kraffts produkter..

K

knasenknas

jag ger kraffts produkter, men har nu suttit och läst gamla trådar det många säger att det är "farligt" att ge hästarna krafft? nu blir jag förvirrad..
vad är det som är så dåligt med kraffts produkter, nu vågar jag ju knappt ge pållen krafft längre :confused:

Sv: kraffts produkter..

Kan bara svara på varför JAG inte använder pelleterat foder

* Det är dyrt
* Efter Kraffts dopingskandal är det fullkomligen uppenbart att inte ens producenten vet vad det är i fodret
* Jag vill se och själv bedömna kvalitén på det jag ger hästen. Det är omöjligt att veta vilken kvalité råvaran hade innan den blev delar i en pellett.
* Jag vill kunna förändra foderstaten genom att dra ner lite på ditt och öka lite på datt snarare än att bara kunna öka/minska ett foderslag eller sätta in ett helt nytt.

De hittade dopingklassade ämnen i deras foder (flera år sedan) vilket jag har för mig ledde till att de fick ersätta travhästägare (uteblivna prispengar).

Tror att utredningen gav att det i de utrymmen (båt) där delar av råämnena fraktats tidigare innehållt kakao som tydligen ska vara dopingklassat. Någon annan som kommer ihåg bättre?

Har aldrig haft några problem med kraffts produkter tvärtemot så har min häst mått väldigt bra på Groov och nu senast Rehab.

Hittade bara en notis (det är ju gamla nyheter nu)

"STC och dopingreglementet
Med anledning av de skriverier och den debatt som varit kring det teobromin/koffein-smittade Krafft-fodret finns det anledning att redovisa STC:s hantering av otillåten medicinering/doping av häst.

Travförbundet har i samband med de senaste fallen agerat helt i linje med andra foderrelaterade positiva provsvar. Det innebär att STC:s utredare tar kontakt med berörda tränare omedelbart när det första provsvaret nått oss. Detta för att vi så snabbt som möjligt skall kunna spåra källan och förhindra nya fall.

Det första provsvaret innebär dock inte att STC konstaterat ett positivt dopingprov. Det kan ske först om analys av B-provet också givit ett positivt svar. STC har alltså inte som påståtts försökt att hemlighålla eller mörklägga fallen utan har under sommaren i samarbete med tränarna och Krafft arbetat intensivt för att minska skadeverkningarna av det smittade fodret."

Hittade en tråd till, som omtalade detta att Krafft hade betalt ut uteblivna prispengar, men den var stängd.

Samma här, har övergått från blanda massa själv till att ge pellets + lite betfor och havre då. Hästarna är superfina.

Grundlösa rykten och skitsnack. Jag tror inte att Flyinge skulle fodra med det om det vore livsfarligt :smirk:

Krafft är väl den största foderförsäljaren i sverige? Hade varit konstigt om deras foder var dåligt/skadligt. Tror det är rykten i stil med akrylamid osv.

Innan den här historien med doping tror jag att de flesta fnyste högaktningsfullt åt möjligheten att det skulle finnas dopingklassade ingredienser i foder producerat av Sveriges ledande och största kraftfodertillverkare...

Jag har aldrig upplevt något negativt med Krafft, förutom att det är dyrt förståss..
Ger dock bara färdigfoder om jag "måste" ha ett speciellt tillskott, t.ex i år behöver jag ge Krafft Protein eftersom behovet inte blir täckt när jag ändå ger maxgivan av Soja.
Kraffts mineraler använder jag dock hela året och det funkar finfint.

Om det stämmer det du skrev om utrymmena (båt) så kan det hända vilken tillverkare som hellst. Vem vet hur andra tillverkare hanterar sina råvaror.
Jag hade problem med ett svenskt hundfoder, jag hade en massa larver och kryp mm i ett flertal säckar. Jag ringde återförsäljaren och tillverkaren, och dom skickade nya säckar och förklarade att det enda som behövs är att personalen går ut i gräset och fikar på sin rast och går sedan in och jobbar vidare utan att tvätta sig mm, då kan dom få in olika saker i produktionen. Det är nog den mänsklilga faktorn ibland också.

Självklart kan det hända vem som helst (men gör det inte), men att inte ha egenkontroller... Det gör att jag väljer bort leverantören.

Dom har garanterat egenkontroller men hur ska dom veta vilka ämnen dom ska testa på :confused:. Det finns mig veterligen många ämnen som är dopingklassade+ ett extremt stort antal ämnen som är giftiga. Om dom ska screena varenda leverans för ALLT som kan vara förbjudet/farligt så kan vi nog räkna med att foderkostnaden stiger till minnst det dubbla.
Om man handlar "rena" råvaror och ger sin häst så kan det bli exakt samma sak. De kollar nog ännu mindre att t.ex. sojan inte är kontaminerad med mindre lyckade substanser. Båtar blir inte sämmre rengjorda för att leveransen ska bli till krafft.

Jag har gett min häst kraffts produkter (grund och groov) i sex års tid och han åt det även hos förra ägaren och han mår alldeles utmärkt.

Har också hört sägas att kraffts foder inte skulle vara bra, har för mig att det skulle ha något med fett att göra. Hög fetthalt eller fel sorts fett.. något sådant. Min häst får dock fortfarande krafft och kommer fortsätta få det framöver :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar