Kraftfoder direkt efter ridning ?

Casacha

Trådstartare
Jag ger hästarna kraftfoder morgon och kväll. Men så var det en bekant som undrade om dom inte fick kraftfoder direkt efter ridning. Det får dom inte.
Hon menade att dom behöver det för att muskla sig.
Människor behöver ju protein/kolhydrat inom en halvtimme för att bygga
muskler optimalt så det kanske inte är fel tänkt. Hur gör ni ?

Sv: Kraftfoder direkt efter ridning ?

Jag ger endast min efter ridning. Ärligt talat ser jag ingen speciell anledning till detta men tycker det är praktiskt att ge som både näring och lite god belöning efter ett ridpass :laugh:

Kraftfoder i sig är nog inte det som krävs, utan mat.
Om hästen äter inom en timme efter träningen fylls glykogenlagren i musklerna på igen vilket behövs för att kunna använda musklerna igen.

Utfodring beror ju mycket på hur hårt pass hästen går. Ska den tränas hårt ska den helst inte ha kraftfoder ca en eller två timmar innan och inte kraftfoder efteråt förrens den helt gått ner i varv (ca en timma).

Jag brukar låta min Arab småäta på hö hela tiden, han äter i sådan lugn och ro att det bara handlar om < 1 kg tills han är klar för ridtur. Efteråt är jag ännu petigare med maten, speciellt kraftfodret och avvaktar så länge jag bara kan innan jag ger honom hela givan hö och sen kraftfodret. Han hade fått kolik innan jag köpte honom pga för lite vatten + mat så jag är jättenoga med allt som har med hans mat och rutiner att göra.

Hur det påverkar hans muskelbyggnad efter träning vet jag inte, men det känns som att bygga muskler kommer i andra hand när det finns risk för kolik och liknande.

http://www.krafft.nu/?subContentItem=138

Om en häst får tillräckligt med energi, protein och andra näringsämnen ,fördelat över dygnet, i kombination med bra träning så kommer den med största sannolikhet muskla sig bra oavsett vilken tid på dygnet den får kraftfoder.

Som sthu också har påpekat så är det ju inte heller kraftfodret i sig som ger muskler för det finns ju hästar som bara får grovfoder och de musklar sig också om ovanstående kriterier uppfylls.

Sen är ju frågan, eftersom människor och hästar har olika matsmältningssystem, om det kan fungera på samma sätt? Dvs människan ska ju helst äta snabba kolhydrater efter ett hårt träningspass så att glykogenet snabbt kan tas upp av musklerna men hur funkar det egentligen för hästen?

Slutsatsen för min del är att jag inte köper din bekants resonemang men det är en intressant diskussion ;).

jag har fått lära mig som någon annan också skrev att man INTE ska ge kraftfoder direkt efter ridning.
Det kan ge foderstrupsförstoppning och det är inte roligt.

Skillnaden är väl att hästarna förhoppningsvis inte är helt tomma i magen innan träning. Hästar äter ju större delen av dygnet till skillnad från människor.
Om det ger någon effekt att ge något som tas upp snabbt vet jag inte.

Jag ger direkt efter ridpass (avskrittad häst, förstås) och kan jag inte det så iallafall så fort som möjligt efteråt. Tanken med det är att man ska ta av det nya för att kompensera för muskelarbetet istället för att bryta ned det som finns för att sedan återuppbygga det som brutits ned. Med samma fodermängd tycker jag att min häst byggt upp sig mycket bättre sedan jag började göra så, än medan samma giva gavs som kvällsmat.

Detta började jag med efter en 10-p kurs på universitetet i ämnet kost och idrott.

Jag ger efter träning/ridning utöver den givan som ges kväll, i den maten ger jag också salt då även elektrolyter är superviktigt.

Jag ger inte i syfte att ev bygga hästen osv utan mer för att jag mår bra av att ge lite belöning, Jag skrittar alltid av hästen innan och leder hästen en stund efter ridpass alt går tillsammans sista biten om man varit ute på en runda, också en form utav belöning i mitt tycke

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill att mina ska äta grovfoder minst en halvtimme innan kraftfodret serveras, men det blir kanske en näve som belöning efter passet för mina hästar.
Det är vad jag fått lära mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Shixle
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka