I

ikeline

Jag undrar vilket av dom olika sorterna av kraften som ger bäst hull till ett fullblod ..
Nu går han på
Kraft grund finns det något inom kraften som ger lite bättre hull.... :smirk:

Tacksam för svar :D
// Ikeline
 
Sv: Kraft ???

Beror på vad du har för hö.
Har du analyserat det, och i så fall vilka värden har det?

Har lärt mig av BJÖRKIS, och även andra, att fullblod går bäst på en högre kvot av Smrp/MJ, runt eller över 7.
Har du en uträknad foderstat, är det kanske där skon klämmer? Att han behöver högre kvot menar jag.
 
Sv: Kraft ???

Jag har ej analyserat hö men det borde man kunna ge ett svar på ändå ...
Finns det inget med mer hull i ??
 
Sv: Kraft ???

Håller med föregående talare, beror ju på höt.
Mitt fullblod behöver en hög kvot, över 7,och 125 mj för att hålla hullet.
Nåt jag dock har noterat är att hon håller sig väldigt fin på Krafft Pluss Grön. Har provat med andra fodermedel också , och trots att kvoten och mj:t är detsamma så funkar KPG bäst på henne. Sen får hon ju lite annat smått och gott också, kornkross och Lusern hack, och det är också bra för hullet ;)
 
Sv: Kraft ???

Mycket energi hittar du i Krafft Energi, Krafft Müsli och Krafft Sport.

Av min erfarenhet så är en höanalys MYCKET viktig om man har svårfödda fullblod. Jag har själv ett mycket matkrävande fullblod hemma och det krävs en god balans mellan energi och protein.
 
Sv: Kraft ???

När vi ändå pratat om kraft!! Vet att vissa blöter upp det, men varför? är inte helt med på det tror jag.. någon med bra svar?
 
Sv: Kraft ???

Min kille står på:
12-15 Kg Hö
1,5 Kraft Grund
1l korn kross
1l hel havre
l liter torr betfor

+ vitlök å mineraler
 
Sv: Kraft ???

Med tanke på att höt i år generellt sett innehåller dåligt med protein, så kan det mycket väl vara så att din pålle behöver proteinrikare foder.Ingen av fodersorterna du ger innehåller "jättemycket" protein (med tanke på vad som kan behövas detta höår), men som sagt - svårt att veta när man inte vet höts värden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kraft ???

Och - mycket mat krävs ofta om man är fullblod :smirk:

Min står på

15-16 kg hösilage(det är vad jag får i henne)
2,5 kg lusernhack
2 kg kornkross
1 kg Krafft Pluss Grön
 
Sv: Kraft ???

Mängden foder är ganska oviktig, det är vad som är i som spelar roll.
Mitt fullblod håller hull på en kvot på 7,5-8 och 110 MJ.

Eftersom jag har kanonhö, FÖR bra för "normala" hästar, men perfekt för min, så är ovanstående siffror fördelat på:

11 kg hö
1 kg krafft grund
0,2 kg betfor
1 dl olja
2 kg morötter + extra vit.

Men om du nu promt inte tänker skaffa analys, så har jag bra erfarenheter av Krafft Groov.
 
Sv: Kraft ???

Min fullblodshingst, 2 år gammal och tränas regelbundet, beräknad vuxenvikt runt 500 kg äter:
Fri tillgång på stråfoder (analyserat)
4 kg Krafft Sport
0,1 kg Betfor (bara för att gömma mineralerna i)
150 gram Krafft Miner Röd

Det ger honom ca 120 Mj med en kvot runt 8, han är fin i hull och har ordentlig muskelmassa.
Har funderat på att sätta över honom på Krafft Energi, men har inte bestämt mig. Han gillar verkligen Krafft Sport och detta är en kräsen häst kan jag tala om. Jag blöter inte upp mitt foder, han har tänder att tugga med, dessutom kastar ingen av mina hästar i sig sitt kraftfoder.
 
Sv: Kraft ???

Men vart gör man en analys å hur mycket kostar det ...*nyfiken*
 
Sv: Kraft ???

Det som jag blöt lägger är
Betfor kornkross
Sen får min oxå tugga Nyttigt å bra ja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 854
Senast: iNHALE
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp