kraft grov?

wcsa

Trådstartare
hejsan!:laugh:

Jo jag har ett fullblod.han har har svårt att gå upp i vikt.
Tänkte börja ge honom grov 90 men har lite frågor om de.
Är det bra att ge en häst som har svårt att gå upp? vill att han ska få i sig tillräckligt med enegri men inte mer för då kan han bli lite väl het så är där mycket havre i det? är det lämpligt för otåliga hästar?
behöver det kompletteras med något mer än hö?

tack!:p

mch sandra:d

Sv: kraft grov?

En grovfoderanalys är nästan ett måste om man har en häst som är för tjock eller för smal. Annars är allt en gissning.

Vi ger vårt svårfödda fullblod fri tillgång på välbalanserat silage och Hippo Alfa, han kräver nämligen hög kvot (mycket protein) som kan vara svårt att få tillräckligt av i vanligt grovfoder. Vintertid har han också fri tillgång på Lusern Strå.

Ger vår svårfödda fullblodsvallack Kraft Rehab 2kg (innehåller inget havre), Lucern pellets 2kg + betfor, mäter inte det men kanske ca 06dl torrt, blötlägger det rejält, för Lucern äter han inte om man blötlägger det i förväg, så vi dränker det i riktigt blöt Betfor + Rapsolja direkt i krubban, delar upp det på morgon å kväll.

Ingen direkt större skillnad. Näringsinnehållet är i princip likvärdigt....med lite skillnader på Smb.rp och Ca.

Krafft rehab: Mj = 10
Hippo Alfa: Mj = 10

Krafft Rehab: Smb.rp = 110
Hippo Alfa: Smb.rp = 135

Krafft Rehab: Ca = 8
Hippo Alfa = Ca 4

Krafft Rehab: P = 5
Hippoa Alfa: P = 5

Krafft Rehab: Mg = 4
Hippo Alfa: Mg = 4

Krafft Rehab: Selen = 0,4
Hippo Alfa: Selen = 0,4

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka