kraft foder under bete?

J

jupiter-judex

hur gör ni när hästarna går på gräs dygnet runt, ger ni kraftfoder ändå om hästen rids ca 4 gånger i veckan?
 
Sv: kraft foder under bete?

Jag ger min valack men han tränar hårt.
Stoet kommer få litegrann, hon kommer hållas igång men inte mer.
 
Sv: kraft foder under bete?

Och jag ger kraftfoder och/ eller lusern hela betessäsongen trots att min häst bara rids mycket lätt.
Hon är svårfödd och måste ha extrakäk, annars ser hon inte rolig ut efter ett tag. I början ger jag dock bara lite grann, men senare under sommaren måste jag öka på rejält så hon inte försvinner:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: kraft foder under bete?

Jag ger min bara lite extra kraftforder...typ för att få i sig mineralerna och saltet!! Men nu har ju min häst lätt för att bli tjock..hade jag haft en tunn häst hade jag givetvis gett mer kraftfoder...eller lusern.
 
Sv: kraft foder under bete?

Jag ser till att hästen får det den behöver för att inte falla ur.

Behövs det mer än bete så får hästen det, oavsett om den rids eller ej.
 
Sv: kraft foder under bete?

Stoet får lite tugg för att valacken får (så hon inte står utan) valacken får dock ganska bra med foder då han tappar hull lätt
 
Sv: kraft foder under bete?

min häst är just nu ganska rund om magen och antar att den inte blir mindre av det gröna... frågan är om han behöver kraftfoder överhuvud taget eller klarar dom sig lika bra utan? han får havre och betfor+mineraler, men betforen har jag tagit bort redan för det ihop med gräs har jag fått lära mig inte e bra...
 
Sv: kraft foder under bete?

Många hästar klarar sig gott och väl på endast gräs.
Av hästarna i "mitt" stall (26 st) är det bara ett fåtal som behöver extramat under sommaren.
Man får använda ögonen helt enkelt, börjar hästen falla ur - då är det dags att stödfodra. Men är din häst lite rund och inte tillhör den alltför svårfödda sorten skulle jag inte ge kraftfoder till att börja med.
 
Sv: kraft foder under bete?

Min häst som är lite så där lagom rund just nu kommer inte att få ngt kraftfoder i början på betet, men så fort han börjar falla ur kommer jag att stödutfodra.

Pålle är lite äldre och jag vill inte att han ska falla ur för mkt.
 
Sv: kraft foder under bete?

Min pålle får 2 kg kraft just nu :angel: Eftersom hon gick ner sig i vintras så är hon lite smal, man ser inte revbenen längre men jag vill inte att hon ska tappa hull igen så då får hon 2 kg den här sommaren, nästa kanske man bara behöver ge 1 kg.. Så hon blir pigg som *** men dem vänjer sig efter några veckor. :) Hur ser din häst ut i hullet? Hur hårt tränar du dem dagarna du rider? Är det ett varmblod, fullblod el. kallblod ? Bilder? :D

Kram
 
Sv: kraft foder under bete?

jupiter-judex skrev:
min häst är just nu ganska rund om magen och antar att den inte blir mindre av det gröna... frågan är om han behöver kraftfoder överhuvud taget eller klarar dom sig lika bra utan? han får havre och betfor+mineraler, men betforen har jag tagit bort redan för det ihop med gräs har jag fått lära mig inte e bra...

Om din häst är lätt - elelr normalfödd och går på ett bra bete så behövs det förmodligen INTE nåt kraftfoder. Det är ju endast om hästen inte håller hullet på betet som den behöver kraftfoder.

Som någon annan sa: De flesta MER ÄN KLARAR SIG :angel: (dom blir ju ofta tjocka) på enbart gräs (som innehåller en hel del näring, både energi, protein och mineraler/vitaminer!).

Vill du ge " nåt i krubban" så kan man väl ge ett par nävar av nånting.
 
Sv: kraft foder under bete?

Beror på hur kraftigt betet är, oftast ger jag lite kraftfoder efter jag ridit de gånger jag rider till den häst jag tävlar med under sommaren. De andra klarar sig bra på bara betet om det är tillräckligt bra.
 
Sv: kraft foder under bete?

Ponnyn får inget kraftfoder på sommaren, bara mineraler och tokosel. Men hon får knappt något kraftfoder på vintern heller.. :crazy:

Varmblodet som är betydligt mer svårfödd får kraftfoder och lusern hela sommaren. Just nu står hon på 0,5 kg lusern, 0,3 kg Krafft Sport, 0,5 dl rapsolja, 0,5 dl Kraffts gröna mineraler och Tokosel.
 
Sv: kraft foder under bete?

jupiter-judex skrev:
min häst är just nu ganska rund om magen och antar att den inte blir mindre av det gröna... frågan är om han behöver kraftfoder överhuvud taget eller klarar dom sig lika bra utan? han får havre och betfor+mineraler, men betforen har jag tagit bort redan för det ihop med gräs har jag fått lära mig inte e bra...

Samma här! Min har heller inte några problem att hålla hullet. Nu får han havre+mineraler+lite betfor en gång i veckan, men om han rids hårdare än vanligt (2 pass för instruktör/v och sedan lättare pass på volt och ute max 3ggr) får han extra någon kväll. Problemet med kraftfoder är att han blir så j*la pigg! han är redan uppe i varv av bara gräset, så jag tror inte att han behöver mer...
 
Sv: kraft foder under bete?

förut när jag hade en lättfödd fjording så gav jag inget krafftfoder alls.
men nu har jag en arab som jag brecis har fått i hull med hjälp av korn,kli,betfor och lusern. när han kommer ut på betet ska jag ta bort lusernet och ha resten kvar.

sen kommer en väldigt tunn vbl-valack som vi köpt som ej har fått något gräs alls vänjas succesivt vid gräs, fritt på hö samt krafftfoder (korn,kli och betfor) och ev lusern lite senare.

vet inte om jag vågar ge nåt lusern när han går på väldigt kraftigt bete.
 
Sv: kraft foder under bete?

lundborg skrev:
vet inte om jag vågar ge nåt lusern när han går på väldigt kraftigt bete.

Det ska du inte behöva ge... Gräs innehåller mycket näring och hög halt protein!!
Men något energirikt (och lite protein) kan du ge om hästen har svårt att hålla hull med enbart betet. Låter bra med fri tillgång på hö+gräs och sen korn, kli och lite betfor. :smirk:
 
Sv: kraft foder under bete?

milly skrev:
Det ska du inte behöva ge... Gräs innehåller mycket näring och hög halt protein!!
Men något energirikt (och lite protein) kan du ge om hästen har svårt att hålla hull med enbart betet. Låter bra med fri tillgång på hö+gräs och sen korn, kli och lite betfor. :smirk:
tack :bow: då hoppar jag över lusernet och kör på det som jag skrev ;)
den nya totton ÄR verkligen mager :crazy:
 
Sv: kraft foder under bete?

thyrniròs skrev:
Samma här! Min har heller inte några problem att hålla hullet. Nu får han havre+mineraler+lite betfor en gång i veckan, men om han rids hårdare än vanligt (2 pass för instruktör/v och sedan lättare pass på volt och ute max 3ggr) får han extra någon kväll. Problemet med kraftfoder är att han blir så j*la pigg! han är redan uppe i varv av bara gräset, så jag tror inte att han behöver mer...

Ger du bara kraftfoder en gång i veckan? Vore det inte bättre att ge lite varje dag i stället. (Alternativt inget kraftfoder alls om han är pigg och mår bra ändå!) Kraftfoder behöver de ju ha kontinuerligt, varje dag, om de ska ha det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp