Kraft, havre eller korn

W

woolf

Hej, har bara en liten foderfråga. Funderar på att skaffa hast inom de kommande åren och funderar lite på vad ni använder er av och varför som kraft.
Tillsammans med betfor, blandar ni havre, korn eller pellets? Och varför har ni valt tex havre och inte pellets? Vad är egentligen skillnaderna när det gäller för hästen?
Kan låta som en dum fråga, men för mig har det bara varit som en självklarhet att fodra hästen med det som ägaren ger dem och inte tänkt så mycket över saken, men börjar fundera nu när jag själv ska skaffa häst. I alla fall har de fodrat med olika kraft och jag undrar därför vilket kraftfoder anser ni är bäst och varför?

Sv: Kraft, havre eller korn

Kraffts foder är bra för att dom har ett varierande sortiment på sitt foder.
Det är ju inte bara att jag tycker om det här fodret så därför ger vi hästen utav detta.
Utan man måste få in en bra kvot på fodret vilket gör så att man behöver en höanalys för att kunna se vad för foder man ska ge till sin häst å i vilka mängder.
Pesonligen föredrar jag att inte ge min häst varken havre eller betfor, har inte ett hö som passar för betfor och hon blir lite knassig på havre vilket ett flertal hästar har en tendens att bli, ger hellre kraffts sortiment, korn kross, bland foder eller någonting sådant till min häst beroende på som sagt hö analysen.

Sv: Kraft, havre eller korn

Det bästa kraftfodret är det som uppväger grovfodrets brister, det är ju därför man ger kraftfoder. :idea:
Det kan ju alltså variera från år till år vilket kraftfoder man ger sin häst.

Jag brukar klara mig helt utan, då lucernhittills har täckt behoven. Eventuellt har jag gett en liten, liten skvätt havre, mest för att blanda ut mineralerna i, och för att det finns tillgängligt i stallet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 308
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama