kraft till en häst som knappt rör sig?

P

pongodevi

Hejsan
Jag har en ponny på 17år som knappt rör sig, han är ute i hagen, skrittas ibland men är i princip bara just nu sällskapsponny. Hur mycket kraft ska han då äta? För jag har lärt mig att en häst som inte rör på sig behöver egentligen bara hö osv.. Just nu får han 0,4 fibergi på morgonen och 0,4 fibergi kväll + 0,4 betfor + 1dl mineral. Han är ute i hagen från morgonen till sent på eftermiddagen och de finns gräs i hagen och han får ungefär 2kg hö på morgon, 2kg på eftermiddag och 2kg kväll. Behöver han mer kraft eller mindre? Eller är det bra som det är? Han äter alltid av sitt halm och är lite tjock.

JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR!

Sv: kraft till en häst som knappt rör sig?

Är inget proffs, men som du själv skrev behöver hästen inget kraftfoder om den inte gör något speciellt. Om man har ett bra hö dvs. du säger ju dessutom att den är lite tjock, nu vet jag ju inte hur mycket gräs den äter men du kanske får öka på höet lite om du tar bort kraften.

Jag tycker inte man ska behöva ge en häst som inte rör på sej kraftfoder, det räcker med ordentligt med hö, helst fri tillgång om hästen inte blir alltför fet, blir det för fet så ersätt lite av höt med lite halm så den endå har något att tugga på.

Att ge lite betfor för att få i den mineraler är väl inte helt fel, men inget kraftfoder. Öka höt istället.

Det beror ju HELT på vilka värden du har i ditt grovfoder. Man kan inte hårddra och säga att en häst som inte gör något inte ska ha kraftfoder. Har du ett grovfoder med dåliga värden så måste du ju komplettera upp detta med något annat. Att säga att fri tillgång och inget kraftfoder är bäst är ett dåligt råd eftersom om du har dåliga värden och ger fri tillgång av ett sådant grovfoder så får du med all säkerhet en fet häst eller en häst med proteinbrist.

Det beror ju HELT på vilka värden du har i ditt grovfoder. Man kan inte hårddra och säga att en häst som inte gör något inte ska ha kraftfoder. Har du ett grovfoder med dåliga värden så måste du ju komplettera upp detta med något annat. Att säga att fri tillgång och inget kraftfoder är bäst är ett dåligt råd eftersom om du har dåliga värden och ger fri tillgång av ett sådant grovfoder så får du med all säkerhet en fet häst eller en häst med proteinbrist.

:bow::bow:

Ge mer hö istället, skulle nog behöva lite mer att tugga på...

Hur stor är din ponny?

Kraftfoder behöver man ju bara ge om det behövs, men med tanke på hur lite grovfoder du ger så kan du ju höja många kilo innan du ens behöver tänka på att ge hästen något kraftfoder överhuvudtaget.
Om hästen skulle bli SMAL/bukig trots fri tillgång på höet (Nu får den ju bara 6 kg) så kan det vara läge att lägga på något kraft eller proteinfoder.

Vår sällskapsponny får bara grovfoder (hösilage just nu). Han körs lite ibland, drar släpan i paddocken enstaka gånger. Behöver inte mer än hö och det finns ingen anledning att fodra på honom fång, korsförlamning, kolik eller något annat onödigt.

Framförallt är det som är bra hö för min häst kanske ett riktigt dåligt alternativ för din.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 923
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 392
Senast: CFrisk
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka