Kraftfoder alla dagar?

Oliven

Trådstartare
Jag är lite fundersam när det gäller kraftfodret. Hästen behöver en fast matrutin med bestämd mängd foder, men sen är det väl inte bra att ge hästen kraftfoder när den inte tränas.. (min häst har ingen bestämd vilodag, utan får vara ledig när jag inte hinner rida)

Jag brukar ge min häst lite mat när han kommer in i stallet, innan ridning (ca 3 dl havre), sen får han ca 3 dl havre och 6 dl kornkross ("Kvällsmaten")efter ridningen.
Om jag inte rider honom någon dag så får han bara kvällsmaten.
Hur är det med det igentligen..? Borde han få kvällsmaten plus havren han får innan ridning om han är ledig, eller borde han få mindre kraftfoder?

Sen funderar jag på en annan sak, han ska snart börja få betfor i kvällsmaten, är det bra/dåligt om han får det på sin lediga dag?

Blir inte riktigt klom på det..

Sv: Kraftfoder alla dagar?

Min häst får alltid lika mycket mat, oavsett om jag rider eller inte. När det handlar om så små mängder så gör det nog varken till eller från tror jag, är dock ingen expert. När jag tar in hästen brukar det ligga en morot eller en näve kraft i krubban, bara för att det ska vara nånting. Och då spelar det ju ingen roll alls om den får det varje dag eller inte :)

Vad jag vet så är det inte farligt att ge betfor även om hästen vilar.. Men jag överlåter nog den frågan på nån annan för säkerhets skull :p

Hoppas mitt flummiga svar hjälpte dig med nånting iaf :bump:

är nog ingen fara :) det kanju inte väga så mkt. och lite betfor varje dag är bra för tarmarna. innehåller en del fibrer och håller magen igång

Jag brukar ge min häst lite mat när han kommer in i stallet, innan ridning (ca 3 dl havre), sen får han ca 3 dl havre och 6 dl kornkross ("Kvällsmaten")efter ridningen.
Hur är det med det igentligen..? Borde han få kvällsmaten plus havren han får innan ridning om han är ledig, eller borde han få mindre kraftfoder?

Du ger så små mängder att det inte har nån betydelse (så vitt jag vet). Fortsätt som du gör! ;)
Dessutom är det väl (frågande till andra kunniga) mer så att om hästen vanligtvis får mycket kraftfoder och jobbas hårt, sen helt plötsligt får stå flera dagar så är det i sånna fall det finns en risk med det (korsförlamning t ex) och DÅ bör man minska kraftfodret.
Inte när man ger mindre mängder, och hästen nån dag då och då får stå.

Sen funderar jag på en annan sak, han ska snart börja få betfor i kvällsmaten, är det bra/dåligt om han får det på sin lediga dag?

Antar att det är handlar om en liten mängd betfor också? Några dl per dag? En liter? Då har det heller ingen betydelse, enligt mina kunskaper...

Jag är lite fundersam när det gäller kraftfodret. Hästen behöver en fast matrutin med bestämd mängd foder, men sen är det väl inte bra att ge hästen kraftfoder när den inte tränas.. (min häst har ingen bestämd vilodag, utan får vara ledig när jag inte hinner rida)

Blir inte riktigt klom på det..

ge aldrig hästen mat innan ansträngning.hästen ska ha ätit minst en timme innan

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 649
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka