Kraffts muslì?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Miiraa_91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 930
M

Miiraa_91

Är det nån som fodrar med det och vet hur det är?
Funderar på att gå över till det. Det verkar ju fräscht och så iallafall.

En islandshäst som rids och tränas inför tävling på högre nivå, tror ni hon ska ha det blå (orginal) eller det röda (för tävlingshästar)?

Sv: Kraffts muslì?

Först och främst innan du väljer krafftfoder så bör du skicka in ditt grovfoder för en analys. Utefter det kan du sen se vilket krafftfoder du ska använda för att täcka hästens behov.

http://hippocampus.slu.se/ är en jättebra hemsida som hjälper dig att räkna ut foderstat. Du skriver bara in analysvärdena, hästens ålder, vikt, arbete osv.

Tex. Min häst behöver inget krafftfoder alls, bara hösilage och mineraler.

Det beror helt på hövärdet.

Jag använder kraft musli 50/50 till mina hästar.
Det tycker jag är bra eftersom jag kan lägga till så mycket havre o.s.v. det behövs.

På 50/50 som jag använder ska hästen äta 7dl (om jag inte minns fel) musli om dagen + havre och mineralfoder.
Jag behövde bara halva den givan av muslin så mitt tips är att kolla på höanalysen och lägga till då blå eller röd och kolla vilken som passa bäst in.

Vad du ska ge beror helt o hållet på vad ditt grovfoder innehåller.

Jag behöver inte ge nått kraftfoder alls till mina, inte ens till de dräktiga stona, eftersom mitt grovfoder innehåller tillräckligt

*Till alla*

Nu är det så att jag står inackorderad på ett större ställe där de inte har höanalys och jag inte har nån möjlighet att få det...
Självklart är det bäst att ha det, det fattar ju jag med. Men nu har jag inte det utan undrar om nån har erfarenhet av kraffts müsli och kanske vet vilket som funkar bäst...

Det är omöjligt o säga vad som fungerar bäst när man inte känner hästen eller vet vad höt innehåller

Jag röstar fortfarande för kraft musli 50/50 eftersom du kan själv bestämma hur mycket annat foder du ska komplettera med.

Okej... Fast min häst blir knäpp av havre, och jag läste att det ska vara hälften havre så då är det inget alternativ.

Det behöver inte vara havre och inte så mycket som det står, jag ger bara min 0,5 kg havre om dagen.

Du kan ge korn iställe. Kraft musli blå och röd inehåller havre om jag inte minns fel.

Jag använde mig länge av kraft musli, den havre fria. Då min häst blev galen av havre.
Den funkade mkt bra. Han var bra i magen och mådde allmänt bra av det fodret. Så det rekomenderar jag starkt. Lycka till :rofl: :rofl:

KRAFFT MÜSLI 50/50
Ett välbalanserat müslifoder som kompletterar och stabiliserar foderstater baserade på havre. Det har en bred näringsmässig sammansättning och innehåller ångkokt spannmål, vegetabilisk olja, lusern samt protein av mycket hög kvalitet. Den passar bra som tillskott i alla foderstater och ges i proportionerna 50/50 i förhållande till havre. Varken havre eller mineralfoder ingår, utan tillsätts separat. Detta för att underlätta anpassningen till varje häst och till det aktuella grovfodret samt för att motverka separation av ingredienserna. Ges av många hästägare för att säkra tillförseln av protein och fibrer

Okej, jag får kolla upp det. Tack för tipset.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Sryoqwe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
649
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare