Krafsar i marken efter mat?

R

rex3kan

Hejsan!
Jag har en 5årig travare som jag precis fått hem, och jag har märkt att varje gång han har fått mat så står han och krafsar i marken. Bara när han ätit, inte annars. Han kan stå i 20 minuter ibland och hålla på.:crazy:
(Han äter fodret från maken.)
Någon som har nått förslag på varför han gör så ?

Sv: Krafsar i marken efter mat?

Hejsan!
Jag har en 5årig travare som jag precis fått hem, och jag har märkt att varje gång han har fått mat så står han och krafsar i marken. Bara när han ätit, inte annars. Han kan stå i 20 minuter ibland och hålla på.:crazy:
(Han äter fodret från maken.)
Någon som har nått förslag på varför han gör så ?

Efter att han har ättit upp allt börjar han krafsa

Bland travare är det väl inte alltför ovanligt med magkatarr/magsår, kan hända att han får ont i magen när han just ätit. Hur mycket kraftfoder får han?

Kan också vara såklart, att han brukade få ont efter maten förut, och nu gör det som en ovana.

Hästar skrapar i marken för att de är frustrerade och inte vet hur de ska lösa ett problem.
Hur blir det om du ger lite hö tillsammans/bredvid kraftfodret?

hej, han får knappt ½ kg kraft och ½ kg rehab. Så de är inte mycket mat han får.
Han har höt precis brevid sig.

Ok, då skulle jag testa att ge honom en omgång "magmedicin" tex ProEquo(havremjölk) som är bra för magen och se om det hjälper. Kan ju som sagt vara en ovana han lagt sig till med också.

Det kan också vara ett beteende han lärt sig av en tidigare boxgranne eller av sin mamma, det behöver inte vara sina egna behov han uttrycker.

Jag kan tänka mig att han krafsar efter mer mat, om du fordrar kraftfoder på direkt på marken. Hästar "gräver" ju upp röter mmm med hoven.

Jag hade provat att fodara hästen kraftfodret i en hink.

Tack för alla tisp :)
Ja han får kraften i en hink.
Nu har jag testat med att sätta upp en foderkrubba i hagen, och lät honom äta högre upp ifrån marken. Och han slutade faktist :O

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 908
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 976
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 731
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10