Kraft till 4 åring

Sv: Kraft till 4 åring

200 g Fibergi Bas till att blanda mineraler mm i.

Till årets hösilage dessutom 0,8 kg gräspellets för att få upp proteininnehållet i foderstaten.

Kostnad för Fibergi och gräspellets ca 6,20/dag.

Tycker det är onödigt att betala 10-15 kg/kg för nåt bara för att det är snyggt förpackat.

Jag tycker havre är ett fodermedel som många glömmer bort bland alla färdigfoder. Min får 3-4 kg havre beroende på arbete och väderlek.
Sen lucern (men det hör ju till grovfodren) och soya för att täcka upp proteinet. Ett par dl kokta linfrö per dag för mage och hårrem.

//Toya

Min får inget kraftfoder, inte än i a f. Hon behöver inget. Gräs, 2 kg hö och 0,5 kg lusern hackat strå räcker gott och väl för tillfället. Hur jag gör i vinter beror på vad jag får för svar på hösilageanalysen.

Nu är min häst visserligen inte 4 år längre, men då det begav sig så fick hon inget kraftfoder, och har aldrig fått (haft henne sedan hon var 2).

Ett proteinkoncentrat och mineraler har löst det de flesta år. :)

Nu är min häst visserligen inte 4 år längre, men då det begav sig så fick hon inget kraftfoder, och har aldrig fått (haft henne sedan hon var 2).

Ett proteinkoncentrat och mineraler har löst det de flesta år. :)

Är proteinkoncentrat inte kraftfoder menar du?

Jag tycker havre är ett fodermedel som många glömmer bort bland alla färdigfoder. Min får 3-4 kg havre beroende på arbete och väderlek.
Sen lucern (men det hör ju till grovfodren) och soya för att täcka upp proteinet. Ett par dl kokta linfrö per dag för mage och hårrem.

//Toya

Jag håller med. Folk är livrädda för havre. När jag köpt två av mina hästar så har tidigare ägare hävdat att de inte tål havre, den ena går nu på ca 3 kilo om dagen utan problem. Min fyraåring går dock på endast hösilage i dagsläget, hon får ngn skvätt havre vid lastning etc, som muta:p

Min får heller inget krafftfoder. Han äter gräs, hö, lucern, mineraler och linfröolja :)

Samma som den gamla får, 17 år :)

Min 4 åring får 1,5 kg musli, 1 kg havre och betfor. Utöver det, då hon fortfarande går ute på "bete" får hon lusern. Vi är inne i oktober och hon får inget hö utöver utan går fortfarande ute dygnet runt med täcke och smaskar i sig av gräset (en vall) :rofl:

Kan säker låta konstigt att jag inte tog in mitt fullblod för länge sedan, men VARFÖR ska jag göra det när hon är otroligt fin i hullet, och pigg i ridningen :D

Jag ger inte kraftfoder till min fyraåring. Det fick inte 7-åringen heller när hon var i den åldern och hon får inte nu heller för den delen. Bra hö, lucern och mineraler räcker långt. Båda är i arbete.

Nä då, inte alls, men en skrangelpelle. Så länge hästen får sitt grovfoderbehov tillfredställt ser jag inget fel att ge rejält med havre oxå.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar