Oliven
Trådstartare
Jag är lite fundersam när det gäller kraftfodret. Hästen behöver en fast matrutin med bestämd mängd foder, men sen är det väl inte bra att ge hästen kraftfoder när den inte tränas.. (min häst har ingen bestämd vilodag, utan får vara ledig när jag inte hinner rida)
Jag brukar ge min häst lite mat när han kommer in i stallet, innan ridning (ca 3 dl havre), sen får han ca 3 dl havre och 6 dl kornkross ("Kvällsmaten")efter ridningen.
Om jag inte rider honom någon dag så får han bara kvällsmaten.
Hur är det med det igentligen..? Borde han få kvällsmaten plus havren han får innan ridning om han är ledig, eller borde han få mindre kraftfoder?
Sen funderar jag på en annan sak, han ska snart börja få betfor i kvällsmaten, är det bra/dåligt om han får det på sin lediga dag?
Blir inte riktigt klom på det..
Jag brukar ge min häst lite mat när han kommer in i stallet, innan ridning (ca 3 dl havre), sen får han ca 3 dl havre och 6 dl kornkross ("Kvällsmaten")efter ridningen.
Om jag inte rider honom någon dag så får han bara kvällsmaten.
Hur är det med det igentligen..? Borde han få kvällsmaten plus havren han får innan ridning om han är ledig, eller borde han få mindre kraftfoder?
Sen funderar jag på en annan sak, han ska snart börja få betfor i kvällsmaten, är det bra/dåligt om han får det på sin lediga dag?
Blir inte riktigt klom på det..