Kraffts foderrådgivare - utbildade?!

milly

Trådstartare
Är dom utbildade agronomer, eller liknande, eller är dom bara "duktiga" hästfolk med erfarenheter? För sånna konstiga förslag dom kommer ibland med så börjar man undra..... :crazy:

Sv: Kraffts foderrådgivare - utbildade?!

Jag har bara träffat en utav dom men han verkade bra tycker jag, men det är väll olika bland person till person antar jag. Denna hade föreläsning på våran ridklubb, det var mycket som var matnyttigt och intressant tycker jag. Men när kraftfodret kom in i bilden så var det ju givetvis deras eget foder som rekommenderas och marknadsfördes, men det var ju inte så konstigt. I övrigt så tycker jag han bara var bra och lyssna på. Utbildning vet jag dock ingenting om men han verkade vädligt erfaren och det verkade som han visste vad han pratade om tycker jag.

Jag frågade dem om råd för typ 2 år sedan till dessa två hästar:

- Överviktig nordis sto, promenad ridning
- Tunnt fullblod, valack, i bra kondis

fick dessa svar att de skulle ha:
Nordis: 2 kg groov, 3 kg grund
Fullblodet: 3 kg groov, 2 kg lucern, 1 kg sport

Tyckte de var lite väl häftigt, nu har jag inte analysen till hands men redan då regerade jag. Känns som om de bara vill sälja allt ihopa.

Fullblodet är en sak, men nordisen? Behöver verkligen en promenad häst dessa mängder??

Nu kan jag vara helt ute och cyklar, jag är som sagt ingen foder expert, låååååångt ifrån kunnande heller..

Jag har inte haft så mycket kontakt med dem personligen, men ibland hör man ju att folk fått de mest underliga rekommendationer.

*1 (eller var det 2?) kg Krafft Sport till en ponny bara för att täcka mineralbehovet.:confused:

*Krafft Ponny verkar automatiskt rekommenderas till fånghästar. Och ponnyer...:crazy:

*Har man ingen analys så är det bara att ge några kg Grund så är man garderad.:d

Men, jag var på en foderkväll på Granngården och lyssnade på en föreläsare från Krafft, och hon var verkligen duktig!:)
Hon var noga med att man skulle ge analyserat grovfoder, inte ge kraftfoder i onödan och förklarade dessutom på ett mycket bra sätt varför.

Hon tyckte även att man kan klara sig långt på "rena" foderslag typ spannmål och lucern, men pratade lite lagom om fördelarna med att ge färdigfoder där det passa in.

Minns tyvärr inte hennes namn, men henne skulle jag gärna vända mig till och diskutera foder. Hon var förresten inte utbildad agronom, utan något annat (minns såklart inte vad...), och med ett "sjukligt intresse" för hästar och foder.;)

Vi diskuterade även namnsättningen av Krafft Ponny...:angel:

Säger bara: :eek: :crazy: :(
Man blir nästan arg!! I ditt fall är det ju rena rama försäljningstricket för att sälja massor!! 5kg KRafft till en promenadriden (överviktig!) nordis!??!!! SUCK.
Hade du ändå analys på grovfodret alltså? Hur mkt hö föreslog dom då?

Ja jag tror säkert att en del av dom verkligen ÄR kunniga OCH vettiga. Men vad sjutton ska man säga till folk när de litar blindt på dem även då t ex jag påpekar att det verkar vara ett konstigt förslag och försöker förklara varför?!
Nåt som jag inte förstår är att de gärna sätter låga kvoter även om hästen behöver hullas/musklas mer. Och att de rekommenderar Krafft Ponny till fånghästar?! :confused:

Är dom utbildade agronomer, eller liknande, eller är dom bara "duktiga" hästfolk med erfarenheter? För sånna konstiga förslag dom kommer ibland med så börjar man undra..... :crazy:

När man ställer frågan så får man ju ha i minnet att den som svarar företräder just KRAFFT, så då kommer de högst förmodligt att rekommendera sitt företags produkter. Opartiska ska man högst troligt inte tro att de är i allafall - Krafft ser ju dem som en service från sitt företag.

Och hur duktig man är beror förmodligen på vem du får tala med; alla på alla företag är inte lika kunniga eller ens engagerade i sitt jobb.

Att man rekommenderar kilovis med kraft *kan* ha att göra med att det var en grymt taskig höanalys - det svaret går ju inte alls att värdera förrän du ser vad de ansåg att hästen skulle ha i total näringsmängd.

Obs! Jag försvara alls icke deras eller enskilda agerande, men tesen att "som man frågar får man svar" är förmodligen applicerbar här. Det är liksom frågeställarens ansvar att ställa en smart fråga också; och inte minst värdera svaren utifrån sin kunskap och situation.

Tillägg: redan här på forumet ser man ju också lite skilda åsikter, t ex om kvoten alltid skall uppfyllas mellan MJ/Smb Rp, eller om det räcker att fylla behovet osv.

Innan jag lärde mig om foder ringde jag till Krafft och bad om råd, och när jag sedan lärt mig mer blev jag förskräckt över vad de gett mig för råd! Så nu är jag glad att jag kan räkna själv :p

Det är trist tycker jag, för när man pratar med folk i stallet som ofta överfodrar sina hästar, så får man till svar att 'jag har pratat med en foderexpert ' och då kan de inte ta in fakta :confused:

Blev kanske lite otydligt - jag menar att folk som pratat med foderexperten inte vill ta in om jag till exempel konstaterar att någon kvot är galen eller att hästen är fet/tunn. För de har ju redan pratat med en expert och därmed 'gjort sitt'.

När jag pratade med Krafft gav jag dem höanalys och noga redogjorde för hur mycket hästarna jobbade - ändå hade de till exempel inte ens hälften av den fosfor som de behövde! Och det är ju ändå en av de första sakerna man lär sig .. ?

Så tycker jag att det är trist att de ger sig in och säger vad fånghästar ska äta, och går på att fång orsakas av proteiner - vilket är en teori som är mer eller mindre förkastad. Och det kan ju göra hästen sjuk? I sådana fall skulle de hänvisa till veterinär istf att föreslå krafft ponny :mad:

När de söker folk nuförtiden står det i alla fall att de söker husdjursagronomer, hippologer, lantmästare eller liknande utbildning/erfarenhet. Vilka de verkligen anställer vet jag inte. Sen sitter det säkert en hel del där som fått jobbet via andra kanaler.

Men om rådgivarna har någon av ovanstående utbildningar blir jag lite mörkrädd om de lyckas hjärntvätta dem till att dela ut så konstiga foderråd som en del av dem faktiskt gör.

Jag ser inget fel i att rekommendera sitt eget foder, men det ska göras med vett och där det är lämpligt och behövs. Krafft säljer ju dessutom både lucern och vanlig havre...

Jag ser inget fel i att rekommendera sitt eget foder, men det ska göras med vett och där det är lämpligt och behövs. Krafft säljer ju dessutom både lucern och vanlig havre...

Nej jag ser inte heller nåt fel i att de rekommenderar sitt eget foder, det är inte DET som är felet. Inte alls. Det finns många goda alternativ hos Krafft beroende på vad höanalysen visar.
Det är mer MÄNGDEN kraftfoder och valet av foder som förvirrar mig. Och valet av KVOT.

Så tycker jag att det är trist att de ger sig in och säger vad fånghästar ska äta, och går på att fång orsakas av proteiner - vilket är en teori som är mer eller mindre förkastad. Och det kan ju göra hästen sjuk? I sådana fall skulle de hänvisa till veterinär istf att föreslå krafft ponny :mad:

Det där tycker jag också är konstigt - är de inte uppdaterade?!

När man ställer frågan så får man ju ha i minnet att den som svarar företräder just KRAFFT, så då kommer de högst förmodligt att rekommendera sitt företags produkter.

Men det är inte DET jag ifrågasätter.

Att man rekommenderar kilovis med kraft *kan* ha att göra med att det var en grymt taskig höanalys - det svaret går ju inte alls att värdera förrän du ser vad de ansåg att hästen skulle ha i total näringsmängd.

Om nu grovfodret ifråga hade dåliga värden varför då inte rekommendera t ex LUSERN istället till en del av grovfodergivan?! Om proteinvärdet var väldigt lågt - varför inte KP istället i mindre mängd? osv osv.
Varför 5kg KRAFTfoder?! Det kommer jag aldrig förstå OAVSETT vilka värden grovfodret hade och hur totalfoderstaten såg ut. Förutom förstås att de vill sälja mycket och då blir man riktigt arg :mad: .

Jo dom sa till min kompis att dom tyckte vi hade ett dåligt hö med dåligt energivärde. Energi i ett normalt hö ska ligga mellan 11-12, och det är ju lätt att få tag på?

Jag skulle aldrig ringa och fråga krafft om råd. Tycker inte om deras foder öhv, varför vet jag inte. Kanske för att jag har en häst som ratar allt vad kraffts foder heter.

Jo dom sa till min kompis att dom tyckte vi hade ett dåligt hö med dåligt energivärde. Energi i ett normalt hö ska ligga mellan 11-12, och det är ju lätt att få tag på?

11-12/kg TS måste det va i så fall?! :eek: Men det innebär ca 9.5-10MJ/kg foder! Har aldrig hört talas om hö med SÅ höga värden.
Och för en normalfödd/lättfödd häst vore det INTE ett bra alternativ.
Men till DIN mycket svårfödda vore det ju så klart önskvärt!

11-12/kg TS måste det va i så fall?! :eek: Men det innebär ca 9.5-10MJ/kg foder! Har aldrig hört talas om hö med SÅ höga värden.
Och för en normalfödd/lättfödd häst vore det INTE ett bra alternativ.
Men till DIN mycket svårfödda vore det ju så klart önskvärt!

Jo visst skulle man bli glad :d
Men tyvärr så är det ju svårt att få tag på. Det höet vi har nu är ju inte så direkt dåligt det heller.

Nu är ju min kompis väldigt orolig och stoppar i sina pollar runt 5 kg krafft groov om dagen eftersom det är såå dåliga värden i vårat hö enligt krafft.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka