Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har också funderat på det ...
Är dom utbildade agronomer, eller liknande, eller är dom bara "duktiga" hästfolk med erfarenheter? För sånna konstiga förslag dom kommer ibland med så börjar man undra.....
Men - är det "expertens" fel, eller har den helt enkelt utgått från eller givits fel förutsättningar?'jag har pratat med en foderexpert ' och då kan de inte ta in fakta
Jag ser inget fel i att rekommendera sitt eget foder, men det ska göras med vett och där det är lämpligt och behövs. Krafft säljer ju dessutom både lucern och vanlig havre...
Så tycker jag att det är trist att de ger sig in och säger vad fånghästar ska äta, och går på att fång orsakas av proteiner - vilket är en teori som är mer eller mindre förkastad. Och det kan ju göra hästen sjuk? I sådana fall skulle de hänvisa till veterinär istf att föreslå krafft ponny
När man ställer frågan så får man ju ha i minnet att den som svarar företräder just KRAFFT, så då kommer de högst förmodligt att rekommendera sitt företags produkter.
Att man rekommenderar kilovis med kraft *kan* ha att göra med att det var en grymt taskig höanalys - det svaret går ju inte alls att värdera förrän du ser vad de ansåg att hästen skulle ha i total näringsmängd.
Jo dom sa till min kompis att dom tyckte vi hade ett dåligt hö med dåligt energivärde. Energi i ett normalt hö ska ligga mellan 11-12, och det är ju lätt att få tag på?
11-12/kg TS måste det va i så fall?! Men det innebär ca 9.5-10MJ/kg foder! Har aldrig hört talas om hö med SÅ höga värden.
Och för en normalfödd/lättfödd häst vore det INTE ett bra alternativ.
Men till DIN mycket svårfödda vore det ju så klart önskvärt!