Kraftfoder enbart för att få i dem mineralerna?

lady_vip

Trådstartare
Sitter och kladdar med analysen och får till det nåt sånär, ganska hög proteinhalt, men det får gå... Behöver tillskottsfodra med mineral med låg P-halt, brukar använda Vitafor, men det blir inte rätt, så jag får se mig om efter något annat. Dessutom för låg selenhalt...

Iaf så lär jag inte behöva kraftfoder öht, inte ens till den hästen som rids mest, men jag behöver något så jag kan få i dem mineralerna och lite örter som den ena får.
Vad kan man ge som är smakligt, men inte har så hög protein eller energihalt? Funderade på att ge dem lite Fibergi eller liknande, men de har ganska hög P-halt, har det någon betydelse om det är en liten giva? Dessutom blir det gammalt snabbt...

Betfor är uteslutet.

(Analysen TS 60%, Energi 6,7, SmRp 76 g, Ca 2,8, P 2,5, Mg 1,2. Gäller hbl 7 år- rids i stort sett dagligen. Hbl 14 år-rids ej, Travare 19 år - rids ett par gånger i veckan)

Sv: Kraftfoder enbart för att få i dem mineralerna?

Varför är betfor uteslutet? Det är det helt klart enklaste alternativet. Ska man bara ge för att få i hästen mineraler så handlar det om så jättesmå givor som varken gör till eller från för foderstaten i övrigt.

För att jag har upptäckt att mina hästar mår bättre om de inte äter betfor, tex så minskar fodergallorna. Min ena häst är dessutom superkänslig för många saker, bland annat betfor, så det går inte. Men visst är det ett enkelt och billigt alternativ.

De flesta sorters pelleterat mineralfoder brukar slinka ner utan något till, även hos kräsna hästar, är min erfarenhet. Om du ändå vill ha något till t ex örterna så varför inte grovriva en morot?

Är nog det lättaste faktiskt, dessutom billigt :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 276
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård