Kraft Müsli

Z

Znozan

Någon som vet något om det??? Så att kraft ska börja/har börjat med müsli foder. Men jag hittar ingen info om den på Krafts hemsida........ eller är det jag som letar dåligt.

Hur ser det ut näringsmässigt??

Jag har inte hört talas om Krafft müsli men Hippo lanserade ju Hippo müsli för ett tag sen kan det va det du tänker på??

Värden Krafft Müsli
12,5 MJ
100 g sbrp
3 g Ca
4 g P
2 g Mg

Detta är ett foder man ska använda till havre/korn och mineralfoder. Ingen färdigfoder alltså.
// Linda

Oki...
Använder du det till dina hästar?? Verkar det vara ett shysst foder?
Jag basfodrar mina med havre (ja förutom höet alltså...), är det ett BRA komplinent till havren tycker du?

Finns det andra som använder sig av Krafft müsli??

Jag köpte det i förrgår..! :D Håller på å vänjer pållan vid det, tycker det verkar vara bra, hon äter det iaf..
Men det ser ut som en blandning av Fibergi o hackelse (+ typ lite majs o sånt)..! Jag ger (ska ge, eller vad man säger) det tillsammans med Groov o betfor istället för havre. Maila Anette Andersson å gå in på Kraffts hemsida, det står ganska mycket där! (www.krafft.nu om du inte visste..) Rätt billigt också!

Jag var in där men tyckte inte jag hittade info om just det fodret. Hmmmmmmm.... får gå in och läsa igen!

Vi breddar sortimentet med ett müslifoder.
Nu lanserar vi en produkt som möter efterfrågan på ett välbalanserat müslifoder i vårt sortiment. Den är brett sammansatt – med ångkokt spannmål, fett, fibrer samt protein av mycket hög kvalitet. För att underlätta anpassning till enskilda hästar och motverka separation av ingredienserna ingår varken havre, mineraler eller vitaminer. Dessa tillför du separat efter behovet hos varje häst.

Vaddå??? det MÅSTE ju finnas både mineraler o vitaminer :confused: hur kan dom skriva såhär????

Jo, visst innehåller det lite mineraler o vitaminer eftersom ingredienserna gör det. Vad de menar är att de inte TILLSATT ett mineralfoder till müsliblandningen.
De lämnar det öppet för varje hästägare att själva göra färdigt müsliblandningen. Vissa vill ha havre andra inte. Pga höet är det olika vilka mineraler som behövs i vilka mängder.
Jag tycker det är smart av krafft att göra en grundmüsli som man kan "blanda vidare" på.
// Linda

En av tjejerna i mitt stall ringde Granngården för att höra efter om priser och lite annat på müslin. De skulle ta 192 kr för 20 kg. Rent spontant tyckte jag att det snarare var dyrt än billigt...

Då är det inte intressant för min del!! Jag har inte lust att betala hur mycket som helst för foder, har man 5 hästar så..............

Annars verkar det intressant, det lilla jag fått fram om fodret verkar ok.

Jag har provat Kraffts müsli och jag tycker inte om den. Inte hästarna heller och det är ju de som avgör. Det är torrt och trist och det enda sättet jag får i dem det är genom att blanda det ordentligt med mycket betfor. Så nej tack, dyrt var det också.

Jag använder Hippos müsli och den älskar hästarna. Den är dessutom billigare.

Den absolut bästa müslin (enligt mig) är dock Dodson Horrell. Då finns dessutom ett stort utbud av olika sorter anpassade för olika behov. Vissa sorter är svindyra, men om man tex har en häst som är i dåligt hull är det kanonbra. Eller äldre hästar som inte klarar vanligt foder längre lika bra, de blir superfina av tex Seveteen +. Finns på Täby Stall & Foder tex. För oss som bor i/norr om Sthlm alltså.

Jag betalar 179 per säck som innehåller 20 kg. Inklusive moms alltså. Det är inte så jättestor prisskillnad på Hippos och Kraffts müsli, men kvaliteten är en helt annan, och iaf mina hästar föredrar absolut Hippos foder.

Har jag rätt för mig när jag påstår att Hippos müsli är ett "färdigfoder"? Innehåller allt inkl mineraler?
// Linda

Jupp, följande står om fodret på www.svenskafoder.se/dj/ :

HippoMüsli
HippoMüsli är ett helt nytt och svensktillverkat hästfoder i müsliform där all spannmål är ångkokt. Den unika kokningsprocessen underlättar nedbrytningen av framförallt stärkelsen. Eftersom all spannmål även är valsad, med undantag av havren, maximerar man tillgängligheten av näring och utnyttjandet av energi.
Tillsatsen av melass gör HippoMüsli extra smakligt och samtidigt dammfritt. HippoMüsli är komplett med mineraler och vitaminer och passar till alla hästar.

Utfodringsanvisningar:
Utfodras i första hand tillsammans med hö till fritids-, rid-, ung- och tävlingshästar. Givan ska anpassas med hänsyn till hästens storlek, arbete, hull typ och framför allt kvaliteten på grovfodret. Analysera alltid hö/ensilage för att få bästa möjliga foderstat.

Men då BLIR det billigare med Kraffts müsli eftersom där ska man lägga till havre/korn + mineraler. :idea:
// Linda

Jag ger ett par av mina hästar Mustang Müsli Original (havrefritt färdigfoder med äppelsmak) Hästarna älskar det :d
Jag betalar 140 kr/ 20 kg säck inkl. moms
Tycker det verkar billigt i sammanhanget :)
Läs mera här

Sv: Re: Kraft Müsli

Värden Krafft Müsli
12,5 MJ
100 g sbrp
3 g Ca
4 g P
2 g Mg

Detta är ett foder man ska använda till havre/korn och mineralfoder. Ingen färdigfoder alltså.
// Linda

gammal tråd men testar att skriva här.

har kraft musli förbättrats eller måste man fortfarande lägga till havre/korn och mineraler för att det skall vara komplett?

hade tänkt ge kraft musli grön till ett digivande sto med föl(5månader) vad tror ni om det?

Sv: Re: Kraft Müsli

Nu blandar du ihop Kraffts gamla müsli, den första de kom med, med deras nya sorter.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 027
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 119
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI