanske inte direkt kraftfoder, formulerade mig lite tokigt, de får musli (0,5 l/dag), havre (1 l/dag), mineraler, linfrögröt och morötter...fast då kanske det inte har någon betydelse? Eller? :)

Det är ju i högsta grad kraftfoder. Varför får hästar som ska banta kraftfoder, och dessutom havre?

Bättre att ge dem mer stråfoder för att inte skada magen.

Jag har bantat häst på stråfoder (grovfoder) och proteintillskott. Förstår inte heller varför du ska ge kraftfoder?

En fråga ang. proteintillskott och bantning.
Är det helt fel att ge Krafft Muskel som tillskott pga högt proteinvärde?
Jag ger 400g per dag = 150g protein som skall ersätta ca 5 kg hö.
Häst får även hö och mineraler.

Lite klurigt att förstå ditt inlägg..

Alltid bättre att ge så mycket grovfoder som möjligt. Om man sedan har proteinunderskott kan man få mickla lite att få i hop det. Ta bort lite hö och ersätta med halm, lusern och/eller koncentrerat protein.

Jag kan tänka mig proteinkoncentrerat kraftfoder om jag måste, men då vill jag vara så säker jag kan innan jag fodrar. D v s ha en väl tagen analys till hands.

Havre får de för energi då de motioneras regelbundet, mineraler för behovet, linfrögröt för pälsen och pälssättningen + att de äter mineralerna bättre då, musli får de väl kanske mer av gammal vana, likaså morötter, och för att de ska äta mineralerna, men det skulle man kanske kunna lämna bort. :)

Men energi är ju samma sak som hull. Det är ett överskott av energi (det som inte används för annat) som blir hull. Som att banta genom att äta kakor, ungefär.

ja fast energi utvinner de bäst ur grovfodret. De är skapta för att utvinna energi ur grovfoder så endast när en rejäl grovfodergiva inte räcker eller om kvoterna behöver balanseras upp ska man ta till tillskott och kraftfoder.

Ta bort havren, räkna foderstat på hö't du har utefter analysen och ha kvar lite lite linfrögröt om de inte äter mineralerna annars.

Grovfoder före kraftfoder ger man för att förhindra foderstrupsförstoppning. Grovfodret gör att salivproduktionen kommer igång och helst ska de tugga en halvtimme innan de får något kraftfoder. Men som de andra ovanför skriver så borde du ta bort kraftfodret helt och ge lite mer hö istället.

tidningen ridsport refererar bl.a. till en studie som visar på att hästar klarar sig bra i full träning utan kraftfoder men med grovfoder som är av hög kvalitet. - och jag gissar att dina hästar inte tränas lika hårt som travhästar gör - ett antagande som jag gör eftersom vi ridfolk som inte är på elit-nivå sällan kommer upp i en intensiteten i vår träning.

Egentligen får de kanske inte direkt kraftfoder, formulerade mig lite tokigt, de får musli (0,5 l/dag), havre (1 l/dag), mineraler, linfrögröt och morötter...fast då kanske det inte har någon betydelse? Eller? :)

Müsli och havre är kraftfoder. (men hur mycket är det i kg? Liter säger ingenting om mängden)
Ska hästen gå ner i vikt så skulle jag ta bort kraftfodret och öka grovfodergivan. Om det saknas protein så finns ju soja tex.

Svarar alla:

Tack för era svar! :bow: :laugh: är ganska okunnig, visste inte om detta :o Har alltid försökt ge så lite som möjligt i kraftfoder (då jag vet att hö, som är hästens grundbehov, egentligen är det enda en häst behöver), och försökt att ge bara det som jag trott att de behöver, bl.a. havre..Men då ska jag göra så! Och nej, hästarna tränas definitivt inte lika hårt, ena islandshästsskogsmulle, andra ett 20-årigt dressyrsto ;)

En till väldigt okunnig fråga, nu på samma gång: hur mäter man fodret i kg? Väger man eller räknar man ut? Har alltid mätt det i liter och dl..

Senast ändrad:

Man väger!

Min lilla häst får också endel mat "av vana" men också för att det ska vara lätt att öka på när han tränas mera. Jag tror det är bättre att han får "lite av allt" hela tiden (så länge han inte blir tjock såklart) istället för att helt ta bort fodermedel och sedan lägga till i perioder då mer energi behövs.

Nu när han går lite och dessutom varit lite rund i sommar så får han totalt 0,1 kg linfrökaka, 0,2 kg betfor, 0,5 kg morötter och 0,2 kg havre (+ 0,1 kg om han tas in för ridning mittemellan fodringarna). Nu ska han få en kompis som behöver fodras 3 ggr/dag, annars hade han fått 0,1 kg betfor och 0,1 kg havre och allt på ett mål på em och så morötterna vid intag till natten.

En fråga i samma stil.

Om man har hästen på fri tillgång på grovfoder på natten, hur gör man då med strå före kraftfoder? Eller kan man direkt ge kraft då?

Om "slemproduktionen" är någorlunda igång. Och är han hungrig finns det ju risk för att han hetsäter.

att de ska äta grovfoder före kraftfoder är ju för att de ska komma igång med salivproduktion och minska risken för foderstrupsförstoppning. Så man brukar vilja att de tuggar strå i ca 30 min innan kraftfodergivan. Men har man inte möjlighet att ge strå-foder innan kraftfodret så kan man minska risk för förstoppning genom att ge uppblött kraftfoder.

om de har fri tillgång på grovfoder under natten så är det ju inte alltid de äter grovfoder innan man ger kraftfodret - då är ju ingen salivproduktion igång och risken för foderstrupsförstoppning ökar. Men sånt är ju också olika från häst till häst. Vet ett stall som ger en av dagens 4 givor som bara består av kraftfoder och där har hittills under snart 20 år ingen häst råkat ut för foderstrupsförstoppning... men en av mina medryttarhästar är jättekänslig och får förstoppning om man inte vattnar hans kraftfoder trots att han stått och ätit hösilage i en timme innan kraftfodergivan.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Jag har mina hästar på lösdrift med fri tillgång på hö. Har nu insett att det inte riktigt funkar för den ena som är väldigt...
Svar
5
· Visningar
8 682
Senast: mahlmt
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar