Krafsande kanin

_ox_

Trådstartare
Jag har en kanin som tydligen gillar att krafsa på saker och gärna nagga lite. Varför gör dom så? Någon som vet?

Sv: Krafsande kanin

Kaniner är ju djur som gräver hålor och gångar i sitt naturliga tillstånd och det är helt enkelt gräva de pysslar med när de krafsar. Jag hade en kanin som hade ett så stort grävbehov att hon grävde sönder två (!!!!) plastbottnar på buren. Hon mådde för dåligt att bo som lägenhetskanin med begränsad springtid i lägenheten så hon fick flytta till en flicka där hon bodde på en stooor yta i deras stall med kaninkompisar och hoppning som fritidssysselsättning. :D Gnagandet är också en del av kaninens naturliga beteende. Deras tänder är gjorda för att gnaga på grenar och trä. Om de inte får gnaga tillräckligt riskerar man att framtänderna växer sig för långa och måset klippas. Därför är det alltid bra att ge kaninen grenar/kvistar från träd att gnaga på i buren. Håll undan sladdar från golven om du har kaninen ute!! Annars är risken att den biter hål på en sladd med konsekvensen att den dör.

Sv: Krafsande kanin

Min kanin är stamkund i grannens potatis land,
hon brukar tyckta det är mkt roligt att gräva
1 m ljupa håler. :) Sen är hon lagom fin,
när hon kommer hem igen.. hehe:D

Liknande trådar

Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 449
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
559
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama